4.35 Avgift på motorvogn mv., jf. kap. 5536 post 71
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti vil bruke avgiftssystemet sterkere for å stimulere til vridning av kjøp av biler bort fra biler med store klimagassutslipp til biler med lave klimagassutslipp. Dette medlem vil derfor foreslå å øke engangsavgiften med 20 pst. på biler som slipper ut mer enn 135 gram CO2 per kilometer.
Dette medlem viser til bevilgningsforslag i kapittel 19 i denne innstilling under kap. 5536 post 71.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«Fra 1. juli 2011 gjøres følgende endringer i Stortingets vedtak 25. november 2010 om engangsavgift på motorvogner mv. for budsjetterminen 2011:
§ 2 første ledd skal lyde:
Avgiftsgrupper  | Egenvekt (kg)  | Motoreffekt (kW)  | CO2-utslipp (g/km)  | Slagvolum (cm3)  | Sats  | Vrakpant- avgift  | 
Avgiftsgruppe A  | kr 1 300  | |||||
Personbiler, varebiler klasse 1, busser under 6 m med inntil 17 seteplasser  | 0-1150  | kr 36,31  | ||||
1 151-1 400  | kr 79,14  | |||||
1 401-1 500  | kr 158,31  | |||||
over 1 500  | kr 184,11  | |||||
0-65  | kr 0  | |||||
66-90  | kr 466,00  | |||||
91-130  | kr 1 320,68  | |||||
over 130  | kr 2 751,42  | |||||
Motorvogn med plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp, og med  | ||||||
– utslipp 115 g/km og over  | 0-115  | kr 0  | ||||
kr 893 kr 2 082 og kr 3 341  | 116-135  | kr 738  | ||||
136-175  | kr 893  | |||||
176-245  | kr 2 082  | |||||
over 245  | kr 3 341  | |||||
– CO2-utslipp under 115 t.o.m 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 115 t.o.m 50  | kr 620  | |||||
– CO2-utslipp under 50 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den del av utslippet som ligger under 50  | kr 738  | |||||
Motorvogn uten plikt til å dokumentere drivstofforbruk og CO2-utslipp  | ||||||
– bensindrevne  | 0-1 150  | kr 14,10  | ||||
1 151-1 750  | kr 46,97  | |||||
1 751-2 150  | kr 110,25  | |||||
over 2 150  | kr 118,92  | |||||
– ikke bensindrevne  | 0-1 150  | kr 10,81  | ||||
1 151-1 750  | kr 38,36  | |||||
1 751-2 150  | kr 89,99  | |||||
over 2 150  | kr 93,61  | |||||
Avgiftsgruppe B  | kr 1 300  | |||||
Varebiler klasse 2, lastebiler med tillatt totalvekt mindre enn 7 501 kg og godsrom med lengde under 300 cm og bredde under 190 cm  | 22 pst. av A  | 22 pst. av A  | 22 pst. av A  | 22 pst. av A  | ||
Avgiftsgruppe C  | kr 1 300  | |||||
Campingbiler  | 22 pst. av A  | 22 pst. av A  | 22 pst. av A  | 22 pst. av A  | ||
Avgiftsgruppe D  | ||||||
Avgiftsgruppe E  | kr 0  | |||||
Beltebiler  | 36 pst. av verdiavgiftsgrunnlaget  | |||||
Avgiftsgruppe F  | kr 0  | |||||
Motorsykler  | kr 10 468 per stk.  | |||||
0-11  | kr 0  | |||||
over 11  | kr 465,84  | |||||
0-125  | kr 0  | |||||
126-900  | kr 35,95  | |||||
over 900  | kr 78,84  | |||||
Avgiftsgruppe G  | kr 1 300  | |||||
Beltemotor-sykler  | 0-100  | kr 14,75  | ||||
101-200  | kr 29,51  | |||||
over 200  | kr 58,99  | |||||
0-20  | kr 39,35  | |||||
21-40  | kr 78,66  | |||||
over 40  | kr 157,31  | |||||
0-200  | kr 3,08  | |||||
201-400  | kr 6,15  | |||||
over 400  | kr 12,29  | |||||
Avgiftsgruppe H  | kr 1 300  | |||||
Motorvogn i avgiftsgruppe A, som ved første gangs registrering her i landet blir registrert på løyveinnehaver til bruk som ordinær drosje (ikke reserve- eller erstatningsdrosje) eller for transport av funksjons hemmede  | 40 pst. av A  | 40 pst. av A  | 100 pst. av A  | 100 pst. av A  | ||
Avgiftsgruppe I  | kr 1 300  | |||||
Avgiftspliktige motorvogner som er 30 år eller eldre  | kr 3 447 per stk.  | |||||
Avgiftsgruppe J  | kr 1 300  | |||||
Busser under 6 m med inntil 17 seteplasser, hvorav minst 10 er fastmontert i fartsretningen  | 40 pst. av A  | 40 pst. av A  | 40 pst. av A  | 40 pst. av A»  | 
Komiteens medlem fra Venstre viser til at det i dagens regelverk gis fritak, refusjon eller ytes tilskudd for engangsavgift for hhv. ambulanser og begravelseskjøretøy og at dette er forslått videreført i regjeringens forslag til vedtak om engangsavgiften på motorvogner § 2 f) og g). Dette medlem ser ikke logikken i at ikke politiets utrykningskjøretøy skal likebehandles med øvrige kjøretøy. Et slikt vedtak vil også frigjøre ca. 30 mill. kroner årlig som politiet kan bruke til å investere i bedre og nyere utstyr.
Dette medlem viser til bevilgningsforslag i kapittel 19 i denne innstilling under kap. 5536 post 71.
Dette medlem fremmer derfor følgende forslag:
«Fra 1. juli 2011 gjøres følgende endring i Stortingets vedtak 25. november 2010 om avgift på mo-torvogn mv., I. Engangsavgift på motorvogner mv.:
§ 5 første ledd ny bokstav p skal lyde:
p) utrykningskjøretøy til politiet.»