19.23 Kap. 5538 Veibruksavgift på drivstoff
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til forslag i kapittel 4 om fjerning av avgift på høyinnblandet biodiesel.
Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 2 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5538 | Veibruksavgift på drivstoff | ||
71 | Veibruksavgift på autodiesel, nedsettes med | 2 000 000 | |
fra kr 9 400 000 000 til kr 9 398 000 000» |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til sine merknader i kapittel 4 i denne innstilling om å innføre den svenske modellen for drivstoffavgift, med lav veibruksavgift og høy CO2-avgift, og foreslår å redusere bevilgningen med 95 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5538 | Veibruksavgift på drivstoff | ||
71 | Veibruksavgift på autodiesel, nedsettes med | 95 000 000 | |
fra kr 9 400 000 000 til kr 9 305 000 000» |
Komiteens medlem fra Venstre viser til forslag om å gjeninnføre avgiftsfritak for biodiesel, nærmere omtalt i kapittel 4 i denne innstilling. Samlet utgjør dette forslaget en netto avgiftslette på 120 mill. kroner.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2011 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5538 | Veibruksavgift på drivstoff | ||
71 | Veibruksavgift på autodiesel, nedsettes med | 120 000 000 | |
fra kr 9 400 000 000 til kr 9 280 000 000» |