1. Sammendrag
- Status for E6 og E18 i Østfold
- Omtale av den samlede utbyggingen av E18 i Østfold og på strekningen Melleby–Momarken
- Forslag til revidert finansieringsopplegg for videre utbygging av E18 i Østfold
Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 26 (1999–2000) ga Stortinget sitt samtykke til delvis bompengefinansiert utbygging av E6 og E18 i Østfold, inkl. tiltak på eksisterende E18 og sideveger langs E18. Det ble ikke tatt stilling til framdriften på utbyggingen. Utbyggingen har siden vært lagt fram for Stortinget i flere omganger.
I Prop. 131 S (2010–2010) legger Samferdselsdepartementet nå fram forslag om utbygging og finansiering av E18 på strekningen Melleby–Momarken, inkl. finansiering av tiltak på eksisterende E18 og sideveger langs E18 (sidevegstiltak). Anleggsstart er planlagt til tidlig 2012 og vegåpning sommeren 2014.
I tillegg skisseres i proposisjonen et samlet opplegg for hvordan parsellene Riksgrensen–Ørje, Melleby–Momarken og Knapstad–Akershus grense kan utbygges og finansieres, inklusiv gjenstående finansiering av sideveistiltak. Opplegget er basert på foreløpige kostnader og takstnivåer. Det er lokalpolitisk tilslutning til det framlagte opplegget, jf. omtale av den lokalpolitiske behandlingen i pkt. 4 i proposisjonen.
E6 gjennom Østfold stod ferdig som firefelts veg i 2008. Bompengeinnkrevingen på E6 startet i 2001. I forbindelse med behandlingen av opplegget for utbygging og finansiering av prosjektet E18 Krosby–Knapstad ble det vedtatt å forlenge innkrevingsperioden fra 15 til 20 år både på E6 og E18, jf. St.prp. nr. 79 (2006–2007).
Videre utbygging av E18 gjennom Østfold ble behandlet i forbindelse med Nasjonal transportplan 2002–2011 og 2006–2015. Stortinget har senere sluttet seg til ulike opplegg for forsering av enkeltprosjekter. Dette medfører at strekningene Sekkelsten–Krosby, Momarken–Sekkelsten og Krosby–Knapstad er framskyndet ved at bompengeselskapet har stilt midler til disposisjon, inkl. forskottering av statlige midler til prosjektene.
I St.meld. nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019 legges det opp til at utbyggingen av E18 på strekningen Melleby–Momarken skal gjennomføres i første fireårsperiode.
Statens vegvesen har i samarbeid med lokale myndigheter utredet ulike finansieringsalternativer for den videre utbyggingen av E18 i Østfold. Berørte kommuner og Østfold fylkeskommune behandlet saken i mars og april 2010, og har sluttet seg til et opplegg for utbygging og finansiering av E18 på de gjenstående strekningene Riksgrensen–Ørje, Melleby–Momarken og Knapstad–Akershus grense, inkl. gjenstående finansiering av sidevegstiltak.
Østfoldpakka har bidratt til at vegstandarden på den 58 km lange strekningen på E18 gjennom Østfold er blitt vesentlig bedret de siste årene. E18 er nå bygd ut som tofelts veg mellom Ørje og Melleby og som firefelts veg fra Momarken til Knapstad. Det gjenstår dermed utbygging av følgende tre delstrekninger:
– | Riksgrensen–Ørje | 6,6 km |
– | Melleby–Momarken | 8,3 km |
– | Knapstad–Akershus grense | 6,0 km |
Det foreligger ikke planavklaring for strekningen Riksgrensen–Ørje. Følgelig er det knyttet svært stor usikkerhet til kostnaden ved utbygging av denne strekningen. For strekningen Melleby–Momarken foreligger det godkjent reguleringsplan. Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2). For strekningen Knapstad–Akershus grense foreligger det godkjent kommunedelplan. Arbeidet med reguleringsplan pågår.
Det er foreløpig lagt til grunn et samlet kostnadsoverslag på om lag 2,3 mrd. kroner for utbygging av E18 på delstrekningene Riksgrensen–Ørje, Melleby–Momarken og Knapstad–Akershus grense, inkl. gjenstående finansiering av sidevegstiltak.
Strekningen Melleby–Momarken har flere kryss og avkjørsler. Det er lokalisert boliger helt inntil vegen. I perioden 2000–2010 ble det registrert til sammen 35 ulykker på strekningen. Årsdøgntrafikken (ÅDT) på strekningen varierer i dag mellom 7 000 og 8 000 kjøretøy. I dimensjoneringsåret (20 år etter planlagt trafikkåpning) forventes en ÅDT på om lag 10 500 kjøretøy, fordelt med om lag 8 000 kjøretøy på ny veg og om lag 2 500 kjøretøy på eksisterende E18.
På den om lag 6 km lange strekningen østover fra Momarken til Hærland er det planlagt sammenhengende forbikjøringsfelt på begge sider av vegen. Ved Hærland skal det bygges en 150 m lang trefelts tunnel. Resten av strekningen fram til Melleby skal bygges som tofelts veg uten forbikjøringsfelt. Det skal bygges midtrekkverk på hele strekningen.
Utbyggingen vil gi bedre fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljøforhold langs vegen, samt føre til en mer ensartet standard på E18 gjennom Østfold.
Samferdselsdepartementet legger til grunn en styringsramme på 916 mill. 2011-kroner og kostnadsramme på 991 mill. 2011-kroner.
Etter departementets vurdering har Østfold fylkeskommune og berørte kommune med sine vedtak sluttet seg til et opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av strekningen Melleby–Momarken som første etappe på den videre utbyggingen av E18 i Østfold innenfor de økonomiske rammene i Nasjonal transportplan 2010–2019.
Finansieringsplan for E18 Melleby–Momarken, inkl. finansiering av sidevegstiltak
Mill. 2011-kr | |||
2010–2013 | 2014–2017 | Sum | |
Statlige midler | 620 | 150 | 770 |
Bompenger | 196 | 25 | 221 |
Sum | 816 | 175 | 991 |
Forslag til revidert finansieringsopplegg for videre utbygging av E18 i Østfold (inkl. Melleby–Momarken) går fram av pkt. 6 i proposisjonen
Det er bl.a. lagt opp til innkreving av bompenger i fem innkrevingssnitt mellom Riksgrensen og Akershus grense.
Bompengeinnkrevingen på strekningene Riksgrensen–Ørje, Melleby–Momarken og Knapstad–Akershus grense forutsettes startet opp etter at utbyggingen av strekningene er fullført. På strekningene Riksgrensen–Ørje og Knapstad–Akershus grense er det forutsatt bompengeinnkreving både på ny og gammel E18. På strekningen Melleby–Momarken er det regnet med at en bomstasjon på gammel E18 vil føre til mye uønsket trafikk gjennom Mysen sentrum. Dette vil være uheldig både av miljømessige og trafikksikkerhetsmessige grunner. I innkrevingssnittet ved Ramstad er det derfor bare forutsatt bompengeinnkreving på ny E18.
I eksisterende bomstasjoner ved Brennemoen/Slitu og Dalen/Fossum, samt på E6, skal innkrevingen opphøre i 2021, som tidligere forutsatt. I de nye bomstasjonene er det lagt opp til 15 års innkreving i hver stasjon. Dette innebærer bompengeinnkreving i to eller flere snitt i perioden 2001–2030, til sammen 29 år.
Gjeldende takster og rabattordninger videreføres i eksisterende bomstasjoner fram til forutsatt innføring av tovegs helautomatisk innkreving i 2014.
En foreløpig finansieringsplan for utbygging av de tre gjenstående strekningene på E18, inkl. gjenstående finansiering av sidevegstiltak, er vist i tabell 6.2 i proposisjonen. Finansieringsanalysen er basert på en samlet investeringskostnad på om lag 2,3 mrd. 2011-kroner. Basisforutsetninger som er lagt til grunn for finansieringsanalysen går fram av pkt. 6.3 i proposisjonen.
Med basisforutsetningene er det beregnet at den samlede utbyggingen av E6 og E18 i Østfold vil være nedbetalt i 2030.
Tabell 6.3 i proposisjonen viser samlet finansieringsplan for utbyggingen av E6 og E18 gjennom Østfold, inkl. tiltak på eksisterende E18 og på sideveger langs E18. Forslaget er basert på at utbygging av gjenstående strekninger på E18 blir gjennomført som skissert i pkt. 6.1–6.3 i proposisjonen.
Samferdselsdepartementet påpeker at det skisserte utbyggings- og finansieringsopplegget for E18 Riksgrensen–Ørje ikke innbærer at Regjeringen har tatt stilling til en utbygging av strekningen. Regjeringen vil ev. komme tilbake med en vurdering av dette i forbindelse med rulleringen av Nasjonal transportplan.
Østfold fylkeskommune har gjennom fylkestingets vedtak av 29. april 2010 utvidet sin garanti for et bompengelån fra tidligere 2 740 mill. kroner til inntil 2 900 mill. kroner. Maksimal lånegjeld er beregnet til om lag 2 500 mill. kroner.