1. Sammendrag
Meldingen gjelder tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særskilte behov, med utgangspunkt i bl.a. Midtlyngutvalgets utredning, NOU 2009:18 Rett til læring. I den foreliggende innstillingen behandles bare meldingens kapittel 6 Det statlige støtteapparatet – spesialpedagogisk kompetanse for hele landet. Sammendraget her er derfor begrenset til det som gjelder dette kapitlet.
I kapittel 6 Det statlige støtteapparatet ligger hovedvekten på endringer og mål for det statlige spesialpedagogiske støttesystemet (Statped). Departementet foreslår Statped omorganisert til én virksomhet med en tydelig tjenesteprofil og fire flerfaglige regionsentre: Nord, Midt, Vest og Sørøst. Samisk spesialpedagogisk støtte (SEAD) videreføres som en del av det flerfaglige Statped. SEAD blir en landsdekkende oppgave for Statped Nord.
Statped får en sentral ledelse som skal sørge for at målene for Statped som helhet blir nådd, og at region-sentrene utvikler seg i samme retning og får en tydelig, felles profil. Departementet presenterer tre mål i meldingen: Statped skal være en tydelig og tilgjengelig tjenesteyter av spesialpedagogisk støtte til kommuner og fylkeskommuner. Statped skal gi tjenester på både individ- og systemnivå. Alle kommuner skal ha likeverdig tilgang til Statpeds tjenester.
Departementet legger til grunn at Statped skal ha spisskompetanse innenfor spesialpedagogiske fagområder og bidra aktivt til kunnskaps- og kompetansespredning på disse områdene. Videre skal Statped ha en strategi for prioritering av områder for forsk-nings- og utviklingsarbeid (FoU-arbeid) og være en samarbeidspart for universiteter og høyskoler.
Departementet foreslår videre endringer for utvalgte nasjonale sentre i meldingen. Departementet vil opprette et nytt senter for læringsmiljø og atferdsforskning med utgangspunkt i Lillegården kompetansesenter og Senter for atferdsforskning og avvikle tilknytningen til Statped. Videre vil departementet utvide mandatene til Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen, Nasjonalt senter for lesing og leseforskning og Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) til også å omfatte PP-tjenesten som målgruppe.
Departementet omtaler endringer på hørselsområdet særskilt i kapittel 6. Opplæringen på heltid ved tre av fire statlige hørselsgrunnskoler i Statped skal avvikles på sikt. Samtidig skal deltidsopplæringen styrkes slik at den både blir bedre, får et større omfang og når flere. Statpeds støtte og veiledning til kommunene og fylkeskommunene skal styrkes, slik at de blir i stand til å gi et godt tilbud til hørselshemmede barn og elever.
Departementet går inn for at Statped skal samordne og videreutvikle opplæringsprogram for foreldre til barn med hørselshemninger, synshemninger eller behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). Departementet vil gradvis redusere gebyrer for tilrettelagte læremidler som formidles av Statped, for eksempel lydbøker. Departementet vil avvikle de statlige hørselsgrunnskolene ved kompetansesentrene Statped Vest (Hunstad skole), Skådalen og Nedre Gausen etter skoleåret 2013–2014. Hørselsgrunnskolen ved Møller-Trøndelag kompetansesenter og døvblindeskolen ved Skådalen kompetansesenter videreføres.
Departementet foreslår endringer for skole- og kompetansesentrene Signo og Briskeby som sikrer fortsatt drift, tydelig lovforankring av skolevirksomheten og god rettssikkerhet for elevene ved disse skolene. Forslagene til endret juridisk forankring og tilknytningsform for Signo og Briskeby innebærer ingen kostnadsendringer.
Statped skal fortsatt arbeide innenfor fagområdet store sammensatte lærevansker (SLV). Ressursene skal imidlertid målrettes bedre slik at Statped først og fremst gir støtte og veiledning til kommunene og fylkeskommunene og bidrar til at det bygges opp kompetanse på lokalt nivå.
Departementet peker i meldingen på at de store endringene som skal gjennomføres i Statped vil medføre kostnader til omstilling. Det kan bli nødvendig med omprioriteringer innenfor departementets rammer for å kunne gjennomføre denne omstillingen. Ekstra kostnader til omorganisering og omstilling vil bli behandlet i de årlige forslagene til statsbudsjett.
Departementet mener en omorganisering av Statped fra 12 statlige virksomheter til én virksomhet, vil gi en mer effektiv internforvaltning. Statped har store utgifter til husleie og drift av bygningsmassen (husleie utgjør over 70 mill. kroner pr. år). Noe av dette vil kunne spares inn etter omorganiseringen. Departementet ser det som viktig å bruke disse innsparingene til en god faglig utvikling i et regionalisert Statped.
Når Statped blir omorganisert til flerfaglige region-sentre, vil Statped få bedre forutsetninger for å arbeide systematisk og helhetlig med å bygge opp kompetanse på lokalt nivå, i samarbeid med kommunene og fylkeskommunene. Et regionsenter vil ha god oversikt og kunne legge til rette for en god dialog. Behov innenfor og mellom kommuner vil lettere kunne sees i sammenheng. Meldingen angir for øvrig at Statped Sørøst skal ha et avdelingskontor i Kristian-sand.
Departementet legger opp til at stillinger knyttet til Samisk spesialpedagogisk støtte (SEAD) flyttes fra Samisk høgskole til Statped Nord, men at de ansatte fortsatt kan være lokalisert ved Samisk høgskole. Departementet tar sikte på å foreslå en økning i SEADs ressursrammer i de kommende budsjettforslagene.
Etter forslaget blir Lillegården kompetansesenter (om lag 15 årsverk) ikke lenger en del av Statped. Departementet tar sikte på at Lillegården inngår i et senter for læringsmiljø og atferdsforskning sammen med Senter for atferdsforskning (SAF). Med dette avsluttes også SAFs tilknytning til Statped. Det samme gjelder nasjonalt senter for lesing og lese-forsk-ning som rendyrkes som nasjonalt senter. Det nye senteret for læringsmiljø og atferdsforskning vil ikke medføre ekstra kostnader.
Departementet forutsetter at avvikling av hørselsskolene ikke reduserer Statpeds samlede faglige innsats. Statped må disponere ressursene som i dag brukes til heltidstilbud, til blant annet deltidstilbud og økt støtte og veiledning til kommuner, samt til å understøtte den flerfaglige profilen i Statped. Styrket deltidsopplæring og økt støtte til kommuner for oppfølging av hørselshemmede elever vil bli gjennomført ved en omprioritering av de midlene som i dag brukes på hørselsfeltet.