Vedlegg 3
Jeg viser til brev av 31. mai fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité med utfyllende spørsmål i overnevnte sak. Spørsmålet besvares nedenfor.
i) Er departementet kjent med om det i Statens vegvesen Vegdirektoratet foreligger en rapport fra Sintef fra 1993 om saltets innvirkning på dekkenes veigrep, og som ev dokumneterer at bildekk som er kjørt på våt, saltet vei, har opp til 40 pst lavere friksjon på is enn bildekk som kun har vært kjørt på usaltet vei?
ii) Om det foreligger en slik rapport, kan det opplyses om hvem som var oppdragsgiver, og når ble rapporten fremlagt?
iii) Om det foreligger en slik rapport – har Statens vegvesen Vegdirektoratet på noen måte fulgt den opp etter den ble laget og/eller unntatt den fra offentlig?
Undersøkelsen det vises til ble utført i samarbeid mellom Statens vegvesen og Sintef i 1990 - 1992, og den ble finansiert av Statens vegvesen. Rapporten er utarbeidet av Sintef og er datert 15.mai 1992.
Bakgrunnen for undersøkelsen var at det ble ".. hevdet at salting forårsaker belegg på dekkene, og at det dermed blir verre å kjøre på det usaltede vegnettet."
Konklusjonen i rapporten er at de utførte undersøkelser ikke gir grunnlag for å hevde at salting fører til belegg på dekkene og reduserte friksjonsegenskaper.
Rapporten ligger på: http://www.vegvesen.no/_attachment/184961/binary/358423 og er offentlig tilgjengelig.
Rapporten er kjent intern i Statens vegvesen og ut fra konklusjonen har ikke denne rapporten påvirket vegvesenets saltpolicy. I FOU-prosjektet Salt SMART er det også foretatt en enklere undersøkelse med mer moderne piggfrie vinterdekk hvor det heller ikke ble funnet ulike friksjonsegenskaper om dekkene var kjørt på saltet eller usaltet veg. Denne ligger på http://www.vegvesen.no/_attachment/120382/binary/224189.