2. Programkategori 21.20 Luftfarts-formål
I samband med Stortinget si behandling av Riksrevisjonen sin kontroll med forvaltninga av statlege selskap for 2008, jf. Dokument 3:2 (2009–2010), viste kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 132 S (2009–2010) til at Avinor AS «i hele perioden 2003–2008 [har] manglet utslippstillatelser og hatt brudd på gitte utslippstillatelser i et betydelig antall lufthavner». Vidare heitte det at «Komiteen forutsetter at departementet rydder opp i disse forholdene og imøteser at Stortinget får en redegjørelse».
For å vareta flytryggleiken er det nødvendig å avise rullebanesystema og flya i vintersesongen. Saman med brannøvingar fører dette til utslepp av kjemikaliar til vatn og grunn. Alle lufthamnene i Avinor skal no skal ha gyldige utsleppsløyve.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, er positiv til at Avinor har etablert en egen konsernovergripende prosjektorganisasjon for å sikre en samlet og styrt oppfølging av eventuelle brudd på utslippstillatelser. Flertallet legger til grunn at selskapet varsler forurensningsmyndighetene dersom det i perioder er fare for at utslippstillatelsene brytes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre har merket seg at alle lufthavnene i Avinor nå har gyldig utslippstillatelse.