Deltakermodellen er basert på samme prinsipp som
aksjonærmodellen og foretaksmodellen om å ekstrabeskatte avkastning
ut over risikofri rente. Som for aksjonærer inntrer ekstrabeskatningen
ved at utdelinger skattlegges som alminnelig inntekt på personlige
deltakeres hånd. Selskapsdeltakere kommer inn under fritaksmetoden
i likhet med selskapsaksjonærer. Beskatningsløsningen sammenfaller
dermed i stor grad med løsningen for aksjeselskaper og aksjonærer. Det
har imidlertid vært behov for enkelte særlige regler for å ta hensyn
til særtrekk ved deltakerlignede selskaper, herunder at det deltakerlignede
selskapet ikke er eget skattesubjekt og at selskapsinntekten skattlegges
hos deltakerne etter eierandel.
Departementet mener deltakermodellen gir tilfredsstillende
likebehandling av deltakere og aksjonærer og aksjeselskaper, og
tilrår at hovedtrekkene i deltakermodellen videreføres.
Samtidig er det særtrekk i beskatningsløsningen for
deltakerlignede selskaper som gjør den mer komplisert enn for aksjonærer
og aksjeselskaper. Komplikasjonene må ses i sammenheng med at ligningen
gjennomføres hos hver enkelt deltaker. Systemet reiser blant annet
spørsmål om fordeling av skattegrunnlag mellom kommuner. Langt på
vei er dette utfordringer som også eksisterte før deltakermodellen
ble innført i 2006. Videre er beregningen av deltakernes innskudd
i selskapet administrativt krevende for skattyterne og skatteetaten.
Det er også visse beregningstekniske problemer knyttet til fradragsbegrensning
for kommandittister. Departementet vil arbeide videre med mulige
forenklinger og forbedringer blant annet på de nevnte områdene. Departementet
tar sikte på å sende endringsforslag på høring i løpet av inneværende
år.
Deltakermodellen er nærmere omtalt i kapittel
7 i meldingen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
slutter seg til regjeringens vurderinger.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre viser til sine generelle
merknader i denne innstillingens avsnitt 1.2.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine merknader i denne innstillingens avsnitt 1.2.