Sammendrag
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om finansiering av utbedring av fv. 34 mellom Grime og Vesleelva i Søndre Land kommune i Oppland fylke.
Prosjektet er omtalt i Oppland fylkeskommunes Handlingsprogram for fylkesveger 2010–2013. Her er det lagt til grunn utbedring av fv. 34 Grime–Vesleelva som et delvis bompengefinansiert prosjekt, med oppstart i planperioden 2010–2013.
Fylkesvei 34 gjennom Oppland fylke er om lag 56 km. Den går på østsiden av Randsfjorden mellom Jaren i Gran kommune og Svingvoll i Søndre Land kommune.
Dagens fv. 34 mellom Grime og Vesleelva er smal og svingete og har dårlig vegfundament. Vegbredden varierer mellom 5,5 meter og 7 meter. I perioden 2000–2010 var det i alt 14 ulykker med personskade på strekningen. Totalt ble en person drept og tre personer ble hardt skadet i perioden.
Strekningen Grime–Vesleelva er 10,3 km lang. Prosjektet innebærer utbedring av vegen til tofelts veg med 7,5 meters vegbredde. Det vil bli bygget om lag 7,1 km ny gang- og sykkelveg langs fv. 34. Videre vil 34 busslommer bli utbedret, og om lag 120 boliger vil få ny og mer trafikksikker atkomst til vegen. Det vil bli utført støyskjermingstiltak for om lag 80 boliger. Prosjektet forventes å gi forbedret framkommelighet og redusert ulykkesrisiko.
Omregnet til 2011-kroner blir kostnadsoverslaget 193 mill. kroner. Netto nytte for prosjektet er beregnet til 25 mill. kroner. Netto nytte pr. budsjettkrone er beregnet til 0,3 og netto nytte over investeringskostnad til 0,1.
Den lokalpolitiske behandlingen går fram av kapittel 3 i proposisjonen.
I forslag til finansieringsplan er det lagt til grunn 92 mill. kroner i fylkeskommunale midler (47,7 pst.) og 101 mill. kroner i bompenger (52,3 pst.).
I 2010 er det brukt 8,3 mill. kroner i fylkeskommunale midler til planlegging og grunnerverv. Anleggsarbeidene er forutsatt å starte opp i 2011 med ferdigstillelse i 2013. I 2011 er det lagt til grunn at fylkeskommunen bidrar med 30 mill. kroner og at bompengeselskapet stiller til disposisjon 15 mill. kroner.
Bomstasjonen forutsettes plassert sør på strekningen som skal utbedres, rett sør for krysset med fv. 138 Hornslivegen. Finansieringsopplegget bygger på tovegs innkreving med en automatisk bomstasjon som settes i drift når anlegget åpnes for trafikk. Basisforutsetninger for finansieringsanalysen går fram av kapittel 5.1 i proposisjonen.
Fylkestinget i Oppland har 24. august 2010 fattet vedtak om å stille garanti slik at bompengeselskapet kan ta opp lån på inntil 116 mill. kroner til utbedringen av fv. 34 Grime–Vesleelva.
Samferdselsdepartementet legger til grunn at bomstasjonen plasseres rett sør for krysset med fv. 138 Hornslivegen, slik Søndre Land kommune og Oppland fylkeskommune er enige om.
Med de økonomiske forutsetningene som ligger til grunn, vil prosjektet være nedbetalt i løpet av 15 år. Departementet slutter seg til det skisserte opplegget for håndtering av en eventuell kostnadsøkning og endret inntjening, jf. proposisjonen.
Etter at Stortinget har fattet vedtak om finansiering og utbedring av fv. 34 på strekningen Grime–Vesleelva i Oppland, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med forutsetningene som er lagt til grunn i proposisjonen.