Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Gunn Karin Gjul, Kåre Simensen, Arild Stokkan-Grande og Lene Vågslid, fra Fremskrittspartiet, Solveig Horne, Øyvind Korsberg og Ib Thomsen, fra Høyre, Linda C. Hofstad Helleland og Olemic Thommessen, fra Sosialistisk Venstreparti, Gina Knutson Barstad, fra Senterpartiet, Christina Nilsson Ramsøy, og fra Kristelig Folkeparti, Øyvind Håbrekke, viser til Dokument 8:112 S (2010–2011) om styrket kontakt med hjemmet og mer tid til barna gjennom bruk av digitale hjelpemidler i barnehagen, og statsrådens svarbrev datert 1. april 2011 (vedlegg).

Komiteen understreker at gode kvalitetsbarnehager er en viktig investering i samfunnet fordi det sikrer flest mulig barn en god start på livet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at i løpet av få år har målet om full barnehagedekning blitt realisert uten å redusere kvalitetskravene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Innst. 14 S (2010–2011) der komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti under kap. 231 Barnehage, post 21 Særskilte driftsutgifter, slår fast at:

«… det sterke fokuset på rask utbygging av barnehager har gått på bekostning av kvaliteten. Dette viser seg bl.a. i et stadig økende antall som får dispensasjon fra kravet om førskolelærerutdanning. Sett i lys av dette mener disse medlemmer at nivået på regjeringens forslag til kvalitetsutviklingstiltak i barnehagene er for lavt.»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser videre til påfølgende merknad:

«Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det bevilges 25 mill. kroner utover regjeringens forslag til forskning, kompetanseutvikling i barnehagene og rekruttering av førskolelærere.»

Komiteen viser til Stortingets behandling av St.meld. nr. 41 (2008–2009) om kvalitet i barnehagen. I behandlingen var det bred politisk enighet om å utvikle høy kvalitet i alle barnehager. Komiteen deler forslagsstillernes syn på de ansatte som barnehagens viktigste ressurs for å sikre barn en god og trygg barnehagehverdag.

Komiteen viser til det nylig etablerte Foreldreutvalg for barnehagene (FUB) som skal arbeide for å ivareta foreldrestemmen i barnehagepolitiske saker. Som statsråden skriver i sitt svarbrev, vil FUB ha en viktig rolle i tilrettelegging for mer medvirkning og for informasjon mellom barnehage og foreldre.

Komiteen viser til at mange barnehager bruker digitale hjelpemidler både i pedagogiske og administrative sammenhenger, og at det er stor variasjon i hvordan forskjellige barnehager bruker forskjellige virkemidler. Komiteen deler forslagsstillerne og statstrådens betraktninger rundt nettsikkerhet og personvern som viktige i denne sammenhengen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, vil vise til regjeringens tiltak for heving av de ansattes kompetanse. Å rekruttere flere førskolelærere og ansatte med fagbrev i barnehagene og investere i assistentene som arbeider der, er avgjørende for å bedre kvaliteten i norske barnehager.

Flertallet viser til at St.meld. nr. 41 (2008–2009) om kvalitet i barnehagene legger særlig vekt på å øke kompetansen hos de ansatte, både når det gjelder pedagoger og blant det øvrige personalet, uvikling av et nasjonalt system for å følge med på utviklingen av kvaliteten i barnehagesektoren og opprettelsen av en nettportal om og for barnehagene, samt økt innsats på forskning i barnehagene. Siden 2005 har det vært en betydelig økning i forskningsinnsatsen på barnehageområdet, blant annet gjennom programmidler via Norges forskningsråd. Et eksempel på dette er forskningsprogrammet PRAKSISFOU 2006–2010 som har gitt midler til forskning, ikke bare om barnehager, men også i og for barnehager. Disse forskningsprosjektene gir nå kunnskap for utvikling både av politikk, praksis og førskolelærerutdanning.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett for 2011 og partiets forslag om å heve kvaliteten i barnehagen, og en styrking av forskingsinnsatsen på barnehagefeltet. Disse medlemmer er opptatt av å sikre en tilstrekkelig og kompetent bemanning i barnehagene. Høy kvalitet på tilbudet er en forutsetning for at barnehagetilbudet skal være en positiv arena for barn i førskolealder. Utviklingen i antall ansatte med pedagogisk utdanning i barnehagene har vist en nedgang fra 2008 til 2009. Disse medlemmer ser med stor bekymring på denne utviklingen og hva dette gjør med kvaliteten i barnehagene. Disse medlemmer mener at det er de som jobber i barnehagen som avgjør kvaliteten på barnehagetilbudet, og at det derfor er bekymringsfullt at regjeringen ikke gjør mer for å styrke kompetansen til barnehagepersonellet, og sikre god rekruttering av kvalifisert personell til barnehagene. En frigjøring av tid som i dag brukes til administrasjon og papirarbeid, over til bruk av tid med barna, ser disse medlemmer som en positiv effekt av å effektivisere barnehagens drift. Videre mener disse medlemmer at førskolelærerutdanningen må styrkes. Disse medlemmer ser at det er behov for forskning på effekter av ulike omsorgsformer for de aller minste barna, og styrket derfor innsatsen innenfor forskning på barnehagefeltet i vårt alternative statsbudsjett for 2011. Disse medlemmer er opptatt av at man i barnehagepolitikken fatter beslutninger som er kunnskapsbaserte.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til statsrådens svarbrev der det går frem at «Senteret for IKT i utdanningen» i samarbeid med FUB og Foreldreutvalget for opplæringen (FUG) skal veilede skole- og barnehageeiere om bruk av IKT i foreldresamarbeid.

Flertallet viser til statsrådens svarbrev der det står:

«I et digitalisert samfunn legger jeg til grunn at barnehagene vil gjøre bruk av digitale hjelpemidler, både i det pedagogiske arbeidet og i kommunikasjon internt og utad. Jeg ser utviklingen på dette området i sammenheng med arbeidet med utvikling på andre områder knyttet til kvalitet. Når det gjelder bruk av digitale hjelpemidler i barnehage-hjem-samarbeidet og i barnehagene, vil Kunnskapsdepartementets etablering av FUB og Senter for IKT i utdanningen være tiltak som over tid vil bidra til utviklingen på dette området. Min vurdering er derfor at det ikke er nødvendig med nye særskilte, sentralt initierte tiltak på dette feltet.»

Flertallet deler statsrådens betraktninger.

Flertallet foreslår at Dokument 8:112 S (2010–2011) vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener intensjonen i forslaget er god, men savner en grundigere redegjørelse om hva slags digitale hjelpemidler forslagsstillerne etterlyser. Disse medlemmer vil likevel påpeke at det må være opp til den enkelte barnehage i samråd med foreldrene hvorvidt de vil prioritere å innføre bruk av digitale hjelpemidler i barnehagene. Disse medlemmer vil også påpeke at vi i dag mangler over 4 000 førskolelærere i barnehagene, og mener det må være en forutsetning at disse nye hjelpemidlene ikke vil gå utover tiden med barna. Disse medlemmer mener en av de viktigste oppgavene barnehagepersonellet har er å ivareta barna og følge dem opp i hverdagen.

Disse medlemmer er på generelt grunnlag positive til kvalitetshevende og effektiviserende tiltak, og mener en forsøksordning er et fornuftig steg i en mulig innføring av digitale hjelpemidler i barnehagen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre er opptatt av å ta i bruk nye hjelpemidler for å gi barnehagebarn en bedre hverdag, flere fornøyde foreldre og en enklere hverdag for de ansatte. Disse medlemmer viser til at det i de fleste virksomheter benyttes ulike IT-verktøy for å bedre kvaliteten på tjenestene og for å redusere kostnadene gjennom effektivisering. Disse medlemmer viser videre til St.meld. nr. 41 (2008–2009) om «Kvalitet i barnehagen» der digitale hjelpemidler først og fremst er omtalt i forbindelse med det pedagogiske innholdet og barns mestring i bruken av ulike digitale verktøy. Disse medlemmer mener at økt bruk av digitale hjelpemidler innenfor barnehagens drift og praktiske arbeid kan bidra til å øke kvaliteten i barnehagen. Disse medlemmer mener videre at kunnskapen vi har om bruk og kvalitetseffekter av digitale hjelpemiddel i barnehagen i dag ikke er tilstrekkelig. Disse medlemmer mener digitale hjelpemidler for eksempel kan bidra til å bedre informasjonsflyten mellom barnehage og foresatte, forbedre og forenkle rapporteringsrutiner, samt bedre oppfølgingen av det enkelte barn. Disse medlemmer ser også at økt bruk av digitale hjelpemiddel kan bidra til å forbedre kvalitetssikringen av dokumentasjonen barnehagen har om barna, samt å få en bedre utnyttelse av denne. Bruk av digitale hjelpemidler kan også bidra til å forbedre kommunikasjonen internt i barnehagen mellom de ansatte og avdelingene. Barn med spesielle behov, helserelaterte eller andre, kan etter disse medlemmers syn få en tryggere hverdag gjennom bruk av digitale hjelpemiddel i dialogen mellom foreldre og barnehage. Viktig informasjon om barna vil være tilgjengelig for både ansatte og foreldre. Disse medlemmer er av den oppfatning at bruk av digitale hjelpemidler kan frigjøre tid fra administrative oppgaver i barnehagen. Dette er tid disse medlemmer mener kan brukes sammen med barna og til å heve kvaliteten i barnehagen.

Disse medlemmer ønsker at det igangsettes et pilotprosjekt med systematisk utprøving av digitale hjelpemidler i barnehagen, samt et eget forskningsprosjekt for å kartlegge kvalitetseffekter ved bruk av disse.

Komiteen er opptatt av å sikre at hensynet til barna og foreldrenes personvern og rettssikkerhet er ivaretatt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen igangsette et forsøksprosjekt med utprøving av digitale hjelpemidler i barnehagen for å styrke kontakten med hjemmet og sikre mer tid til barna.»

«Stortinget ber regjeringen igangsette et forskningsprosjekt for å evaluere hvilke effekter innføring av digitale hjelpemidler har for kvaliteten og innholdet i barnehagen.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreta en uavhengig vurdering av barn og foresattes personvern og rettssikkerhet, samt regelverk for håndtering, lagring og sletting av data, i forbindelse med bruk av digitale hjelpemidler i barnehagen.»