Sammendrag
Forslagsstillerne viser til at det er bred enighet om at fokuset fremover bør være å utvikle innholdet og kvaliteten i barnehagene. Forslagsstillerne er opptatt av å ta i bruk nye hjelpemidler for å gi barnehagebarn en bedre hverdag, flere fornøyde foreldre og en enklere hverdag for de ansatte.
Forslagsstillerne mener det finnes for lite forskning innenfor barnehagesektoren i Norge når det kommer til hvilke tiltak som hever kvaliteten.
Forslagsstillerne mener at økt bruk av digitale hjelpemidler innenfor barnehagens drift og praktiske arbeid kan bidra til å øke kvaliteten i barnehagen. Forslagsstillerne er opptatt av å bedre kvalitetssikringen av dokumentasjonen barnehagen har om barna, samt å få en bedre utnyttelse av denne. Bruk av digitale hjelpemidler kan også bidra til å forbedre kommunikasjonen internt i barnehagen mellom de ansatte og avdelingene.
Forslagsstillerne ønsker at det igangsettes et pilotprosjekt med utprøving av digitale hjelpemidler i barnehagen, samt et eget forskningsprosjekt for å kartlegge kvalitetseffekter ved bruk av disse. Formålet med et slikt prosjekt må være å gi en god fremstilling av situasjonen før barnehagen tar i bruk digitale hjelpemidler, underveis og i etterkant. Det er viktig å sikre et bredt utvalg for forskningen for å finne god dokumentasjon på effekten av innføring av digitale hjelpemidler i barnehagen.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen igangsette et forsøksprosjekt med utprøving av digitale hjelpemidler i barnehagen for å styrke kontakten med hjemmet og sikre mer tid til barna.
2. Stortinget ber regjeringen igangsette et forskningsprosjekt for å evaluere hvilke effekter innføring av digitale hjelpemidler har for kvaliteten og innholdet i barnehagen.
3. Stortinget ber regjeringen foreta en uavhengig vurdering av barn og foresattes personvern og rettssikkerhet, samt regelverk for håndtering, lagring og sletting av data, i forbindelse med bruk av digitale hjelpemidler i barnehagen.»