Vedlegg
Jeg viser til stortingsrepresentantenes forslag om at Stortinget skal be regjeringen om å utarbeide en stortingsmelding om en samordnet og framtidsrettet strategi for norsk reiselivsnæring.
Regjeringen lanserte i desember 2007 den nasjonale strategien for reiselivsnæringen ”Verdifulle opplevelser”. Strategien ble utarbeidet i dialog med reiselivsnæringen og Innovasjon Norge som en betydelig virkemiddelaktør. Strategien fra 2007 hadde ”verdifulle opplevelser” som visjon, og de tre hovedmålene var formulert slik:
Økt verdiskaping og produktivitet i reiselivsnæringen
Levedyktige distrikter gjennom flere helårs arbeidsplasser innenfor reiselivsnæringen
Norge – et bærekraftig reisemål
Disse tre målene skulle nås gjennom følgende 7 innsatsområder:
Innovasjon
Et bærekraftig reiseliv
Kvalitet
Kompetanse
Områdeutvikling
Markedsføring
Organisering
Sommeren 2009 ble det gjort en gjennomgang av de 72 tiltakene som var presentert i strategien ”Verdifulle opplevelser”. Statusrapporten viste at de fleste tiltakene enten var gjennomført eller var godt i gang. De overordnede målene med strategien er likevel ikke nådd fullt ut. Dette er bakgrunnen for at regjeringen i Soria Moria-erklæringen av 2009 programfestet at den nasjonale reiselivsstrategien skulle videreutvikles.
Jeg har igangsatt et arbeid med revidering av regjeringens reiselivsstrategi. Den reviderte strategien planlegger jeg å lansere i slutten av 2011. I revideringsarbeidet vil jeg legge vekt på å formulere målbare mål og å spisse innsatsen for å nå disse målene. Arbeidet blir organisert på en måte som sikrer godt tilfang av innspill fra næringsaktører, organisasjoner, ulike forvaltningsnivåer og ulike sektorer.
Forslagsstillerne trekker fram flere utfordringer, blant annet knyttet til samferdsel. De vil de bli tverrfaglig drøftet i den reviderte strategien sammen med utfordringer innenfor andre sektorer, med tanke på konkrete tiltak som fremmer måloppnåelse.
Den reviderte strategien vil gi svar på de utfordringene som stortingsrepresentantene trekker frem. Den vil, gjennom å være en revidering av strategien fra 2007, sikre at målsettingene ikke blir skiftende over tid, samtidig som målsettingene vil bli klarere presisert og mer målbare enn tidligere. Den reviderte strategien vil være en handlingsorientert og målrettet strategi for reiselivsnæringen i Norge.