2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Kari Storstrand, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Svein Flåtten og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Dokument 8:120 S (2010–2011) om en gjennomgang av rettssikkerheten til norske fiskere.
Komiteen er opptatt av rettssikkerheten til norske fiskere, og til alle som bor eller driver næringsvirksomhet i Norge.
Komiteen viser til vedlagte brev av 12. april 2011 fra statsråd Lisbeth Berg-Hansen til næringskomiteen.
Komiteen viser til at en kombinasjon av dyktige og fremtidsrettede næringsutøvere og en ansvarlig, tydelig og streng forvaltning med fokus på miljømessig bærekraft har bidratt til at Norge i dag fremstår som verdens fremste sjømatnasjon.
Komiteen er opptatt av å legge til rette for et sanksjonssystem for overtredelser av fiskeriregelverket som er både effektivt og rettferdig, og som bidrar til at reaksjonen kan tilpasses overtredelsens alvorlighetsgrad. Dette innebærer at myndighetene kan benytte flere reaksjonstyper enn kun straff. I denne forbindelse viser komiteen til at Fiskeri- og kystdepartementet har hatt på høring med frist 1. mai 2011 et forslag til forskrift om lovbruddsgebyr og tvangsmulkt ved overtredelser av havressursloven. Forskriften skal blant annet legge til rette for at forvaltningen kan ilegge lovbruddsgebyr som et alternativ til en mer belastende straffeforfølging. Hensikten er å redusere bruken av straff ved mindre overtredelser av havressursloven.
Komiteen vil påpeke at ilandføringsplikten, som er et av de viktigste prinsippene i norsk fiskeriforvaltning, innebærer at all fangst skal bringes til land. Dette omfatter også fangst som av ulike grunner er å regne som ulovlig, og det vil være urimelig om fiskeren sitter igjen med inntekten fra slik ulovlig fangst. For å sikre at også ulovlig fangst blir ført til land får fiskeren i mange tilfeller beholde 20 pst. av fangstverdien som kompensasjon for utgiftene ved ilandføring når det foretas administrativ inndragning.
Komiteen viser videre til høringsnotat av 8. mai 2009 om etterkontroll av deltakerloven, hvor blant annet lovens straffebestemmelse ble underlagt ny vurdering. I høringsnotatet viser Fiskeri- og kystdepartementet til at det er flere berøringspunkter mellom havressursloven og deltakerloven, og at det derfor er naturlig å foreta en ny gjennomgang av deltakerlovens straffebestemmelse. Videre mente departementet det var ønskelig at straffebestemmelsen gjennomgås i lys av ny straffelovs (lov 20. mai 2005 nr. 28) alminnelige del som allerede er vedtatt, men ennå ikke trådt i kraft. Dette gjelder særlig deltakerlovens bestemmelser om medvirkning, forsøk og krav til subjektiv skyld.
Komiteen viser til at det er opprettet en partssammensatt arbeidsgruppe som blant annet skal foreta en lovteknisk gjennomgang av råfiskloven, herunder lovens straffebestemmelse.
Komiteen viser til at statsråden i sitt svarbrev til komiteen av 12. april 2011 påpeker at Fiskeri- og kystdepartementet jobber på bred front med etterkontroll av og endringer i de viktigste lovene som regulerer fiskerinæringen, og at Stortinget vil bli forelagt alle lovendringsforslag.
På bakgrunn av dette mener komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, at det på nåværende tidspunkt ikke er nødvendig med en egen gjennomgang av rettssikkerheten til norske fiskere.
Flertallet vil heller ikke kommentere enkeltsaker som er til behandling i rettsapparatet.
Flertallet tilrår at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre er svært glade for at en samlet komité er opptatt av rettssikkerheten til norske fiskere og at en samlet komité understreker at reaksjonen skal tilpasses overtredelsens alvorlighetsgrad. Disse medlemmer viser til at dette var en viktig årsak til at Høyre fremmet sitt forslag, og disse medlemmer vil understreke at da havressursloven ble behandlet i Stortinget, stod Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre alene bak en bekymring om at det ikke bør være slik at en inndragning ikke står i forhold til overtredelsen og at det er særlig betenkelig at relativt små overskridelser av minstemålet kan medføre at hele fangsten inndras. Disse partiene understreket at det må bli bedre sammenheng mellom overtredelsens alvorlighetsgrad, for eksempel knyttet til volum, fangstverdi og grad av skyld, og størrelsen på sanksjonen. Disse medlemmer forstår det slik at en samlet komité nå deler disse bekymringene, og forutsetter at dette blir tillagt vekt fremover.
Disse medlemmer registrerer at en samlet komité peker på behovet for en gjennomgang på en rekke områder. Dette gjelder høring med frist 1. mai om forskrift om lovbruddsgebyr og tvangsmulkt ved overtredelser av havressursloven, behovet for en ny gjennomgang av deltakerlovens straffebestemmelse og den lovtekniske gjennomgangen av råfiskloven og råfisklovens straffebestemmelse. Disse medlemmer mener dette med all tydelighet illustrerer behovet for en helhetlig tilnærming til spørsmålet og en overordnet gjennomgang.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av rettssikkerheten til norske fiskere og legge frem sak for Stortinget om dette.»