Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Tore Hagebakken, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen, Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie, Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til at forslaget tar utgangspunkt i at områdeansvaret for Akershus universitetssykehus HF (Ahus) er utvidet fra ca. 350 000 innbyggere til ca. 460 000 innbyggere, og forslagsstillerne mener at sengekapasitet mv. bør økes ut over gjeldende planer ved å virksomhetsoverdra deler av Aker sykehus til Ahus.
Komiteen vil innledningsvis vise til at endringen i områdeansvaret for Ahus er del av den såkalte hovedstadsprosessen i regi av Helse Sør-Øst RHF. Det sammenslåtte regionforetaket ble opprettet fordi det var ikke-optimal ressursutnyttelse og mangelfull koordinering på tvers av tidligere Helse Øst RHF og Helse Sør RHF, særlig i hovedstadsområdet. Et eksempel på dette var at Rikshospitalet-Radiumhospitalet, som var en del av Helse Sør RHF, mottok mesteparten av sine pasienter fra Helse Øst sitt opptaksområde. Komiteen er kjent med at flere prosjekter og utredninger, blant annet «Helse Øst 2025-prosjektet» og evalueringen fra Agenda Muusman, vurderte ulike modeller for å møte utfordringsbildet på beste måte. Komiteen viser til at det ble valgt en modell hvor Helse Sør RHF og Helse Øst RHF ble slått sammen til ett regionalt helseforetak, Helse Sør-Øst RHF. Komiteen mener det nydannede Helse Sør-Øst har potensial for bedre samordning og bedre kvalitet, og er kjent med at store deler av utviklingsarbeidet ble organisert i regionale prosesser, hvorav ett har vært knyttet til hovedstadsområdet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti viser til beskrivelsen av bakgrunn for representantforslaget hvor det vises til at helse- og omsorgsministeren har fulgt opp regionforetaket for å påse at gjennomføringsplaner ble risikovurdert og korrigert dersom det skulle oppstå kapasitets- eller forsvarlighetsutfordringer. Disse medlemmer registrerer at den framtidige rolle for Aker sykehus ikke fullt ut er etablert, men at det fram til 2012 fortsatt vil være spesialisthelsetjeneste i lokalene blant annet innen karkirurgi, urologi, endokrin kirurgi, kirurgi ved sykelig overvekt, dagkirurgi, generell indremedisin, akutt geriatri og rusakuttmottak med mer, og viser til omtalen i Magasinet for Oslo universitetssykehus fra mars 2011. Disse medlemmer har videre notert seg at det arbeides for å etablere Aker som en arena for samhandling mellom spesialisthelsetjenesten og kommunen. Disse medlemmer er kjent med at det er etablert et prosjekt «Samhandlingsarena Aker» mellom Oslo kommune og Oslo universitetssykehus HF som skal legge vekt på forebygging, tidlig intervensjon og helhetlige og koordinerte tjenester for ulike pasientgrupper.
Disse medlemmer viser til brev av 7. april 2011 fra helse- og omsorgsministeren og noterer seg at Helse Sør-Øst har gitt forsikringer om at situasjonen følges nøye og vil gjøre kapasitetsvurderinger for å sikre kvalitet og tilstrekkelig kapasitet i Ahus sitt tjenestetilbud.
Komiteen vil understreke viktigheten av at utviklingen følges nøye både på kort og lang sikt, ikke minst fordi det i årene som kommer vil være en betydelig forventet befolkningsvekst i disse områder.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, foreslår at representantforslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Akershus universitetssykehus ikke er dimensjonert for den økningen i pasientgrunnlaget som nedleggelsen av Aker sykehus medfører, og at det videre er forventet en betydelig befolkningsvekst i området.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at Oslo universitetssykehus må gjennomføre betydelige kostnadskutt i tiden som kommer, anslått til så mye som 50 mill. kroner i måneden frem til nyttår. Disse medlemmer er bekymret for at disse forholdene vil medføre konsekvenser for pasientbehandlingen, og at det ikke er nok at statsråden og helseforetaket følger situasjonen nøye.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at for lav sengepostkapasitet ved Ahus gir et behov for filialsykehus, og at overføring av relevante deler av Aker sykehus til Ahus vil kunne utgjøre en slik ordning. Disse medlemmer mener at en slik omgjøring vil bedre sykehussituasjonen for mange og kan gjennomføres raskt, da både Oslo universitetssykehus og Ahus er foretak under Helse Sør-Øst.
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen instruere Helse Sør-Øst om å overføre deler av Aker sykehus til Ahus som en filial på linje med Stensby sykehus og Ski sykehus.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for at relevante bygninger, bemanning og utstyr fra Aker sykehus overføres til Ahus, slik at Ahus oppnår økt kapasitet og forsvarlig pasientbehandling.»