Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Kjell Børre Hansen, Irene Johansen,
Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim
og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman,
Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen,
Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga
Marte Thorkildsen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser
til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev
av 31. mars 2011 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til
denne innstillingen.
Komiteen viser til at merverdiavgiftskompensasjonsordningen
for kommunesektoren er hjemlet i lov 12. desember 2003 nr. 12 om kompensasjon
av merverdiavgift for kommuner, fylkeskommuner mv.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at formålet med den generelle kompensasjonsordningen er
å nøytralisere merverdiavgiften slik at den i minst mulig grad påvirker
kommunenes valg mellom å produsere tjenestene selv eller å kjøpe
tjenestene fra private. Formålet med kompensasjonsordningen er altså
ikke å være en støtteordning for kommunesektoren. Ordningen er finansiert
av kommunene selv gjennom trekk i de statlige overføringene tilsvarende
omfanget av ordningen. Ordningen er dermed provenynøytral for staten.
Flertallet forstår forslaget
som en utvidelse av kompensasjonsordningen ved å tillate at det
ytes kompensasjon til sameier og borettslag. I så fall vil det gis
kompensasjon til en gruppe som heller ikke ville være berettiget
til fradrag for inngående merverdiavgift i det ordinære merverdiavgiftssystemet.
Dette vil bryte med prinsippet om at merverdiavgiften belastes den
som er sluttbruker. Rett til kompensasjon foreligger når utleien
til omsorgstrengende skjer i samvirke med kommunen, og utleietjenesten
anses som en integrert del av det tilbudet kommunen gir for å etterleve
sine plikter, der bo- og hjelpetilbud anses som et nødvendig hele.
Flertallet har registrert at
det gjentatte ganger er stilt spørsmål ved kompensasjonsordningen for
merverdiavgift ut ifra rettferdighetsbetraktninger, selv om ordningen
med kompensasjon av merverdiavgift verken har fordelingsmessige eller
sosialpolitiske siktemål. Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU)
hevder at kompensasjonsordningen for boliger tilpasset helse- og sosialtjenester
vil kunne ha utilsiktede virkninger i strid med nasjonale politiske
målsettinger. Flertallet viser til at regjeringen
har nedsatt et utvalg som skal drøfte og gi tilrådinger om oppgaver
i den sosiale boligpolitikken og hvordan disse kan løses.
Flertallet foreslår at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at formålet
med kompensasjonsordningen er å forhindre konkurransevridninger
som merverdiavgiften kan føre til når kommunene står overfor valget
mellom å produsere tjenester selv uten avgift eller å kjøpe tjenestene
fra private aktører med avgift. Disse medlemmer viser
videre til at private og ideelle virksomheter som produserer helse-,
sosial- eller undervisningstjenester som kommunen har et lovpålagt
ansvar for, er omfattet av ordningen.
Disse medlemmer viser til at
forslagsstillerne anfører at Skattedirektoratet tolker Høyesteretts dom
19. februar 2010 om Stiftelsen Utleieboliger Alta innsnevrende,
noe som skaper problemer for borettslag med tilrettelagt botilbud
i samarbeid med kommunen som leverer servicetjenester ved at de
ikke innrømmes merverdiavgiftskompensasjon. Disse medlemmer viser også
til at HSH i sitt høringsinnspill av 1. april 2011 støtter forslaget
med følgende begrunnelse:
«HSH slutter seg til forstagets argumentasjon om
at nevnte tolkning av høyesterettsdommen hindrer et godt samarbeid
mellom offentlige og private aktører. Det fremstår som urimelig
at eierstruktur etter organisering av boligene skal være avgjørende
for hvorvidt det gis momskompensasjon i slike tilfeller. HSH mener
i likhet med forslagsstillerne at det avgjørende må være at private
og kommunale myndigheter kan samarbeide om å sikre et best mulig
tjenestetilbud til brukerne.»
Disse medlemmer viser også til
høringsbrev fra Brynsveien 153 borettslag, Torneby sameie og Bofellesskapet
Per Skredders vei som alle stiller seg positive til forslaget og
dessuten vil bli negativt berørt dersom Skattedirektoratets påstand
blir stående. Disse medlemmer merker seg også at
Norsk Forbund for Utviklingshemmede mener hele ordningen med merverdiavgiftskompensasjon
burde avvikles og at virkemidlene tillegges Husbanken.
Disse medlemmer mener merverdikompensasjonsordningen
er en god ordning som bidrar til å bedre konkurransen, selv om ordningen
også fører vanskelige avgrensninger med seg. Disse medlemmer kan
imidlertid ikke se at det er grunnlag for å behandle stiftelser
og andre organiseringer av eierskap, som borettslag, forskjellig.
Disse medlemmer støtter derfor
forslaget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til grunn
at borettslag og sameier som samarbeider med kommunene om drift
av helse- og omsorgstjenester, skal omfattes av regelverket for
kompensasjon av merverdiavgift i kommunene. Om nødvendig bes det
om at det legges frem forslag for Stortinget som kan sikre dette.»