Vedlegg
Det vises til brev fra utenriks- og forsvarskomiteen datert 10.03.2010 med anmodning om departementets uttalelse til dokument 8: 101 S (2010-2011) fra stortingsrepresentantene Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen, Gunnar Gundersen og Ine M. Eriksen Søreide.
Vedlagt følger departementets uttalelse til det fremlagte representantforslaget.
Departementets uttalelse til Dokument 8:101 S (2010-2011)
Det vises til anmodningen fra Utenriks- og forsvarskomiteen 10. mars 2011 om uttalelse fra departementets angående representantforslaget om årlige, offentlige korrupsjonsrapporter fra landets største bistandsorganisasjoner; jfr. dokument 8:101 S (2010-2011).
Bekjempelse av økonomiske misligheter og åpenenhet om dette er viktig for utviklingssamarbeidets resultater og omdømme. Ekstern informasjon om arbeidet med mislighetssaker kan ha en forebyggende effekt.
Utenriksdepartementet driver et kontinuerlig og systematisk arbeid for å forebygge, avdekke, rapportere om, håndtere og informere om korrupsjon og andre former for økonomiske misligheter. Dette arbeidet har blitt vesentlig styrket de seinere år, blant annet gjennom opprettelsen av Sentral kontrollenhet i 2007. Dette arbeidet omfatter alle kanaler for forvaltning av midlene, inkludert frivillige norske organisasjoner og multilaterale organisasjoner, programmer og fond. I Riksrevisjonens undersøkelse av resultatorienteringen i norsk bistand blir det observert at departementet har styrket innsatsen mot korrupsjon og at tiltakene samlet sett har bidratt til bedret bistandsforvaltning (jfr. Dokument 3:4 (2010-2011), s.11).
Utenriksdepartementet fører oversikt over alle saker hvor det varsles om økonomiske misligheter. Fra november 2007 til 15. mars 2011 har departementet registrert i alt 274 varsler om økonomiske misligheter. I alt 115 saker er avsluttet. Med utgangspunkt i oversikten vil departementet offentliggjøre aggregert informasjon om de avsluttede sakene. Den første rapporten skal være på plass i løpet av 2011. Deretter er planen å legge ut tilsvarende aggregert informasjon hvert år. Det er etablert en formell rapporteringsrutine som sikrer at også mislighetssaker relatert til bistand forvaltet av Norad inkluderes i denne rapporteringen.
Departementet og Norad stiller tydelige krav til tilskuddsmottakere om tiltak for å forbygge økonomiske misligheter og plikten til å informere. Gjennom formelle avtaler stilles det krav til at tilskuddsmottaker uten unødig opphold skal underrette departementet eller Norad om mistanke om økonomiske misligheter som tilskuddsmottaker blir oppmerksom på. I tillegg til avtalekravene er nulltoleransepolitikken tema for diskusjon på de årlige møtene som Norad har med alle de største organisasjonene.
Departementet har løpende kontakt med de store norske bistandsorganisasjonene om arbeidet for å bekjempe økonomiske misligheter, seinest gjennom møter i januar og februar 2011 om nulltoleranse for slike misligheter. Norads nyopprettede varslingsteam vil følge opp med liknende møter for direktoratets avtalepartnere. Det er departementets inntrykk at organisasjonene er positive til mer åpenhet på dette feltet, og at flere av dem vurderer hvordan de mest hensiktsmessig kan legge ut informasjon om dette. Departementet vil kunne pålegge organisasjonene å rapportere årlig om misligheter som angår midler disse har mottatt fra departementet og Norad. Det er fullt ut mulig for departementet og Norad å oppfordre organisasjonene til å offentliggjøre årlige rapporter om mislighetssaker. Det vil imidlertid kreve en nærmere undersøkelse av hjemmelsgrunnlaget før man eventuelt vil kunne gi et generelt pålegg om offentliggjøring av slik rapportering.
Departementet har innkalt til et møte mellom statsråden og de største frivillige organisasjonene 8. april 2011. Hensikten med møtet er å drøfte arbeidet med å bekjempe økonomiske misligheter knyttet til norske bistandsmidler, herunder spørsmålet om standardisert årlig rapporteringsrutine om mislighetssaker .