Vedlegg 4
Jeg viser til brev fra Familie- og kulturkomiteen datert 24. januar 2011. I forbindelse med behandling av Dokument nr. 8:39 (2010-2011) Representantforslag om full fosterhjemsdekning innen 2013, ber komiteen om svar på følgende spørsmål:
1. I dokument nr. 15:587 (2010-11) slår barne-, likestillings- og inkluderingsminister Tora Aasland fast at det er et problem at en del barn i fosterhjem må flytte utilsiktet en eller flere ganger. Har departementet oversikt over omfanget av slike utilsiktede flyttinger?
Enhver barneverntjeneste har til enhver tid oversikt over de barna de selv har ansvaret for og hvor mange ganger disse har flyttet. Dette er viktig for det enkelte barn. I tillegg har vi nasjonale tall for flyttinger. Denne oversikten er tilgjenglig på Statistisk Sentralbyrå (SSB) sine hjemmesider. Tallene fra SSB sier imidlertid ingenting om disse flyttingene er utilsiktet. Ulike forståelser av hva som skal regnes som en utilsiktet flytting, gjør det vanskelig å føre statistikk på dette.
I denne forbindelse vil jeg nevne Bufdirs treårige forskningsprogram på fosterhjemsfeltet Fosterhjem for barns behov. Dette er den største forskningssatsingen direktoratet har igangsatt, og ett av programmets ulike delprosjekter omhandler utilsiktede flyttinger. Dette delprosjektet vil gi oss viktig informasjon om hvordan vi kan redusere utilsiktede flyttinger.
2. I barne-, likestillings- og inkluderingsminister Tora Aaslands brev til komiteen av 20. januar 2011 med vurdering av Dokument nr. 8:39 S (2010-2011) viser statsråden til barnevernloven § 4- 23 hvor det slås fast at det er ”forbudt for privatpersoner å drive formidlingsvirksomhet for plassering av barn uten adopsjon for øye”. Det vises til avtaler inngått mellom Bufetat og ideelle aktører, for eksempel i Region Midt-Norge og Region Vest. Er disse avtalene i strid med loven?
Jeg tolker dette som et spørsmål om hvorvidt avtaler inngått mellom Bufetat og ideelle aktører er i strid med forbudet for privatpersoner mot å drive formidlingsvirksomhet etter barnevernloven § 4-23.
Bufetat har lang tradisjon for å samarbeide med ideelle aktører om rekruttering av fosterhjem. Det er imidlertid alltid barneverntjenesten som plasserer barn i fosterhjemmene og som har ansvaret for kontroll av det enkelte barns situasjon i fosterhjemmet. Barneverntjenestens tydelige ansvar og rolle tilsier etter departementets oppfatning at Bufetats avtaler med ideelle organisasjoner om rekruttering av fosterhjem ikke er i strid med formidlingsforbudet i barnevernloven.
Departementets lovtolkning på dette punkt ble for øvrig formidlet i et brev av 10.06.08 til landets kommuner, der følgende ble uttalt om formidlingsforbudet: ”Etter barnevernloven § 4‑23 er det ”forbudt for privatpersoner å drive formidlingsvirksomhet for plassering av barn uten adopsjon for øye.” Dette innebærer at private aktører ikke kan plassere barn i fosterhjem, og bestemmelsen er et uttrykk for at slik virksomhet anses som en offentlig oppgave.”
Bufdir planlegger nå en anskaffelse av fosterhjemstjenester fra ideelle aktører. Det vurderes nå hvilke tjenester anskaffelsen skal omfatte, og det er aktuelt å anskaffe både rekrutterings-, opplærings- og veiledningstjenester.
3. I statsrådens brev til komiteen av 20.01.2011 skriver statsråden at ”Rekruttering av fosterhjem er i utgangspunktet en offentlig oppgave som tilligger Bufetat. I en situasjon der vi mangler fosterhjem, kan staten samarbeide med private, ideelle aktører om rekruttering av fosterhjem. Vi må samtidig se nærmere på hvordan dette samarbeidet bør være framover. Jeg vil fortsatt vektlegge at de pengene staten bruker på fosterhjem kommer barna til gode. Innebærer dette at Bufetats utgifter pr barn i fosterhjem øker når ideelle aktører rekrutterer og driver fosterhjem?
Den vesentlige forskjellen i utgifter til fosterhjem finnes mellom fosterhjem drevet av private aktører, uavhengig om de er ideelle eller ikke, og det offentlige. Utgifter per oppholdsdag i fosterhjem tilknyttet private tiltak var per andre tertial 2010 på 3 302 kroner, mens utgiftene per oppholdsdag i statlige beredskaps- og familiehjem var på 1 837 kroner. Beregninger fra Bufdir viser at det i tillegg også er en viss forskjell mellom private ideelle og andre private aktører. Utgift per oppholdsdag i fosterhjem drevet av private ideelle aktører er beregnet å være ca. 250 kroner høyere enn i fosterhjem drevet av andre private aktører.
Jeg er opptatt av at midlene som bevilges til barnevern anvendes godt og bidrar til best mulig barnevern. Dette krever blant annet at det offentlige er en god innkjøper av velferdstjenester – også i forhold til ideelle organisasjoner. Riksrevisjonen har ved flere anledninger hatt kritiske bemerkninger til at en stor andel av de barneverntjenestene som kjøpes fra private ikke er anskaffet i henhold til regelverket om offentlige anskaffelser. Som nevnt planlegger Bufdir å gjennomføre en anskaffelse av fosterhjemstjenester fra ideelle aktører i løpet av 2011. Dette vil imøtekomme kritikken fra Riksrevisjonen.
4. Det vises til det overnevnte brevet og omtalen av ideelle aktørers rolle i forbindelse med rekrutteringen av fosterhjem. I spørretimen 5. mai 2010 svarte statsråd Lysbakken på spørsmål om statsråden ønsker ideelle aktørers innsats til fosterhjemsrekruttering: ”Det korte svaret på representantens spørsmål er derfor ja, og jeg vil ta kontakt med direktoratet for å tydeliggjøre det signalet.” Han uttalte videre at ”Dette med rekrutteringsarbeidet til fosterhjem er et godt eksempel på et område der vi vil ha god bruk for den hjelp, den kompetanse og de nettverk som ideelle organisasjoner har. Den innsatsen ønsker jeg velkommen i den veldig viktige jobben vi har med å rekruttere flere fosterforeldre. Jeg ser fram til de bidrag som Frelsesarmeen og andre kan gi til det”. Han sa at ”Jeg er åpen for en dialog med de frivillige organisasjonene om hvordan de kan bidra, og kommer også til å legge vekt på overfor direktoratet at jeg forventer det samme fra etaten.” Står disse signalene fra statsråden fortsatt ved lag?
Disse signalene står fortsatt ved lag. Vi er i en situasjon der vi trenger flere fosterhjem, og jeg er positiv til at private aktører bidrar i rekrutteringen. Det er regjeringens politikk å prioritere ideelle aktører når vi har behov for å bruke private tjenester. Dette signalet er fulgt opp overfor direktoratet, og ideelle organisasjoner er invitert til å medvirke i rekrutteringsarbeidet. Bufdir har blant annet tatt initiativ til møter med ideelle aktører for å finne ut hvordan de kan samarbeide om å rekruttere fosterhjem til kommunene. Bufdir vil presentere anskaffelsen på et dialogmøte med ideelle aktører. I tillegg er godkjente barneverninstitusjoner invitert til en leverandørkonferanse 17. februar 2011 hvor dette temaet også vil bli berørt.