Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til forslaget fra stortingsrepresentantene Bjørn Lødemel, Torgeir Dahl, Øyvind Halleraker og Arve Kambe om at skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging i merverdiavgiftslovgivningen.

Etter merverdiavgiftsloven 2009 § 6-7 første ledd (som viderefører merverdiavgiftsloven 1969 § 16 første ledd nr. 13) skal det ikke betales merverdiavgift av omsetning av tjenester i siste omsetningsledd som gjelder planlegging, prosjektering, anlegg, reparasjon og vedlikehold av offentlig vei. Bestemmelsen omfatter ikke skipstunneler.

I bakgrunnen for forslaget viser representantene blant annet til at Stad skipstunnel er et viktig prosjekt som lenge har vært til utredning, og at prosjektet nå er tatt inn i Nasjonal transportplan. Representantene mener at det er viktig å ha klarhet i regelverket rundt merverdiavgift i god tid før beslutning om bygging av skipstunnelen tas. Representantene anser at merverdiavgiftsfritaket kan være avgjørende for at denne og eventuelle andre skipstunneler blir bygget. Representantene mener også at behovet for å motvirke konkurransevridning gjør seg like sterkt gjeldende hva angår skipstunneler, som for annen infrastruktur.

Spørsmålet om fritak for merverdiavgift ved bygging av skipstunneler har vært tatt opp tidligere. Jeg viser i denne forbindelse til Dokument nr. 8:93 (2007-2008) og behandlingen i Innst. S. nr. 48 (2008-2009) Innstilling til Stortinget fra finanskomiteen. Jeg viser også til daværende finansminister Kristin Halvorsens brev av 19. juni 2008 og 7. november 2008 til finanskomiteen. Av brevet 19. juni 2008 framgår det at ettersom den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen i dag er skilt ut i eget selskap, Mesta AS, som konkurrerer om oppdrag med andre private aktører, synes den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket å være svekket. Dette taler for heller å vurdere avvikling av fritaket og ikke for utvidelse av dette.

Generelt bør ikke merverdiavgiftssystemet brukes for å gi statlig støtte. Det er mer målrettet å gi støtte til slike formål i form av bevilgninger på budsjettets utgiftsside enn indirekte gjennom etablering av særskilte merverdiavgiftsfritak.

Uansett vil en ved eventuell beslutning om å bygge Stad skipstunnel måtte foreta en konkret vurdering av bevilgningsbehovet. Jeg viser i den forbindelse til at prosjektet nå gjennomgås i en ekstern kvalitetssikring (KS1). Det fremgår av Nasjonal transportplan at en forutsetning for en eventuell oppstart er at kvalitetssikringen viser at prosjektet har samfunnsmessig nytte, og at Regjeringen beslutter å gå videre med prosjektet. Både en slik beslutning og eventuelt et spørsmål om en utvidelse av merverdiavgiftsfritaket vil ha budsjettkonsekvenser og må eventuelt behandles i den årlige budsjettbehandlingen. Et eventuelt forslag om å endre merverdiavgiftsloven vil også måtte behandles av Stortinget.