Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Inga Marte Thorkildsen, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget i brev av 29. mars 2011 til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til finansminsterens brev av 29. mars 2011 til finanskomiteen. Spørsmålet om fritak for merverdiavgift ved bygging av skipstunneler har vært tatt opp tidligere. I og med at den tidligere produksjonsdelen i Statens vegvesen i dag er skilt ut i eget selskap, Mesta AS, som konkurrerer om oppdrag med andre private aktører, synes den opprinnelige begrunnelsen for avgiftsfritaket å være svekket.
Flertallet mener generelt at merverdiavgiftssystemet ikke bør brukes for å gi statlig støtte. Det er mer målrettet å gi støtte til slike formål i form av bevilgninger på budsjettets utgiftsside enn indirekte gjennom etablering av særskilte merverdiavgiftsfritak.
Flertallet har for øvrig ingen merknader og tilrår at forslaget ikke bifalles.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener at Norge er i en særstilling når det gjelder mulighetene for at en stor andel av godstrafikken burde foregå over sjøen. Komiteen merker seg også at det i de senere årene har vært en stor enighet i det politiske miljøet om å overføre større del av varetransporten fra vei til bane og sjø. Disse medlemmer viser til at det i representantforslaget foreslås å endre merverdiavgiftsloven § 16 første ledd nr. 13, slik at bygging av skipstunneler likebehandles med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler.
Disse medlemmer viser til at en lovendring kan foretas ved å justere forslaget i tråd med lov 19. juni 2009 om merverdiavgift.
Disse medlemmer viser til at paragrafene forslagsstillerne omtaler i sitt forslag finnes i dagens merverdiavgiftslov § 6-7 og § 6-8.
Disse medlemmer viser videre til at endringen kan gjøres ved å foreslå en ny § 6-9 i lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven) som da skal lyde:
Ǥ 6-9. Tjenester som gjelder farleder og skipstunneler
(1) Omsetning av tjenester i form av bygging, vedlikehold mv. av farleder og skipstunneler, er fritatt for merverdiavgift i siste omsetningsledd.
(2) Departementet kan gi forskrift om hvilke tjenester som omfattes av fritaket og om hva som menes med farleder og skipstunneler.»
Disse medlemmer viser til at endringen bør foretas så snart som mulig, og helst med virkning fra 1. juli 2011. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå ny § 6-9 i merverdiavgiftsloven slik at bygging, vedlikehold mv. av farleder og skipstunneler fritas for merverdiavgift i siste omsetningsledd og dermed likebehandles med annen infrastrukturbygging som veier, broer og tunneler.»
Disse medlemmer viser til at spørsmålet om Stad skipstunnel nå er til behandling i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, jf. Dokument 8:53 S (2010–2011).