Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

I brev av 14. januar 2011 fra Familie- og kulturkomiteen bes departementet vurdere representantforslaget fra stortingsrepresentantene Ib Thomsen og Trine Skei Grande. De viser i sin framstilling til debatten om nybygget for Nasjonalmuseet på Vestbanen, spesielt til det forholdet at museet skal flytte dagens utstillinger i Nasjonalgalleriet til nybygget på Vestbanen. Representantforslaget konkluderer med følgende forslag:

”Stortinget ber regjeringen fremme en helhetlig sak om fremtidig struktur og lokalisering for nasjonalmuseet — herunder Nasjonalgalleriets fremtid — for å sikre en bred, demokratisk behandling hvor alle sider av saken kan bli belyst.”

Helt siden ideen om Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design ble lansert i St.meld. nr. 22 (1999-2000), har Stortinget vært jevnlig informert om prosjektet, noen ganger i tilleggsnummer til St.prp. nr. 1, jf. vedlegg med oversikt over de aktuelle dokumentene. Museets utilfredsstillende bygningsforhold har vært spesielt omtalt. Fra første stund var det en forutsetning at museet måtte få helt andre bygningsmessige rammevilkår enn det dagens lokaler kan gi. Fra første stund har hovedkonseptet vært at museet skulle samle aktivitetene på ett sted, bl.a. for å få til mer rasjonelle driftsforhold og mye bedre sikrings- og utstillingsforhold. Nødvendige prosesser ble satt i gang i 2004/2005 i samsvar med statens kvalitetssikringsordning for store, statlige investeringsprosjekt (KS 1 og KS 2), og det ble informert i budsjettproposisjonene om framdriften i prosjektet.

Stortinget har siden den gang gitt klar støtte til prosjektet; noen ganger gjennom merknader fra en samlet komité, andre ganger mot Fremskrittspartiets stemmer. Som eksempel kan nevnes kommentaren i Busjettinnst. S. nr. 2 (2008-2009):

”K o m i t e e n vil understreke at Nasjonalmuseets kjerneansvar består i å være en nasjonal kunnskapsbank og en serviceinstitusjon for de visuelle kunstartene i hele landet med ansvar for landsdekkende formidlingsprogrammer.

Komiteens f l e r t a l l, alle unntatt medlemmene Fremskrittspartiet, mener at det neste store nasjonale byggeprosjektet i hovedstaden, når operaen nå er ferdigstilt, skal være et nytt nasjonalmuseum. F l e r t a l l e t viser til at Regjeringen arbeider med å forberede en arkitektkonkurranse. Samtidig er det viktig at Nasjonalmuseet sikres gode og forsvarlige forhold i årene før et nybygg er på plass.”

De første årene ble det planlagt å bygge ut i Tullinløkka-området med utgangspunkt i de eksisterende bygningene Nasjonalgalleriet og Historisk museum. Disse bygningene skulle oppgraderes og suppleres med et nybygg som delvis skulle ligge på og under Tullinløkka og i Kristian Augusts gate. De utfordringene som ble avdekket i dette prosjektet, er beskrevet i St.prp. nr. 67 (2008-2009). Bl.a. har Riksrevisjonen i to rapporter hatt anmerkninger til den tekniske standarden i Nasjonalgalleriet. Takkonstruksjonens beskaffenhet når det gjelder brannsikkerhet, er svært problematisk, og Nasjonalmuseet fant det derfor nødvendig i 2007 å flytte all kunst fra tredje etasje i bygningen. Klimaproblemene har vært kjent i mange år. Statsbygg og deres rådgivere har reist berettiget tvil om bygningen vil tåle at det etableres klimaforhold som kan forhindre at samlingene ikke tar skade av å være utstilt eller oppbevart i bygningen. I Tullinløkka-prosjektet var dette tenkt løst ved at store deler av de utstilte kunstverkene i Nasjonalgalleriet skulle flyttes over i nybygget, mens Nasjonalgalleriet skulle benyttes til utstillingsformål som kunne la seg realisere innenfor de klimaforholdene som var mulig å etablere uten for store tekniske inngrep i bygningen.

Da en samlet løsning på Vestbanen kom opp som et alternativ til Tullinløkka-prosjektet våren 2008, ble det umiddelbart satt i gang en utredning der løsningsforslagene ble sammenlignet og analysert i samsvar med KS 1-ordningen. Ekstern kvalitetssikrer støttet entydig opp om den anbefalte løsningen fra utredningsarbeidet; en samlet løsning på Vestbanen er den klart beste løsningen, både museumsfaglig og økonomisk. Regjeringen besluttet på dette grunnlaget å utlyse en internasjonal, åpen arkitektkonkurranse våren 2009 med tanke på å realisere et nybygg for Nasjonalmuseet på Vestbanen. Resultatet av konkurransen var klart i november 2010, og det ble bestemt at prosjektet ”Forum Artis” skal realiseres som nybygg for Nasjonalmuseet på Vestbanen. I løpet av 2012 vil det foreligge et kvalitetssikret forprosjekt, som grunnlag for behandling i regjeringen og Stortinget.

I all hovedsak er det enighet om at Nasjonalmuseet har sterkt behov for helt andre bygningsmessige rammevilkår enn det museet har i dag. Dette gjelder for alle funksjonene i museet, men spesielt for utstillinger og magasiner med tilhørende verksteder. Enkelte har imidlertid funnet det vanskelig å akseptere at utstillinger og annen virksomhet i Nasjonalgalleriet skal flyttes til nybygget på Vestbanen. De hevder at den historiske kunsten ikke bør flyttes fra Nasjonalgalleriet. Motstanderne av flytting vil at Nasjonalgalleriet skal utgjøre det faste punktet i en bygningskabal for Nasjonalmuseet. Det pekes på at bygningen har en helt spesiell symbolverdi i framveksten av nasjonalstaten Norge og som arena for kunst, og de vil at bygningen skal ha samme innhold og funksjoner som i dag.

Regjeringen valgte å følge den anbefalingen som lå i utredningsmaterialet, og som også Nasjonalmuseet har gitt sin fulle tilslutning til. Hensynet til samlingene, som er selve kjernen i Nasjonalmuseet, tilsier at de får plass i et nybygg der det kan legges til rette for best mulige utstillings- og sikringsforhold. Å flytte museets virksomhet inn i et nybygg er den løsningen som uten tvil gir de beste rammevilkårene for en rasjonell og sikker forvaltning av museets rike samlinger. Utredningsarbeidet viste dessuten at alle former for delt løsning, der utstillinger og annen virksomhet er fordelt på ulike bygninger, gir betydelig høyere driftskostnader og større sikkerhetsrisiko på grunn av høyere transportfrekvens av gjenstander mellom ulike bygninger.

Det er dessuten en kvalitet i seg selv at et nybygg kan gi Nasjonalmuseet bygningsmessige rammevilkår som gjør det mulig å se ulike deler av den visuelle kunsten i sammenheng, på tvers av etablerte perioder og sjangrer.

Debatten om Nasjonalgalleriet har medført at saken også har blitt debattert i Stortinget flere ganger, første gang i forbindelse med Dokument nr. 8:65 (2008–2009) fra stortingsrepresentantene Olemic Thommessen, Hans Olav Syversen og Trine Skei Grande. Deres forslag var at ”Stortinget ber Regjeringen snarest, og senest i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett for 2009, å fremme sak for Stortinget om Nasjonalmuseets fremtidige innretning og lokalisering mv.”. Forslaget var med andre ord ikke så ulikt det forslaget som presenteres i Dokument nr. 8:57 (2010-2011). Regjeringen ga en fyldig omtale av saksforløpet og grunnlaget for beslutningen om nybygg på Vestbanen i St.prp. nr. 67 (2008-2009).

Høsten 2010 stilte representanten Hans Olav Syversen et spørsmål om Nasjonalgalleriet, som ble besvart av statsråd Huitfeldt i ordinær spørretime den 20. oktober 2010. Videre ble det holdt en interpellasjonsdebatt den 2. desember 2010 om Nasjonalgalleriet og Nasjonalmuseet med utgangspunkt i en interpellasjon fra representanten Ib Thomsen.

Felles for alle initiativene er at de vil ha en drøfting av hva som skal skje med Nasjonalgalleriet, og mer eller mindre eksplisitt innbefatter initiativene et ønske om at bygningen skal brukes på samme måte som i dag.

Selve Vestbane-prosjektet planlegges som et nybygg der Nasjonalmuseet skal samle sin virksomhet. Det er ikke aktuelt å endre forutsetningene for dette prosjektet. Det har nå gått inn i en forprosjektfase, som etter planen skal være avsluttet fra Statsbyggs side våren 2012.

Etterbruk av Nasjonalgalleriet som bygning blir behandlet som et separat prosjekt. Statsbygg har satt i gang en prosess der ulike alternative funksjoner i bygningen skal vurderes. Inkludert i disse alternativene er også fortsatt bruk som arena for kunstutstillinger, eventuelt i samspill med annen aktivitet. Et viktig poeng i den sammenheng er at Nasjonalgalleri-bygningen også må vurderes i sammenheng med andre statlige bygninger i området, som er, eller kan komme til å bli fraflyttet. Det gjelder Historisk museum (Frederiks gate 2), dersom Kulturhistorisk museum på et tidspunkt skal flytte sin virksomhet. Da vil det også omfatte Frederiks gate 3. I tillegg er det naturlig at også gamlebygget til Norges geografiske oppmåling (St. Olavs gate 32) tas med i en slik samlet vurdering.

Et annet viktig element i Statsbyggs utviklingsprosjekt er å vurdere hvordan Tullinløkka, både på kort og lang sikt, kan utvikles til en bedre hovedstadsarena i samspill med Universitetshagen og Universitetsplassen. Det vurderes også hva kontakt og samspill mellom Tullinløkka og bygningene Nasjonalgalleriet og Historisk museum kan bety for bruken av henholdsvis bygningene, plassen og de statlige eiendommene i området totalt sett.

Nasjonalmuseets hovedoppgave er å formidle kunnskap om og å forvalte de viktigste visuelle kunstsamlingene i Norge. Gode bygningsmessige rammevilkår utgjør en grunnforutsetning for at forvaltning og formidling av samlingene kan skje på en hensiktsmessig og trygg måte. Hensynet til samlingene tilsier entydig at dette best kan gjennomføres i et nybygg der det kan legges til rette for en sikker forvaltning og god formidling av samlingene. Departementet vil sterkt understreke at den valgte løsningen med et nybygg for Nasjonalmuseets samlede virksomhet representerer en kraftig satsing på visuell kunst. Museet får nesten en dobling av utstillingsarealet, sammenlignet med dagens situasjon. Publikumsfasilitetene vil bli mye bedre og, ikke minst, museet vil for første gang få bygningsforhold som muliggjør en god og sikker formidling og forvaltning av landets viktigste samlinger innenfor visuell kunst.