EOS-utvalget besluttet i november 2010 å undersøke
enkelte sider av påstandene som ble fremsatt i media om at gruppen
Surveillance Detection Unit (SDU) skal ha drevet overvåking og registrering
av norske borgere i Norge på vegne av den amerikanske ambassaden
i Oslo.
På bakgrunn av den allmenne interessen i saken og
det forhold at Stortinget selv håndterer sider ved saken, har utvalget
funnet grunn til å orientere Stortinget om sine undersøkelser.
Det opplyses om at utvalget har hatt kontakt
med Stortingets justiskomité i forbindelse med denne komiteens undersøkelser
i saken.
Som følge av riksadvokatens etterforskningsordre
8. november 2010 har ikke utvalget undersøkt påstandene om at tidligere
eller nåværende PST-ansatte har begått forhold som rammes av norske
straffebestemmelser. Utvalget opplyser imidlertid at det vil holde
seg orientert om påtalemyndighetens konklusjoner på dette punkt.
I henhold til utvalgets kontrolloppgave
og -område har utvalget begrenset sine undersøkelser til Politiets
sikkerhetstjenestes (PST) rolle i saken. Når det gjelder rekkevidden
av utvalgets undersøkelser i saker som berører fremmede staters
virksomhet på norsk jord, vises det til side 8 i utvalgets årsmelding
for 2003:
«Fremmed etterretningsvirksomhet mv skal være undergitt
nasjonal kontroll også når det dreier seg om allierte land. Uautorisert
fremmed etterretningsvirksomhet mv berører suverenitetsspørsmål,
og kan ha konsekvenser for den enkeltes rettsbeskyttelse. Ut fra
kontrolloppgaven vil utvalgets mandat i en slik sammenheng være
å kartlegge om det har pågått slik virksomhet som norsk sikkerhetstjeneste
har vært kjent med og eventuelt har godkjent, og se på hvordan tjenesten
i tilfellet har håndtert situasjonen og informert overordnet myndighet.»
Utvalget har i forbindelse med sine undersøkelser
gjennomført ett møte med sjef i PST, Janne Kristiansen. Utvalget
har videre sendt skriftlige spørsmål til tjenesten i sakens anledning.
Det er også gjennomført søk i tjenestens arkiver og registre.
I brev fra til PST 7. februar 2011 avsluttet
utvalget sine undersøkelser i saken. Utvalget har funnet grunn til
å kritisere PST for at verken Justis- og politidepartementet eller
utvalget ble orientert om tjenestens kjennskap til sikkerhetsarbeidet
ved den amerikanske ambassaden i Oslo.
I utvalgets avsluttende merknader til PST er
det fra utvalget presisert at tjenestens kjennskap til sikkerhetsarbeidet
ved den amerikanske ambassaden, slik dette fremstod i 2006 og 2007,
var av en slik karakter at det forelå en plikt til å rapportere
til Justis- og politidepartementet, jf. Instruks for Politiets sikkerhetstjeneste
§ 17. Utvalget har i denne sammenheng understreket at terskelen for
å rapportere til overordnede myndigheter bør være lav.
Når det gjelder den manglende orienteringen
om saken til utvalget, har utvalget lagt til grunn at PST også må
orientere EOS-utvalget om saker «av viktighet». Det er i denne sammenheng
understreket at tjenesten må være kjent med at kontroll av denne
type saker faller innenfor utvalgets mandat, spesielt på bakgrunn
av uttalelsen fra utvalget i årsmeldingen for 2003.
Utvalget har en omfattende rett til innsyn i
PSTs arkiver og registre, og tjenesten plikter på anmodning å tilveiebringe
alt materiale, utstyr mv. som kan ha betydning for gjennomføring
av utvalgets kontroll, jf. lov om kontroll med etterretnings-, overvåkings-
og sikkerhetstjeneste § 4. På bakgrunn av omfanget av tjenestens
virksomhet og utvalgets ressurser og kapasitet, må imidlertid kontrollen
i en viss grad baseres på tillit til at tjenesten orienterer om
saker som antas å være omfattet av utvalgets kontroll. Utvalget har
derfor på generelt grunnlag presisert overfor PST at utvalgets innsynsrett
ikke fritar tjenesten fra å orientere utvalget om relevante saker.