Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til representantforslaget og til vedlagte uttalelse og svar, datert hhv. 28. februar 2011 og 21. mars 2011, fra Fiskeri- og kystdepartementet v/statsråden i saken.
Komiteen ser at Stad skipstunnel vil legge til rette for en bedre samlet transportløsning og føre til tryggere sjøtransport langs et særlig kritisk punkt ved kysten. Komiteen vil vise til det sterke engasjementet for en skipstunnel ved Stad. En slik skipstunnel vil ha stor betydning for økt transport av passasjerer og gods sjøveien. Som et miljøvennlig alternativ til frakt på vei, det vil øke tryggheten til de sjøreisende og være et viktig opplevelsesprodukt i reiselivssammenheng.
Komiteen viser til at det er satt av 200 mill. kroner til Stad skipstunnel i andre del av planperioden for Nasjonal transportplan 2010–2019, med forbehold om at regjeringen beslutter å gå videre med prosjektet.
Komiteen viser til at Kystverkets siste rapport om Stad skipstunnel ble overlevert Fiskeri- og kystdepartementet i januar 2011, og at denne nå er videresendt til ekstern kvalitetssikring. Det går fram av statsrådens svar til komiteen at regjeringen vil avvente den eksterne kvalitetssikringen før det tas stilling til prosjektet.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener det knapt er noe annet samferdselsprosjekt som har blitt utredet så grundig som Stad skipstunnel, hele 17 ganger. Flertallet merker seg at den siste rapporten fra Kystverket blant annet konkluderer med at vind og vær er mindre utfordrende enn før, og at båtene er mer solide, og at det således ikke er like stort behov for skipstunnelen. Flertallet mener dette er tvilsomme funn, og minner om at Kystverkets anbefaling per januar 2011 står i sterk kontrast til anbefalingen i konseptvalgutredningen fra 2007 der Kystverket anbefalte regjeringen å bygge Stad skipstunnel med stor tunnelprofil mellom Moldefjorden og Kjødepollen.
Flertallet viser for øvrig til Kystverkets egen redegjørelse om prosjektarbeidet gitt i siste KVU-rapport, der det heter at «departementet har vært aktiv i utredningsprosessen, og lagt føringer på utredningen».
Flertallet mener det er sterke argumenter for å bygge Stad skipstunnel. Ikke minst vil tunnelen gi større trygghet på sjøen, bedre fremkommelighet for sjøtrafikken, den vil binde kysten av Norge bedre sammen, og den vil bidra til å skape en kystvei som kan bli en attraksjon i seg selv. Flertallet er enig med forslagsstillerne i at det nå, etter 20 år med utredninger, trengs politisk handling for å sikre gjennomføring av prosjektet uten ytterligere forsinkelse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet merker seg at tidligere rapportutkast ikke har fylt alle krav som blir stilt i prosessen med kvalitetssikring, og at departementet derfor har vært aktiv i utredningsprosessen og lagt føringer på denne for å sikre at alle formelle plankrav har blitt fulgt.
Disse medlemmer viser til at det fra flere hold har blitt reist spørsmål om Kystverkets KVU-rapport har tatt med alle relevante tall i den samfunnsøkonomiske analysen. Disse medlemmer forutsetter at disse forhold blir gjennomgått og belyst i den eksterne kvalitetssikringen.
Disse medlemmer konstaterer at planarbeidet er i rute i forhold til prosjektets status i gjeldende NTP. Den eksterne kvalitetssikringen vil være viktig for å gi et best mulig beslutningsgrunnlag. Regjeringen må etter at den eksterne kvalitetssikringen foreligger, på egnet måte komme tilbake til Stortinget med sin vurdering av saken.
Disse medlemmer foreslår at forslaget vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette i gang bygging av Stad skipstunnel basert på alternativ Stor Tunnel så snart som mulig, samt legge frem forslag til nødvendig tilleggsbevilgning i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011. Stortinget ber regjeringen sørge for forskuttering av midler hvis det er nødvendig for å holde fremdrift i saken. Stortinget ber regjeringen vurdere utbyggingen som et OPS-prosjekt.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at regjeringspartiene vil utrede mer til tross for at det foreligger mange og grundige utredninger gjennomført gjennom mange år.
Disse medlemmer peker derfor på at Stad skipstunnel også kan bygges med parallell veitunnel med tverrslag til skipstunnelen for hver 200 m. Et slikt tillegg kan gi forsterket samfunnsøkonomisk gevinst fordi en veitunnel som virker som redningstunnel ved eventuelt havari i skipstunnelen, også vil erstatte 2 veier som i dag binder Nordfjord og Sunnmøre sammen. Dagens veier med stor høydeforskjell og dårlig kvalitet kan på denne måten erstattes av ny og sikker vei. Disse medlemmer peker derfor på at også en slik mulig løsning bør utredes dersom regjeringspartiene holder fast på at mer utredning er nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil også vise til SINTEF-rapporten som viser betydelig samfunnsnytte ved å realisere dette viktige prosjektet for sjøfarende på kysten. Disse medlemmer mener det er avgjørende at planleggingen nå forseres, og viser til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett satte av 200 mill. kroner til planlegging og forberedelse av prioriterte OPS-prosjekt.
Disse medlemmer mener at regjeringen kan vise vilje til å komme videre med prosjektet ved nå å sette av nødvendige planleggingsmidler i revidert statsbudsjett og dermed forsere planarbeidet.
Disse medlemmer vil vise til sitt tidligere forslag om å finansiere og organisere Stad skipstunnel som et OPS-prosjekt og fremsetter følgende forslag på nytt:
«Stortinget ber regjeringen legge fram en sak om realisering av Stad skipstunnel som et OPS-prosjekt.»
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det er positivt at prosjektet gis bred omtale i Nasjonal transportplan 2010–2019. Dette medlem er enig med regjeringen i at forutsigbar transport forbi et særlig kritisk punkt langs kysten er av nasjonal interesse.