Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til utviklingen i denne saken slik det er beskrevet i representantforslaget, og videre til vedlagte svarbrev, datert 16. februar 2011, 4. mars 2011 og 21. mars 2011, til komiteen fra statsråd Lisbeth Berg-Hansen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at statsråden redegjør for Kystverkets konseptvalgsutredning og departementets videre gjennomføring av en ekstern kvalitetssikring (KS1) av konseptvalgsutredningen.

Flertallet har videre merket seg at statsråden skriver at regjeringen vil ta en beslutning om håndhevelsen av U-864 når den eksterne kvalitetssikringen foreligger.

Flertallet vil peke på at denne saken allerede har tatt svært lang tid og at det nå haster å komme fram til en løsning. Flertallet ber om å bli holdt orientert om fremdriften i saken.

Flertallet fremmer følgende forslag:

«Dokument 8:78 S (2010–2011) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik, Åge Starheim og Gjermund Hagesæter om snarest å sette i gang arbeid med heving av ubåten U-864 og fjerning av kvikksølvlasten på 67 tonn – vedlegges protokollen.»

Et annet flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, minner om tidligere utredninger og gjennomført anbudsrunde for heving. Dette flertallet viser til Innst. 275 S (2009–2010) og til forslag fra flertall i komiteen:

«Stortinget ber Regjeringen sluttføre forhandlingene med Mammoet Salvage slik at heving av U-864 og fjerning av kvikksølvet om bord kan gjennomføres i henhold til utlyst og gjennomført anbudsrunde. Stortinget legger til grunn at prosjektet gjennomføres sommeren 2011.»

Dette flertallet minner om at forlaget ble nedstemt i Stortinget av regjeringspartiene Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.

Dette flertallet mener fortsatt at ubåten U-864 bør heves og at kvikksølvlasten i U-864 bør fjernes, og at denne operasjonen bør igangsettes snarest.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at samtlige øvrige partier vil avvente departementets videre gjennomføring av ekstern kvalitetssikring (KS1) av konsept-valgsutredningen.

Disse medlemmer har også merket seg vedlegg 2, som er statsrådens svar til komiteen på spørsmål sendt fra Fremskrittspartiets medlemmer i transport- og kommunikasjonskomiteen. Spørsmålet var følgende:

«Kompetanse på store bergingsoperasjoner er det ikke mange som har, spesielt ikke innen norsk konsulentmiljø.

  • Vil statsråden sørge for at det i arbeidet med kvalitetssikring av et stort og komplisert bergingsoppdrag som heving av U-864 innebærer, også brukes kompetanse fra internasjonale miljøer, som for eksempel Lloyds og lignende organisasjoner/konsulenter - for å sikre at den kvalitetsmessige vurdering av hevingsalternativet baseres på anerkjent erfaring og kunnskap?»

Disse medlemmer har registrert at svaret fra statsråden altså er et skuffende nei.

Disse medlemmer oppfordrer likevel Fiskeri- og kystdepartementet om å sørge for at internasjonale fagmiljøer på store bergingsoperasjoner brukes til kvalitetssikring av konseptvalgsutredningen dersom regjeringen viderefører dette arbeidet.

Disse medlemmer minner om at bergings-oppdraget tidligere tildelt Mammoet Salvage ble stoppet etter gjennomført «kvalitetssikring» av operatørens løsning. Disse medlemmer minner om at det til dette arbeidet ble brukt konsulentfirma uten erfaring fra bergingsoperasjoner til sjøs, og som dessuten også brukte underleverandør med begrenset kompetanse. Likevel ble kvalitetssikringens negative konklusjon brukt som begrunnelse for ikke å gjennomføre heving. Disse medlemmer minner om at opplegget for bergingsoppdraget tildelt Mammoet Salvage etter anbudsrunde ble gjennomgått av DNV (Det Norske Veritas), samt store utenlandske konsulentselskaper med bergingskompetanse, uten at det fremkom negative merknader som skulle tilsi stopp og ny utredning.

Disse medlemmer vil legge til at ny utredning av konseptvalg har brakt inn igjen tildekningsalternativet som regjeringen tidligere har forkastet. Disse medlemmer mener regjeringens håndtering av saken til nå er både underlig og lite tillitvekkende. Regjeringens sakshåndtering gir grunn til å tro at det drives et politisk spill som tross løfter fra mange fremtredende regjeringsmedlemmer inklusive landets statsminister, ikke har til hensikt å fjerne, men å tildekke verdens største kjente kvikksølvlast i skipsvrak på havets bunn – plassert tett ved Vestlandskysten. Dersom regjeringen ved fiskeri- og kystministeren fortsatt avviser bruk av kompetanse fra internasjonale miljøer med anerkjent kompetanse på slike store oppdrag, bærer dette etter disse medlemmers syn bud om at konklusjonen ved «ekstern kvalitetssikring» blir et styrt oppdrag med ønsket konklusjon-tildekking.

Disse medlemmer viser til innholdet i forslaget fra representanter fra Fremskrittspartiet, og fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen så snart som mulig sørge for at ubåten U-864 heves og kvikksølvlasten fjernes, samt sørge for nødvendig etterarbeid med sikring av forurenset havbunn. Stortinget holdes jevnlig orientert om fremdriften av prosjektet.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener imidlertid at siden verken stortingsflertallet eller regjeringen støttet og etterkom forslaget fra flertallet i komiteen, men isteden iverksatte en konsekvensutredning med påfølgende kvalitetssikring, er det riktig på det nåværende tidspunkt og avvente resultatet av denne.

Disse medlemmer viser likevel til sine tidligere merknader og forslag til vedtak i Innst. 275 S (2009–2010), som innebar heving av U-864. Disse medlemmer vil presisere at disse medlemmer ikke har endret syn i denne saken.