Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til et langt svarbrev til komiteen, datert 9. mars 2011, fra statsråd Magnhild Meltveit Kleppa i saken, hvor hun går inn på detaljer knyttet til vinterferdsel med tunge kjøretøy i Norge generelt og utenlandske kjøretøyer spesielt.

Komiteen viser til at så vel representantforslaget som svarbrevet fra statsråden er svært detaljert. Komiteen vurderer mye av innholdet som tekniske/faglige forhold som det tillegger utøvende vegstyresmakt å håndtere.

Komiteen er imidlertid helt enig med forslagsstillerne i at forholdene som beskrives, og som stadig er fremme i mediene i vinterhalvåret, er bekymringsfulle.

Komiteen forutsetter derfor at statsråden iverksetter nødvendige tiltak for å sørge for at alle tunge kjøretøy på norske vinterveier er forsvarlig og forskriftsmessig utstyrt. Komiteen forutsetter også at det intensiveres kontroller, og at farlige og dårlig skodde kjøretøy ikke får kjøre på norske vinterveier.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, foreslår at forslaget vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at utenlandske trailere hver eneste vinter er involvert i ulykker på norske veier, både fordi trailerne ikke er utstyrt for vinterføre og fordi mange sjåfører har liten erfaring med kjøring vinterstid. Det er positivt for norsk økonomi at utenlandske aktører får levere varer i Norge uten kostbar omlasting, men noe må gjøres med sikkerheten. Disse medlemmer registrerer dessverre at tendensen ser ut til å peke i retning av at stadig flere utenlandske trailere får problemer på norske vinterveier.

Disse medlemmer viser til at statsråden i sitt svar av 9. mars 2011 tydeligvis har oppfattet forslagsstillerne dit hen at det ønskes et strengere strafferegime spesielt for utenlandske sjåfører. Disse medlemmer vil understreke at formuleringen i representantforslaget lød som følger:

«et strengere strafferegime for utenlandske trailersjåfører slik at norske og utenlandske sjåfører blir likebehandlet.»

Disse medlemmer mener i likhet med statsråden at sanksjonene for regelbrudd er og må være like strenge for norske og utenlandske sjåfører, og at et strengere strafferegime overfor utenlandske sjåfører i forhold til norske vil stride mot Norges internasjonale forpliktelser.

Disse medlemmer har merket seg synspunkter fra NLF om at norske sjåfører faktisk opplever situasjonen omvendt; altså slik at norske lover og bestemmelser som gjelder i Norge, praktiseres mindre strengt for utenlandske vogntog i forhold til norske. I likhet med NLF mener også disse medlemmer at kjøretøy uansett opprinnelse må få bruksforbud dersom det mangler vinterutrustning i tråd med regelverk. Disse medlemmer har merket seg at statsråden i sine kommentarer til forslag om å forby enkelte typer vogntog på utsatte fjelloverganger, avviser løsningen med henvisning til at største tillatte akselvekt da må økes. Disse medlemmer anbefaler likevel en slik løsning. Norsk veinett bør være dimensjonert for å tåle treakslede trekkvogner.

Disse medlemmer viser til at statsråden i sitt svar av 9. mars 2011 skriver at nye dekk til tungtransporten har en mønsterdybde på mellom 12 og 15 millimeter, og at mønsterdybden slites ned til 10 millimeter i løpet av en vintersesong. Disse medlemmer er usikker på om statsråden her opererer med riktig tall. Ifølge NLF leveres dekk til drivhjul med mønsterdybde på mellom 18 og 22 millimeter.

Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til brevet fra Norges Lastebileier-Forbund (NLF) av 23. mars 2011 til transport- og kommunikasjonskomiteen angående saken.

Disse medlemmer vil for øvrig vise til Dokument 8:84 S (2010–2011), og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge frem konkrete forslag om økt sikkerhet ved vinterkjøring med norske og spesielt utenlandske trailere på norske veier, herunder krav om mønsterdybde, forbud mot enkelte typer vogntog ved utsatte fjelloverganger, et strengere strafferegime spesielt for utenlandske sjåfører og bruk av trailerkolonner på utsatte veier.»

«Stortinget ber regjeringen intensivere kontroller av grenseoverganger og fergeankomster der man nedlegger bruksforbud etter vegtrafikkloven hvis kjøretøy ikke er egnet til å kjøre på vinterføre, samt sørge for at det blir utarbeidet og lagt ut enkelt informasjonsmateriell på ferger og grenseoverganger om hvordan vintertrafikk avvikles i Norge, om kolonnekjøring, kjettingbruk osv.»