Vedlegg 3
I forbindelse med arbeidet med ovennevnte dokument vil transport- og kommunikasjonskomiteen, på vegne av komiteens medlemmer fra Fremskrittpartiet, be om svar på følgende spørsmål:
2. Trafikksikkerhet – Bremser store biler/vogntog – Kontroll av bremser
i) Hvilke forskrifter/veiledning til forskrift gjelder for testing av bremser på store biler/vogntog hhv. nybilregistrering og kontroll med kjøretøy som er i bruk?
ii) Hvilke EU-regler gjelder, og er norske forskrifter/veiledning til forskrift tilpasset disse?
iii) Er det foretatt endring i EU-regler eller varslet endring? Hvis ja, hvordan vil dette slå ut i norsk regelverk for bremsekontroll?
iv) Har norske myndigheter (Statens vegvesen) nylig endret regelverk eller planlagt å endre regelverk. Hvis ja, hvordan og hvorfor?
Følgende direktiv gjelder:
Rådsdirektiv 2000/ 30 senest endret ved direktiv 2010/ 47 bilag II er implementert i forskrift om kontroll av kjøretøy (nyttekjøretøy) langs veg jf. forskrift 13. mai 2009 nr. 590.
Rådsdirektiv 2009/ 40 som er implementert i forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy 13. mai 2009 nr. 591.
Kjøretøyforskriften kapittel 26 som omhandler bremser ved nybilregistrering implementerer direktiv 1971/ 320/ EØF som senest endret ved direktiv 1998/12 / EF eller direktiv 2002/ 78/ EF.
Veiledninger:
Utekontrollveiledningen vedlegg 5 anvendes ved bremsekontroll av kjøretøy langs veg. Denne er å finne på Statens vegvesen hjemmesider.
Kontrollveiledningen til periodisk kjøretøykontroll (vedlegg I til forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy).
Det er nylig vedtatt følgende EU-direktiv; 2010/47/EU om utekontroll og 2010/48/EU om periodisk kontroll. Direktiv 2010/48/EU erstatter Bilag II til direktiv 2009/40/EF og oppstiller en ny og oppdatert liste over kontrollpunkter med dertil hørende kontrollmetode. Medlemsstatene gis frist til å implementere hoveddelen av direktivene innen 31.12.2011. Det fremgår også klart at bil og tilhenger med tillatt totalvekt over 3 500 kg etter det nye direktivet skal kontrolleres i henhold til ISO-standard 21069 eller tilsvarende metode. Denne ISO-standarden forutsetter bruk av rullebremseprøver og vil mest sannsynlig bli implementert i norske forskrifter innen 2012.
Statens vegvesen planlegger å endre ovennevnte regelverk for å sikre implementering av relevante direktiv, jf. også iii).