Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til brev 20. januar 2011 fra energi- og miljøkomiteen vedlagt representantforslag 68 S (2010-2011). Representantforslaget gjelder forslag om å legge frem for Stortinget evalueringen fra 2005 av forsøksprosjektet med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark i 8 kommuner, samt forslag om at regjeringen fremmer forslag om endringer i lov om motorferdsel i utmark slik at kommunene får økt myndighet, med grunnlag i erfaringene fra forsøksprosjektet.

Forsøksprosjektet med ny forvaltningsordning for motorferdsel i utmark i 8 kommuner startet i år 2000 og ble evaluert av Norsk institutt for naturforskning (NINA) i 2005 (NINA Rapport 90). Erfaringene fra forsøksprosjektet utgjør en del av underlagsmaterialet for Direktoratet for naturforvaltnings tilrådning i 2008 til Miljøverndepartementet om forslag til nytt motorferdselregelverk.

I den politiske plattformen for flertallsregjeringen (Soria Moria II) står det at regjeringen vil fullføre gjennomgangen av lov om motorferdsel i utmark og vassdrag. I dette ligger at det ikke skal utarbeides en ny lov om motorferdsel i utmark og vassdrag, men at det skal foretas en vurdering av gjenstående behov for eventuelle endringer i eksisterende lov og forskrifter.

Som ledd i gjennomgangen av motorferdselregelverket ble det i juni 2009 gjort enkelte endringer i forskrift 15. mai 1988 nr. 356 for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag. Samtidig med behandlingen av forskriftsendringen bestemte regjeringen at det ikke skal gjøres endringer i lov eller forskrift om reglene for bruk av motorkjøretøy på snødekt mark i Finnmark og Nord-Troms. Disse forblir derfor uendret.

Miljøverndepartementet arbeider nå med å gjennomgå og vurdere gjenstående problemstillinger knyttet til Direktoratet for naturforvaltnings tilrådning fra 2008. Evalueringsrapporten fra 2005, rapporten Motorferdsel og Samfunn (NIBR-rapportene 2006: 15 og 2006: 16) og resultatene fra barmarksprosjektet i Finnmark – som sluttføres nå i februar 2011 – vil inngå i vurderingen.

Først når denne gjennomgangen er utført vil regjeringen ha grunnlag for å vurdere hvorvidt det er ytterligere behov for å gjøre endringer i regelverket knyttet til motorferdsel i utmark.