Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Torgeir Dahl og Svein Flåtten, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Harald T. Nesvik, Per Roar Bredvold, Torgeir Trældal, Per-Willy Amundsen og Jan-Henrik Fredriksen om et uavhengig granskingsutvalg for å gjennomgå støtte- og tilskuddsordninger samt erstatningsordninger til reindriftsnæringen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at forslagsstillerne vil opprette et uavhengig granskingsutvalg for å gjennomgå støtte- og tilskuddsordninger samt erstatningsordninger til reindriftsnæringen, noe som bl.a. begrunnes med store overføringer til næringen og negative medieoppslag om utfordringer knyttet til konflikter, beitetrykk og høyt reintall.

Flertallet er enig med forslagsstillerne i at deler av reindriften står overfor betydelige utfordringer, og at det er viktig at det snarest mulig blir tatt grep for å rette opp i situasjonen. Flertallet vil understreke betydningen av at næringen blir mer bærekraftig, både økologisk, kulturelt og økonomisk. Flertallet viser til statsrådens brev av 15. februar 2011 (vedlagt) til komiteen, og er enig i at det ikke vil være effektiv ressursbruk å nedsette et granskingsutvalg for å gjennomgå støtteordninger til reindriften. Det vises i denne forbindelse til at bl.a. Riksrevisjonen foretar kontroller og revisjoner av bruken av offentlige midler til reindriftsnæringen. Flertallet viser til at Riksrevisjonen nå starter opp en ny undersøkelse av bærekraftig bruk av ressursene i Finnmark, og at mange av de elementer som omfattes av denne revisjonen vil være gjeldende for hele det reindriftspolitiske virkeområdet.

Flertallet viser også til at det nå arbeides aktivt med å få på plass godkjente bruksregler, i tråd med den nye reindriftsloven. Flertallet forutsetter at departementet følger dette arbeidet nøye i tiden som kommer, og følger opp med sanksjoner dersom det blir nødvendig.

Flertallet er ellers kjent med at reindriftspolitikk vil bli en del av den varslede stortingsmeldingen om landbruks- og matpolitikk, og at meldingen bl.a. vil ta for seg systemer for hvordan uavklarte rettighetsforhold skal avklares.

Flertallet tilrår at forslaget avvises.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det de siste årene har vært en rekke negative medieoppslag om reindriftsnæringen. Disse medlemmer er enige med forslagsstillerne i at næringen står overfor store utfordringer og at det er behov for en grundig gjennomgang av næringens rammebetingelser.

Disse medlemmer merker seg statsrådens forsøk på ansvarsfraskrivelse når det kommer til erstatning for tap av rein til rovvilt. Disse medlemmer er vel kjent med at dette ligger inn under Miljøverndepartementet men vil hevde at dette er en så viktig problemstilling både i forhold til økonomisk og kulturell bærekraft at det fremstår som meget uheldig at statsråden ikke vil se dette i sammenheng med de andre problemene.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til at det i de siste årene er avdekket konfliktforhold tilknyttet reindriftsnæringen. Dette gjelder blant annet vesentlige misforhold mellom tillatte reintall i forhold til reelle reintall, noe som igjen har vesentlige negative konsekvenser for dyrevelferden da reintallet ikke er i forhold til en forsvarlig ressursforvaltning grunnet rovdrift på beitegrunnlaget.

Disse medlemmer har registrert at reindriftsaktører har vesentlige problemer med å få slaktet og solgt reinkjøtt grunnet et fragmentert system for markedsføring, slakting og omsetning av reinkjøtt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er av den formening at det er for enkelt å foreta endringer på statsbudsjettet slik det ble gjort i forbindelse med Prop. 28 S (2010–2011) vedrørende styrking av Verdiprogrammet for rein for å øke slakting og omsetning av reinkjøtt. Disse medlemmer mener at det nærliggende er at reindriftsnæringen selv burde ha tatt ansvaret for å rydde opp i dette og eventuelt opprettet de nødvendige ordninger, avtaler eller institusjoner for å sikre slakting samt omsetning av reinkjøtt.

Disse medlemmer registrerer at denne konflikten reineiere seg imellom samt konflikt med andre næringsinteresser i og i tilknytning til reinbeitedistrikt, har fått eskalere i omfang uten at offentlige myndigheter har gått inn for å håndheve kontroll i forhold til reindriftsnæringen.

Disse medlemmer ser det som helt nødvendig å gå inn i de offentlige støtte-, tilskudds- og erstatningsordninger det offentlige årlig overfører over statsbudsjettet og gjennom reindriftsavtalen til næringsaktører innen reindrift, for å få avdekket det reelle omfanget av situasjonen innen reindriftsnæringen.

Disse medlemmer viser for øvrig til representantforslaget, Dokument 8:74 S (2010–2011).

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen nedsette et uavhengig granskingsutvalg for å gjennomgå støtte- og tilskuddsordninger samt erstatningsordninger til reindriftsnæringen.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti registrerer at statsråden kommenterer rettighetsproblematikken i forhold til arealbruk. Disse medlemmer er her av den formening at dette ikke kun skyldes det alt for høye antallet rein i enkelte distrikter.

Øyvind Ravna, førsteamanuensis dr. juris. ved det juridiske fakultet i Tromsø, påpeker at manglende rettspraksis på dette område, kombinert med krav i den nye lovgivningen, svekker rettsvernet til reindriften. Mange aktører mener at å utvikle jordskifteretten til å dekke dette behovet kan være en god løsning. Alta kommune har nå i flere år forsøkt å få svar på om reindriften må forholde seg til plan- og bygningsloven i forbindelse med bygging av reingjerder. Det har ennå ikke lyktes kommunen å få svar fra noe departement om hvilken lov som gjelder. Disse medlemmer vil bemerke at dette er en grunnleggende del av problemene rundt arealkonflikter i næringen og at det haster med å fremme en løsning.

Disse medlemmer viser til at den varslede landbruksmeldingen vil behandle problemstillingene som reises av forslagsstillerne. Situasjonen i reindriftsnæringen viser at bildet er komplekst og at det er på høy tid at meldingen kommer. Disse medlemmer viser til at flertallet, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at reindriftspolitikk vil bli en del av den varslede stortingsmeldingen om landbruks- og matpolitikk. Disse medlemmer forutsetter at den behandling reindriften får i landbruksmeldingen blir grundig. Disse medlemmer foreslår at forslaget vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener at når statsråden i brev av 15. februar 2011 til komiteen viser til at det nå arbeides aktivt med å innføre nye bruksregler etter lov av 2007, vil disse medlemmer påpeke at dette arbeidet er forsinket og ikke omtalt i riktig så rosende ordelag i alle deler av næringen. Disse medlemmer viser til at en arbeidsgruppe nedsatt av LMD og ledet av assisterende fylkesmann i Finnmark, Tor Stafsnes, er mildt sagt avmålt begeistret i sin omtale av loven og implementeringen av denne.