Innstilling fra Stortingets presidentskap om endringer i Stortingets forretningsorden vedrørende registeret for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser og i Reglement om register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser (registrering av vararepresentanter)
Dette dokument
- Innst. 226 S (2010–2011)
- Dato: 24.02.2011
- Utgiver: Stortingets presidentskap
- Sidetall: 4
Tilhører sak
Alt om
Innhold
- 1. Innledning
- 2. Vilkår for registrering av vararepresentanter
- 3. Ikrafttredelse
- 4. Presidentskapets tilråding
Til Stortinget
Stortingets forretningsorden (FO) § 60 a pålegger stortingsrepresentanter og fast møtende vararepresentanter å registrere sine verv og økonomiske interesser. Reglement om register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser (reglementet) regulerer hvilke forhold som er registreringspliktige og hvordan registreringsordningen skal gjennomføres. Registeret publiseres på Stortingets nettsider.
I innstillingen foreslår presidentskapet at registreringsordningen skal gjelde for alle faktisk møtende vararepresentanter, og fremmer på denne bakgrunn forslag til endringer i FO og i reglementet.
Presidentskapet viser til at formålet med registreringsordningen er å gi en samlet informasjon om stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser som har berettiget interesse for allmennheten. Eventuelle interessekonflikter mellom vervet som stortingsrepresentant og private økonomiske interesser vil dermed komme til offentlighetens kunnskap.
Møtende vararepresentanter er likestilt med de øvrige representantene med hensyn til den parlamentariske saksbehandlingen. Presidentskapet mener derfor at det bør være den samme åpenhet om så vel arbeidsforhold som verv og økonomiske interesser, til alle folkevalgte som møter på Stortinget, herunder vararepresentanter, selv om mange av disse bare møter en sjelden gang.
I denne forbindelse vises det til at i løpet av stortingsperioden 2005–2009 møtte 155 vararepresentanter (av i alt 457 kårede vararepresentanter). Antall varapresentasjoner, dvs. antall frammøter, var 594.
Frammøter regnes ut fra innvilgede permisjoner, slik at de tilfellene der en vararepresentant først møter for en representant og deretter uten opphold går over til å møte for en annen, telles som to frammøter.)
FO § 60 a lyder: «Stortingsrepresentantene skal registrere de verv og økonomiske interesser som fremgår av reglement om register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser, på den måte og under de vilkår som beskrevet i dette reglement. Det samme gjelder vararepresentanter som møter for en fast innvalgt representant.»
Presidentskapet foreslår som nevnt innledningsvis at alle vararepresentanter som møter på Stortinget, skal registreres i registeret. Det skal være en forutsetning for registreringsplikt at vararepresentanten faktisk møter på Stortinget. Registreringen må derfor knyttes opp til første frammøte som vararepresentant. Rent praktisk kan dette skje ved at Stortingets administrasjon sørger for at registreringsskjema utleveres samtidig som vararepresentanten møter for å undertegne taushetserklæring i henhold til FO § 60 tredje ledd.
Presidentskapet viser til at registeret vil inneholde navn på mange vararepresentanter som sjelden møter. Dessuten legges det ikke opp til en fortløpende oppdatering av opplysningene, slik systemet er for de representantene som omfattes av gjeldende bestemmelse. Derfor mener presidentskapet at vararepresentantene bør føres i en separat del av registeret, ikke sammen med dem som alt er omfattet av registreringsplikten. Registeret vil ellers kunne bli mindre oversiktlig.
De som i dag omfattes av registeret, må ifølge reglementet § 12 andre ledd oppdatere endringer eller tillegg til registrerte opplysninger innen en måned etter at de nye opplysningene forelå. Presidentskapet foreslår at vararepresentantene i stedet skal melde fra om slike endringer ved nytt frammøte. Det vil bli lagt opp til hensiktsmessige rutiner for påminning om registreringsplikten.
Presidentskapet antar at vararepresentanter kan ønske å oppdatere informasjon selv om de ikke har plikt til det. Dette kan være aktuelt når det skjer endringer i verv eller økonomiske interesser i en pe-riode hvor vedkommende vararepresentant ikke møter. Registeret er offentlig tilgjengelig og ligger ute på Stortingets nettsider. Vedkommende vararepresentant kan derfor ha et ønske om at opplysningene i registeret tilsvarer de faktiske forhold til enhver tid. Vararepresentantene bør derfor ha mulighet, men ikke plikt, til å rette opp utdatert informasjon i løpet av perioden de ikke møter.
På denne bakgrunn fremmer presidentskapet følgende forslag:
«I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endringer:
§ 60 a annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder vararepresentanter som møter for en innvalgt representant.
I Reglement om register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser gjøres følgende endringer:
§ 1 tredje ledd skal lyde:
Reglementet gjelder for alle innvalgte stortingsrepresentanter og vararepresentanter som møter i Stortinget.
§ 12 skal lyde:
For innvalgte stortingsrepresentanter, og vararepresentanter som er fast møtende, gjelder følgende regler:
a) Opplysninger til registeret skal meldes til Stortingets administrasjon innen én måned etter at nyvalgt storting har trådt sammen. Innen 20 dager etter at registreringsfristen er utløpt etter nyvalg, skal registeret være tilgjengelig for allmennheten ved publisering på Stortingets nettsider.
b) Endring av, eller tillegg til tidligere registrerte opplysninger, skal meldes innen én måned etter at de nye opplysninger forelå. Vedkommende representants tidligere registrerte data arkiveres og registeret oppdateres med de nye opplysningene innen ti dager etter at representanten har meldt fra om dem.
Andre vararepresentanter enn de som er nevnt i første ledd, plikter å melde opplysninger til registeret til Stortingets administrasjon første gang de møter i Stortinget. Endring av, eller tillegg til tidligere registrerte opplysninger, skal meldes når vararepresentanten møter på ny.»
Reglementet § 14 bestemmer at opplysninger om vedkommende representant slettes fra det elektroniske registeret etter at representanten er gått ut av Stortinget. Presidentskapet mener at det samme i utgangspunktet også bør gjelde for vararepresentanter. Men erfaring fra gjeldende ordning viser at de elektronisk registrerte opplysningene av praktiske grunner ikke bør slettes før etter en tid, slik at representanter og vararepresentanter som har møtt i en tidligere periode, kan gis mulighet til å korrigere sine opplysninger i stedet for å måtte fylle ut registreringsskjemaet på nytt. Det antas at det vil være tilstrekkelig at opplysningene er tilgjengelige i det elektroniske systemet én stortingsperiode etter at vedkommende er gått ut av Stortinget. Etter dette tidspunktet vil de bli slettet. Presidentskapet forutsetter at opplysningene om de som har gått ut av Stortinget, gjøres utilgjengelige fram til det eventuelt blir aktuelt å publisere dem igjen. På denne bakgrunn foreslår presidentskapet at uttrykket «slettes» i § 14 erstattes med «tas ut». Dersom vararepresentanten blir fast møtende, forutsettes det at vedkommende flyttes over i den delen av registeret som omfatter innvalgte/fast møtende representanter.
Presidentskapet fremmer følgende forslag:
«I Reglement om register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser gjøres følgende endringer:
§ 14 skal lyde:
De registrerte opplysningene skal tas ut av det elektroniske registeret etter at vedkommende representant er gått ut av Stortinget, jf. § 12.»
Presidentskapet foreslår at registreringsplikt for alle vararepresentanter innføres med virkning fra 1. april 2011, men slik at plikten bare gjøres gjeldende for dem som møter etter dette tidspunkt.
Presidentskapet rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
1. I Stortingets forretningsorden gjøres følgende endring:
§ 60 a annet punktum skal lyde:
Det samme gjelder vararepresentanter som møter for en innvalgt representant.
2. I Reglement om register for stortingsrepresentantenes verv og økonomiske interesser gjøres følgende endringer:
§ 1 tredje ledd skal lyde:
Reglementet gjelder for alle innvalgte stortingsrepresentanter og vararepresentanter som møter i Stortinget.
§ 12 skal lyde:
For innvalgte stortingsrepresentanter, og vararepresentanter som er fast møtende, gjelder følgende reg-ler:
a) Opplysninger til registeret skal meldes til Stortingets administrasjon innen én måned etter at nyvalgt storting har trådt sammen. Innen 20 dager etter at registreringsfristen er utløpt etter nyvalg, skal registeret være tilgjengelig for allmennheten ved publisering på Stortingets nettsider.
b) Endring av, eller tillegg til tidligere registrerte opplysninger, skal meldes innen én måned etter at de nye opplysninger forelå. Vedkommende representants tidligere registrerte data arkiveres og registeret oppdateres med de nye opplysningene innen ti dager etter at representanten har meldt fra om dem.
Andre vararepresentanter enn de som er nevnt i første ledd, plikter å melde opplysninger til registeret til Stortingets administrasjon første gang de møter i Stortinget. Endring av, eller tillegg til tidligere registrerte opplysninger, skal meldes når vararepresentanten møter på ny.
§ 14 skal lyde:
De registrerte opplysningene skal tas ut av det elektroniske registeret etter at vedkommende representant er gått ut av Stortinget, jf. § 12.
II
Endringene trer i kraft 1. april 2011.
Oslo, i Stortingets presidentskap, den 24. februar 2011
Dag Terje Andersen |
Øyvind Korsberg |
Per-Kristian Foss |
Marit Nybakk |
Akhtar Chaudhry |
Line Henriette Hjemdal |