Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Bendiks H. Arnesen, Espen Granberg Johnsen, Marianne Marthinsen, Tor-Arne Strøm og Eirin Sund, fra Fremskrittspartiet, Oskar J. Grimstad, Henning Skumsvoll og Ketil Solvik-Olsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Snorre Serigstad Valen, og fra Senterpartiet, Knut Magnus Olsen, viser til at endring av avgiftssystemet knyttet til kjøp og bruk av bil de siste årene har gitt betydelige reduksjoner i utslipp av klimagasser fra personbiltrafikken. Éngangsavgift ved kjøp av ny bil der CO2-komponenten er sterkt vektlagt, gir klare økonomiske insitament til valg av bilmotorer med lavt forbruk og derav lave CO2-utslipp.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at gjennom pålegg fra regjeringen på at 3,5 pst. av drivstoffsalget til forhandlerne skal være biodrivstoff, har bruken av biodrivstoff økt. Omsetningspåbudet vurderes økt til 5 pst. gjennom en høring som nylig er utsendt.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at de samlede inntekter fra avgifter til statskassen fra bil og bilbruk langt overstiger de faktiske kostnader forbundet med bilbruk, som veivedlikehold, sikringstiltak mv. Det er derfor behov for en samlet gjennomgang av avgiftssystemet på bil og bilbruk.

Disse medlemmer har dog forståelse for forslaget. Samtidig vil disse medlemmer vise til at en stadig større del av veibyggingen foregår ved egenfinansiering fra bilistene i form av bompenger. Disse medlemmer er enig i at de samlede avgiftene på bil og bilbruk skal dekke de faktiske kostnadene for samfunnet.

Disse medlemmer vil vise til at Norge er et langstrakt og spredt bebygd land med store avstander. I mange områder vil det ikke være mulig med et akseptabelt kollektivtilbud, i tillegg vil opprettelse av et slikt tilbud kunne føre til større utslipp enn det privatbilen gjør. En ser allerede i dag en stor flyttestrøm fra distriktene og inn til større tettsteder. Det er mange grunner til dette, men en av grunnene er de skyhøye særnorske drivstoffavgiftene.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i sin gjennomgang av det totale avgiftsnivået på bil og bilbruk legge til grunn at avgiftsnivået skal reduseres.»

Komiteen viser til at regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2011 har varslet at det vil bli foretatt en helhetlig gjennomgang av avgiftene på kjøretøy og drivstoff, og at regjeringen vil komme tilbake til dette spørsmålet i kommende budsjetter. Jf. brev til komiteen fra finansministeren av 3. desember 2010, som er vedlagt.

Komiteen viser videre til at i et totalperspektiv er det viktig at reduksjonen av klimagasser også blir pålagt bilparken, som må ta sin forholdsmessige del av utslippsreduksjonen gjennom ulike tiltak. Samtidig er det svært viktig å være seg bevisst den viktige rollen bilparken representerer i et langstrakt land med store avstander og lite utbygde kollektivtilbud i distriktene.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at da NOx-avgiften ble innført i 2007, ble den av praktiske hensyn ikke lagt på små enheter som kjøretøy i veitrafikken. Men gjennom ulike tiltak de påfølgende år har for eksempel miljødifferensierte årsavgifter blitt innført, basert på hvilke avgasskrav de tyngre kjøretøyene tilfredsstiller.

Flertallet viser til at vurderinger knyttet til NOx-utslipp vil inngå som en del av den varslede helhetlige gjennomgangen av bilavgiftene.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Nikolai Astrup, Bjørn Lødemel og fung. leder Siri A. Meling, og fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, imøteser regjeringens varslede gjennomgang av driv-stoffavgiftene. Disse medlemmer mener en endring av drivstoffavgiftene må ha som mål å redusere utslippene av CO2 og NOx fra veitrafikken.

Disse medlemmer viser til målene i klimaforliket om å redusere klimagassutslippene i Norge med 15–17 millioner tonn CO2-ekvivalenter innen 2020.

Disse medlemmer viser til Klimakur 2020, der det påpekes at økt bruk av biodrivstoff og andre miljøvennlige alternativer i transportsektoren er en viktig forutsetning for å nå målet om reduserte klimagassutslipp. Avgiftene på kjøp og bruk av personbiler og andre kjøretøy må derfor stimulere til økt bruk av miljøvennlig drivstoff. Disse medlemmer mener derfor regjeringen bør legge til grunn en reduksjon av veibruksavgiften og en økning i CO2-avgiften og NOX-avgiften i omleggingen av driv-stoff-avgiftene. Disse medlemmer mener regjeringen må ta markedet i bruk i miljøets tjeneste gjennom et avgiftssystem som sikrer at det alltid lønner seg å velge miljøvennlige alternativer.

Disse medlemmer mener regjeringen bør la seg inspirere av innretningen på det svenske systemet for drivstoffavgifter, der miljøvennlige alternativer kommer langt bedre ut enn i Norge. Disse medlemmer vil samtidig peke på behovet for forutsigbarhet og langsiktighet i avgiftssystemet, både for produsenter og forbrukere av miljøvennlige alternativer i transportsektoren.

Disse medlemmer foreslår:

«Dokument 8:35 S (2010–2011) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Nikolai Astrup, Line Henriette Hjemdal og Borghild Tenden om endring i drivstoffavgiftene for motorkjøretøy – vedlegges protokollen.»