Sammendrag
Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en handlingsplan for å etablere en offentlig nettbasert helseportal med følgende elementer:
kvalitetssikret og oppdatert informasjon om helse, samt ulike sykdommer og lidelser
god informasjon om helsetjenesten og ulike helsetilbud
informasjon om kvalitet og ventetider
informasjon om pasientrettigheter og instanser som kan bistå med å ivareta disse rettighetene
mulighet for elektronisk kommunikasjon med helsetjenesten, eksempelvis timebestilling
gi pasienten innsyn i sin egen journal, og mulighet for å få informasjon om prøvesvar, henvisninger osv.»
Forslagsstillerne framholder at for å nå målet om å sikre gode og likeverdige helsetjenester til alle er det en forutsetning med god informasjon om helserelaterte spørsmål og helsetjenestens tilbud.
Det vises til undersøkelser som viser utstrakt bruk av Internett som kilde til helseinformasjon og at tilliten til denne informasjonen er stor.
Forslagsstillerne mener det er behov for å gi publikum kvalitetssikret og oversiktlig helseinformasjon, og at den offentlige helsetjenesten bør ha et redaktøransvar for nettbaserte informasjonstilbud.
Det vises til erfaringer fra Danmark og til at det der er opprettet en offentlig nettbasert helseportalsom gir informasjon om helse, pasientrettigheter og helsetjenesten. Videre gir denne tjenesten pasientene innsyn i egen journal og mulighet for å fornye resepter, bestille konsultasjoner og få informasjon om prøvesvar. Nettportalen inneholder også informasjon om ventetider og om kvalitetsmålinger av ulike helsetilbud. Det gis informasjon til helsepersonell gjennom den samme portalen. Det vises også til at det i Storbritannia er opprettet et tilsvarende tilbud.
Det framholdes at det i Norge er gjennomført flere forsøk med nettbaserte helsetjenester, herunder tilbud som gir pasienten innsyn i egen journal. Forslagsstillerne mener at en offentlig helseportal bør gi alle pasienter tilgang til egen journal, forutsatt at personvernet ivaretas, og at dette vil styrke pasientens innsikt i og innflytelse over egen behandling og også skape kontakt og nettverk mellom pasienter.
Det påpekes at en offentlig helseportal med informasjon om helse, helsetjenester og behandlingsforløp, samt mulighet for kommunikasjon med pasienten, er helt i tråd med målsettingene i planen Samspill 2.0 Nasjonal strategi for elektronisk samhandling i helse- og omsorgstjenesten.
Det understrekes at en offentlig, nettbasert helseportal også må inneholde informasjon om kvalitetsmålinger i helsetjenesten, og at det må utvikles flere kvalitetsindikatorer og foretas sammenlikninger av kvalitet på tvers av institusjoner.
Forslagsstillerne mener også at det bør være mulighet for at pasientene kan gi sine vurderinger av helsetjenesten i nettportalen, og at det må utarbeides løsninger som sikrer relevante tilbakemeldinger, og som ivaretar personvernet også for helsepersonell.
Det framholdes særskilt at det må stilles særlig strenge krav til personvern ved behandling av helseopplysninger, og at slike opplysninger må beskyttes mot uberettiget innsyn. Forslagsstillerne mener det må stilles krav om samtykke fra pasienten for at den enkeltes personlige opplysninger skal være tilgjengelige i en slik tjeneste. Det påpekes at en nettbasert helseportal også kan gi bedre personvern, eksempelvis ved at pasienten får oversikt over hvem som har fått tilgang til private helseopplysninger gjennom loggføring av innsyn i journal.