Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Det er nå sammenhengende firefelts veg på E18 mellom Oslo og Gulli i Vestfold, ved avkjøringen til Tønsberg.

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om finansiering og utbygging av strekningen Gulli–Langåker i kommunene Tønsberg, Stokke og Sandefjord i Vestfold. Det legges opp til anleggsstart på hovedprosjektet Gulli–Langåker sommeren 2011, med åpning for trafikk i 2014.

Det foreligger ikke tilstrekkelig planavklaring for siste utbyggingsetappe på E18 mellom Bommestad og Sky i Larvik til at finansieringsopplegget for strekningen kan legges fram for Stortinget nå.

I proposisjonen gjennomgås opplegget for samlet finansiering av utbyggingen av E18 på strekningene Gulli–Langåker og Bommestad–Langangen, basert på reviderte kostnader og takstnivå.

E18 mellom Gulli i Tønsberg kommune, Vestfold, og Langangen i Porsgrunn kommune, Telemark, er på om lag 50 km, og omfatter følgende fire delprosjekter:

  • Langåker–Bommestad (8 km), åpnet for trafikk sommeren 2009, jf. behandlingen av St.prp. nr. 78 (2005–2006)

  • Sky–Langangen (9,5 km), åpent for trafikk sommeren 2012, jf. behandlingen av St.prp. nr. 60 (2008–2009)

  • Gulli–Langåker (25,5 km)

  • Bommestad–Sky (7,5 km)

Det er foreløpig lagt til grunn et samlet kostnadsoverslag på 6,1 mrd. kroner for utbygging av strekningene Gulli–Langåker og Bommestad–Langangen, basert på Statens vegvesens anbefalte løsning for strekningen Bommestad–Sky. Utbyggingen mellom Langåker og Bommestad inngår ikke i disse kostnadene.

Den lokalpolitiske behandlingen er nærmere omtalt i kapittel 3 i proposisjonen.

Trafikkgrunnlaget for hele strekningen Gulli–Langangen er omtalt i kapittel 4 i proposisjonen. Videre er foreløpig finansieringsopplegg for samlet utbygging av E18 på strekningen Gulli–Langåker og Bommestad–Langangen omtalt i kapittel 5 i proposisjonen.

Det er lagt opp til etterskuddsinnkreving av bompenger i 7 automatiske bomstasjoner mellom Gulli og Langangen.

Tidsrammen for utbyggingen medfører at det vil pågå innkreving i en eller flere bomstasjoner i om lag 21 år, avhengig av når innkrevingen i bomstasjonen på strekningen Bommestad–Sky startes opp.

Departementet vil komme tilbake til Stortinget med endelig opplegg for finansiering og utbygging av den siste strekningen så snart det foreligger tilstrekkelige avklaringer.

Prosjektet E18 Gulli–Langåker omfatter utvidelse av eksisterende tofelts veg til firefelts veg med 26 m vegbredde over en strekning på 25,5 km. I prosjektet inngår bl.a. bygging av 10 km gang- og sykkelveg langs Raveien og andre trafikksikkerhetstiltak.

Det er gjennomført ekstern kvalitetssikring av prosjektet. Samferdselsdepartementet legger i tråd med kvalitetssikringen til grunn i 2010-prisnivå styringsramme på 2 510 mill. kroner og kostnadsramme på 2 630 mill. kroner. I styringsrammen inngår 26 mill. kroner til etablering av fire automatiske bomstasjoner. Videre inngår allerede påløpte utgifter på 65 mill. kroner i 2008 og 2009 til planlegging, grunnerverv og forberedende arbeider. I tillegg inngår 130 mill. kroner som forventes å påløpe i 2010. Prosjektets netto nytte er beregnet til ‑40 mill. kroner med 4,5 pst. kalkulasjonsrente. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til om lag ‑0,1.

Det er lagt opp til anleggsstart på hovedprosjektet sommeren 2011, med åpning for trafikk i 2014.

Det skal etableres fire automatiske bomstasjoner på strekningen. Når innkrevinger starter, vil i tillegg bomstasjonene på strekningene Langåker–Bommestad og Sky–Langangen være i drift.

Forslaget til finansieringsplan for strekningen Gulli–Langåker er vist i tabellen nedenfor.

Finansieringsplan for Gulli–Langåker

2006–2009

2010–2013

2014–2019

Sum

Statlige midler

0

120

630

750

Bompenger

65

1 900

-205

1 760

Sum

65

2 020

425

2 510

Eventuelle kostnadsoverskridelser på prosjektet Gulli–Langåker skal dekkes slik at kostnadsøkning opp til kostnadsrammen skal finansieres med statlige midler og bompenger etter samme prosentvise fordeling som innenfor styringsrammen. Overskridelser ut over kostnadsrammen er statens ansvar og må følgelig finansieres med statlige midler.

Vestfold fylkeskommune har tidligere fattet vedtak om fylkeskommunal garanti for et bompengelån på 4,5 mrd. 2006-kroner, jf. St.prp. nr. 60 (2008–2009). Dette utgjør om lag 4,9 mrd. 2010-kroner. Maksimal lånegjeld etter utbygging av strekningene Langåker–Bommestad og Sky–Langangen er om lag 3 mrd. kroner. Den maksimale gjelden etter utbygging av strekningen Gulli–Langåker er beregnet til om lag 4,6 mrd. kroner, inkl. første og andre utbyggingsetappe.