Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

8.1 Sammendrag

Forsvarsdepartementet hadde i 2009 et utgiftsbudsjett på 35,3 mrd. kroner. Departementet har ansvar for fire virksomheter.

Riksrevisjonen har avgitt to avsluttende revisjonsbrev uten merknad og to revisjonsbrev med merknad til Forsvaret og Forsvarsbygg.

Riksrevisjonen konstaterer at det ikke i tilstrekkelig grad er utøvet forsvarlig forvaltning på informasjonssikkerhetsområdet i 2009. Riksrevisjonen har merket seg at departementet har opprettet en seksjon for sikkerhet og ikt per 1. mars 2010 som blant annet skal koordinere og iverksette tiltak som kan sikre at alle sider ved informasjonssikkerhetsbegrepet ivaretas, og at instruks for sikkerhetstjenesten i Forsvaret er oppdatert per 29. april 2010. Riksrevisjonen har videre merket seg at Forsvarsdepartementet vil følge opp arbeidet med informasjonssikkerheten i iverksettingsbrev for 2011.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at de tilstandsvurderinger som er gjennomført for Forsvarets eiendom, bygg og anlegg (EBA) viser en negativ utvikling i tilstandsgraden og et økt vedlikeholdsetterslep. Riksrevisjonen vil peke på at utviklingen i tilstandsgraden er en indikator på om ressurstilgangen er tilfredsstillende og om husleien fullt ut er kostnadsdekkende.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet ser på den rapporterte utviklingen som bekymringsfull og at det planlegger å øke vedlikeholdsandelen i husleien fra 2011.

Riksrevisjonen konstaterer at departementet til tross for den negative utviklingen mener at Stortingets forutsetning om kostnadsdekkende husleie er ivaretatt.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet i 2009 prioriterte å gjennomføre de struktur- og organisasjonsmessige endringene som framgår av langtidsplanen, og at den operative statusen for styrkestrukturen fortsatt er på samme nivå som i 2008.

Riksrevisjonen kan av hensyn til sikkerhetslovens krav ikke gå i detalj med hensyn til de feil og mangler som revisjonen har avdekket. Riksrevisjonen vil likevel ikke unnlate å peke på at øvings- og treningsaktiviteten i store deler av Hæren, Heimevernets forsterknings- og oppfølgingsstyrke og i Luftforsvaret fortsatt ligger på et lavere nivå enn det som Forsvaret selv vurderer som nødvendig for å løse pålagte oppgaver og opprettholde den operative evnen over tid.

Riksrevisjonen er kritisk til framdriften i bemanningsøkningen i Hæren, og at viktig materiell mang-ler.

Riksrevisjonen finner også den operative statusen i kampflyvåpenet kritikkverdig, og stiller spørsmål ved om de årlige produksjonsmålene for stridsklare piloter og flytimeproduksjon er tilstrekkelige for å opprettholde kampflyvåpenets evne til å løse sine oppgaver i framtiden.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet fram mot 2012 vil prioritere videreutvikling av Forsvarets operative evne ved økt øvings- og treningsaktivitet på viktige områder, økt flytimeproduksjon og styrking av luftvernet. Riksrevisjonen forutsetter at dette følges opp i styringsdialogen med forsvarssjefen.

Riksrevisjonen konstaterer at innføringen av økonomiprosjektet FIF 2.0 med betydelige feil og mangler har forsinket framdriften av en komplett logistikkløsning (FIF 3.0) i Forsvaret. Riksrevisjonen vil peke på at dette kan gi økt risiko for forsinkelser i planlagt realisering av effektiviseringsgevinster i neste langtidsperiode.

Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av at Forsvaret har et velfungerende felles system for internregnskap, materiellregnskap og styring og ledelse. Riksrevisjonen registrerer at Forsvaret har iverksatt en rekke tiltak for å avhjelpe situasjonen etter innføringen av økonomiprosjektet FIF 2.0.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet erkjenner at Forsvaret har hatt utfordringer med å etterkomme kravene til materiellregnskap og materiellkontroll i forbindelse med innføringen av økonomiprosjektet FIF 2.0. Riksrevisjonen har videre merket seg at departementet uttaler at innføringen av økonomiprosjektet FIF 2.0 ikke representerer alvorlige utfordringer for gjennomføringen av inneværende langtidsplan for Forsvaret.

Riksrevisjonen har tatt opp kritikkverdige forhold rundt materiellforvaltningen de siste årene, blant annet for årene 2006, 2007 og 2008.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at det ikke er etablert tilfredsstillende internkontroll på materiellområdet. Riksrevisjonen vil understreke viktigheten av at det etableres et tilfredsstillende system for å holde oversikt over hvilket materiell Forsvaret til enhver tid skal ha i etablert struktur. Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet opplyser at arbeidet med avdelingenes materiellbeholdninger og komplett operativ organisasjonsplan ble ferdigstilt sommeren 2010.

Riksrevisjonen er kritisk til at ammunisjonsforvaltningen ikke har vært tilfredsstillende. Riksrevisjonen registrerer at det er iverksatt tiltak for å tydeliggjøre ansvar og myndighet blant annet gjennom reviderte retningslinjer fra Forsvarsdepartementet og justering av internt regelverk og interne bestemmelser om ammunisjonsforvaltningen.

Riksrevisjonen har tatt opp kritikkverdige forhold rundt driftsanskaffelser i flere år, senest for årene 2006, 2007 og 2008. Riksrevisjonen ser alvorlig på at revisjonen har avdekket mangelfull sporbarhet fra regnskapsbilagene til underliggende dokumentasjon, mangelfull dokumentasjon av enkeltanskaffelser og at rammeavtaler ikke er benyttet som forutsatt. Riksrevisjonen er kritisk til at internkontrollen rundt driftsanskaffelser fortsatt ikke er tilfredsstillende.

Riksrevisjonen har merket seg at Forsvaret er i ferd med å opparbeide seg nødvendig kompetanse for selv å gjennomføre skyteutdanning på viderekommende nivå, slik at kjøp av disse tjenestene fra sivilt firma opphører. Riksrevisjonen forutsetter at Forsvarsdepartementet følger opp dette i etatsstyringen.

Riksrevisjonen har merket seg at Forsvaret nå holder tilbake betalinger på grunn av mangler og forsinkelser i leveransene, i et omfang som tar hensyn til best mulig prosjektgjennomføring innenfor kontraktens rammer.

Riksrevisjonen mener det er uheldig at rutinene vedrørende innrapportering av pendlerstatus og fri kost og losji til lønns- og trekkoppgavene ikke har fungert tilfredsstillende. Riksrevisjonen har merket seg at Forsvaret har iverksatt tiltak for å sikre riktig innrapportering, og at Forsvarsdepartementet gjennom etatsstyringen vil følge opp at gitte krav på området oppfylles.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at det er omfattende svikt i internkontrollen ved Forsvarets sanitet (FSAN). Riksrevisjonen vil peke på at mangelfull internkontroll øker muligheten for misligheter og feil og kan føre til dårligere ressursutnyttelse. Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet ikke er tilfreds med forholdene og at departementet forventer at virksomhetsutøvelsen utføres i henhold til regelverket.

Riksrevisjonen er kritisk til at det er foretatt direktekjøp uten konkurranse og avtale i strid med anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen har merket seg at departementet vil følge opp at rutinene blir godt nok ivaretatt.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at store mengder verdifullt materiell ikke er kodifisert og regnskapsført, og vil peke på at manglende oversikt over materiell kan føre til tap, feilanskaffelser og feilprioriteringer. Riksrevisjonen har merket seg at Forsvaret vil iverksette tiltak for å bedre kompetansen innen materiellforvaltning, og at arbeidet med å overlevere materiell gis prioritet høsten 2010.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at FSAN mangler personell til å ivareta oppgaver. Avdelingen har ikke fått fylt opp viktige stillinger for fagmedisinsk personell, og det er vanskelig å rekruttere yngre tjenestegjørende befal. Dette fører til stor belastning på de ansatte i organisasjonen. Riksrevisjonen har merket seg at det er iverksatt tiltak for å rekruttere fagmedisinsk personell.

Riksrevisjonen er kritisk til at Forsvaret ikke er à jour med å identifisere, klassifisere og prioritere informasjonsaktiva, og at det ikke er utarbeidet tilstrekkelige risikoanalyser på informasjonssikkerhetsområdet. Riksrevisjonen vil peke på at disse manglene kan øke risikoen for kompromittering av data, samt svekket datakvalitet og tilgjengelighet.

Riksrevisjonen har stilt spørsmål ved om Forsvarsdepartementet mener de beskrevne tiltakene vil være tilstrekkelige for å sikre at påpekte mangler blir fulgt opp. Forsvarsdepartementet viser til den generelle redegjørelsen for tiltak som skal iverksettes for å ivareta informasjonssikkerheten, men vil følge opp de forhold Riksrevisjonen har pekt på.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at Forsvarsbygg heller ikke i 2009 har etablert tilfredsstillende internkontroll. Riksrevisjonen har blant annet avdekket manglende innberetning av oppgavepliktige ytelser, brudd på anskaffelsesregelverket og økonomiregelverket.

Riksrevisjonen har merket seg at departementet mener at Forsvarsbygg vektlegger arbeidet med å etablere tilfredsstillende styring og kontroll med virksomheten, selv om en del av forbedringene krever holdningsendringer i organisasjonen og tar lengre tid enn ønskelig.

Riksrevisjonen er kritisk til at hensynet til habilitet og forsvarlig forvaltning og økonomistyring er mangelfullt ivaretatt ved bruk av innleide konsulenter i utbyggingsprosjekter. Dette øker risikoen for misligheter.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Forsvarsbyggs praktisering av rammeavtalene har ført til flere brudd på anskaffelsesregelverket. Riksrevisjonen ser alvorlig på at en etat som har utbygging av eiendom, bygg og anlegg som en av sine primæroppgaver ikke i tilstrekkelig grad opptrer profesjonelt ved anskaffelser av konsulenttjenester.

Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsbygg har gjennomført en risikovurdering av konsulentbruken og vil iverksette tiltak som skal bedre den interne kontrollen og forhindre gjentakelser av påpekte forhold. Riksrevisjonen forutsetter at Forsvarsdepartementet følger opp tiltakene i etatsstyringen av Forsvarsbygg.

Riksrevisjonen er kritisk til at Forsvarsbygg ikke er à jour med å identifisere, klassifisere og prioritere informasjonsaktiva og at det ikke er utarbeidet tilstrekkelige risikoanalyser på informasjonssikkerhetsområdet. Riksrevisjonen vil peke på at disse manglene kan øke risikoen for kompromittering av data, samt svekket datakvalitet og tilgjengelighet.

Riksrevisjonen har merket seg at Forsvarsdepartementet spesielt vil følge opp de forhold Riksrevisjonen har tatt opp.

Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:

  • Rettidig betaling

  • Betaling før forfallsdato

  • Bankkonti knyttet til Foreign Military Sales

  • Forsvarsbygg – mangelfull internkontroll