Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Riksrevisjonen har avgitt 13 avsluttende revisjonsbrev
uten merknad og to revisjonsbrev med merknad til arbeids- og velferdsetaten
og Statens arbeidsmiljøinstitutt.
Riksrevisjonen er kritisk til at budsjetteringen
av bevilgningen på statsregnskapets kapittel 1544 post 90 Lån ikke
har vært i tråd med bestemmelsene i bevilgningsreglementet. Riksrevisjonen
viser til at departementet i mai 2009 fremmet forslag om å redusere
rammen for boliglån til 2 200 mill. kroner, selv om det per 30. april
2009 allerede var utbetalt 1 737 mill. kroner fra Statens pensjonskasse.
Videre var boliglånsrenten på dette tidspunkt fallende, noe som
etter departementets vurdering ville øke etterspørselen etter lån.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementet
i sitt framlegg om bevilgning til boliglån i revidert nasjonalbudsjett
verken tok tilstrekkelig hensyn til allerede utbetalte lån eller at
renten for boliglån var fallende. Riksrevisjonen har merket seg
at departementet vil gå igjennom dagens grunnlag for budsjettering,
og forutsetter at budsjettrevisjonen legges opp slik at budsjetteringen
blir realistisk.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at departementet
ikke har gjort det klart hvilket regelverk som gjelder for Pensjonstrygden
for sjømenn (PTS) og hvilken tilknytningsform virksomheten har.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet legger
til grunn at PTS ikke er underlagt bevilgningsreglementet, fordi
bevilgningen i sin helhet gis over post 70 Tilskudd.
Riksrevisjonen vil peke på at PTS utad framstår som
en del av staten, og ikke som en egen juridisk person. Videre styres
PTS som en ordinær statlig virksomhet gjennom tildelingsbrev og styringsdialog.
Riksrevisjonen forutsetter at departementet snarlig avklarer hvilke
rammevilkår som gjelder for virksomheten.
Riksrevisjonen er kritisk til at høreapparatformidlingen
fremdeles ikke er under tilfredsstillende styring og kontroll. Det
er alvorlig at Arbeidsdepartementet ikke har lagt tilstrekkelig
vekt på å løse utfordringene på området som har vært kjent i flere
år.
Riksrevisjonen konstaterer at arbeids- og velferdsetaten
ikke har oversikt over lagerbeholdningen av høreapparater. Videre
er det betydelige svakheter knyttet til presentasjon av utgifter
i regnskapet, til registrering og regnskapsføring av brukers egenbetalinger
og til regnskapsmessig behandling av lager. Riksrevisjonen vil peke
på at det fremdeles er manglende koordinering og samhandling mellom
aktørene, og er kritisk til at rammebetingelsene for god forvaltning
på høreapparatområdet ennå ikke er på plass.
Riksrevisjonen merker seg at Arbeidsdepartementet
ser alvorlig på at arbeidet med å forbedre høreapparatformidlingen
har tatt lengre tid enn ventet. Departementet tar sikte på å sluttføre
arbeidet med nødvendige forskriftsendringer i andre halvår 2010.
Videre vil departementet i oppfølgingen av høringen for NOU 2010:5
Aktiv deltakelse, likeverd og inkludering ta stilling til oppfølgingen
av Hjelpemiddelutvalgets tilrådinger høsten 2010. Departementet
vil komme tilbake til Stortinget med eventuelle forslag til endringer
i budsjettet for 2012.
Riksrevisjonen forutsetter at arbeidet med en forbedret
og helhetlig høreapparatformidling gis høy prioritet.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Statens
pensjonskasse (SPK) ikke har utarbeidet en risiko- og sårbarhetsanalyse
for pensjonsprosessen selv om området ble vurdert som samfunnskritisk
av departementet. Til tross for dette har SPK rapportert til departementet
at prosessen er spesielt ivaretatt i forbindelse med risikovurderinger.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at departementets styringsdialog
med SPK ikke har fanget opp dette. Riksrevisjonen er videre kritisk til
at det er flere svakheter knyttet til informasjonssikkerheten i
SPK, og mangler i etterlevelse av lover og statlig regelverk for
anskaffelser, innberetningsplikt og reiseregninger.
Riksrevisjonen har merket seg at Arbeidsdepartementet
nå har skjerpet kravet til risikoanalyser av saksbehandlingsprosessen
og kjernesystemene knyttet til pensjoner, og at SPK har etablert et
prosjekt som skal vurdere ulike områder knyttet til informasjonssikkerhet.
Riksrevisjonen konstaterer at departementet er opptatt av at SPK skal
følge gjeldende regelverk, og at en god internkontroll skal sikre
dette. Riksrevisjonen registrerer at det skal opprettes en internrevisjon
i SPK, og at rapportene også skal sendes departementet.
Riksrevisjonen merker seg videre at departementet
vil følge opp arbeidet med informasjonssikkerhet i den ordinære
styringsdialogen, og forutsetter at spørsmålet om SPKs etterlevelse av
lover og regler blir et element i etats- og virksomhetsstyringen.
Arbeidsdepartementet har ikke besvart spørsmålet
om departementets oppfølging har vært tilstrekkelig eller om påpekte
mangler i SPK burde vært rapportert til departementet.
Riksrevisjonen vil peke på at etatsstyringen
av SPK de senere årene ikke har fanget opp vesentlige forhold som
er knyttet til etatens risikobilde, jf. Dokument nr. 1 for regnskapsårene
2007 og 2008. Riksrevisjonen forutsetter at Arbeidsdepartementet
bedre tilpasser styring og oppfølging etter egenart og risiko i
SPK.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Statens arbeidsmiljøinstitutt
(STAMI) ikke har etablert tilfredsstillende internkontroll på flere
administrative områder. Riksrevisjonen vil peke på at svakhetene
og mang-lene kan føre til feil i regnskapet og øker risikoen for
misligheter og at svikt i internkontrollen tidligere er påpekt i
Dokument nr. 1 for regnskapsårene 2004 og 2005.
Riksrevisjonen merker seg at Arbeidsdepartementet
ser alvorlig på saken og at det vil følge opp at STAMI gjennomgår
egen økonomiinstruks og rutiner, samt etablerer tilfredsstillende internkontroll.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det ikke kan bekreftes
at arbeids- og velferdsetatens regnskap for 2009 er uten vesentlige
feil og mangler. Vurderingen bygger i hovedsak på usikkerhet om kvaliteten
på underliggende transaksjoner til regnskapet fra ytelsesforvaltningen
i fylkeslinjen og pensjonsområdet. I tillegg er det påvist feil
og mangler i regnskapsmessige forhold som avstemminger og innberetning
av ytelser til likningsmyndighetene.
Arbeids- og velferdsetaten har om lag 2,8 millioner
brukere og skal beregne og utbetale ytelser til folketrygdens medlemmer.
Å sikre den enkelte bruker rett ytelse til rett tid er en grunnleggende
oppgave for etaten, og konsekvenser av påviste feil og mangler kan
være alvorlige for brukernes økonomi og livsopphold.
Folketrygdens utgifter er nærmere 300 mrd. kroner.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det for andre år på rad ikke er
mulig å bekrefte regnskapet for en så betydelig andel av statsregnskapets
utgiftsside, til tross for at forbedringstiltak er iverksatt i arbeids-
og velferdsetaten. Riksrevisjonen merker seg at departementet er
enig i at situasjonen er alvorlig og at den tilsier ekstraordinær
oppfølging i departementets styring. Riksrevisjonen understreker
at arbeidet med forbedringstiltak for å øke kvaliteten i saksbehandlingen
og regnskapet må gis høy prioritet.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at svakheter
i arbeids- og velferdsetatens internkontroll fører til at mange
enkeltpersoner ikke mottar den ytelsen fra folketrygden som de har
rett til.
Riksrevisjonen er kritisk til at det i flere
år har vært alvorlige svakheter i internkontrollen som skal sikre
korrekt saksbehandling og utbetaling av ytelser. Etaten har hatt
en høy omstillingstakt under Nav-reformen, og Riksrevisjonen konstaterer
at endringer i systemer og rutiner har forsterket utfordringene.
Etaten benytter mange eldre ikt-systemer som gir saksbehandler liten støtte
i saksbehandlingen. Riksrevisjonen ser alvorlig på at manuelle kontrollrutiner
for å kompensere for svakhetene ikke har blitt etterlevd. Høyt produksjonspress
og nedbygging av restanser har bidratt til at kontroller som skal sikre
utbetaling av rett ytelse, ikke har blitt prioritert.
Riksrevisjonen merker seg at etaten har iverksatt flere
tiltak for å forbedre internkontrollen på kort og lang sikt, men
konstaterer at innføringen av bedre kontroll- og styringsrutiner
har kommet for sent til å få den ønskede effekt for regnskapet for
2009. Det omfattende arbeidet som pågår med å etablere nøkkelkontroller
og tydelige kvalitetskrav for saksbehandling er viktig for å sikre
en positiv utvikling i etaten. Riksrevisjonen merker seg at det
etter departementets vurdering ikke vil være mulig eller ressursmessig
forsvarlig å etablere tilstrekkelig omfattende kontroller til å
sikre at det ikke skjer feil i saksbehandlingen eller økonomiforvaltningen
i arbeids- og velferdsetaten. Riksrevisjonen understreker at etatens
evne til å gjennomføre planlagte tiltak og etterleve internkontrollen
de neste årene, vil være avgjørende for at etaten skal nå det grunnleggende
målet om utbetaling av rett ytelse til rett tid til den enkelte
bruker. Etter Riksrevisjonens oppfatning må toleransen for feil være
lav. Etaten bør etablere systemer for måling av kvalitet i saksbehandlingen
og avklare akseptabelt kvalitetsnivå med departementet.
Riksrevisjonen konstaterer at det på lengre
sikt planlegges moderniseringer av etatens omfattende og komplekse
ikt-portefølje. Riksrevisjonen merker seg departementets vurdering
om at det vil ta tid å bygge nye ikt-løsninger som understøtter
Nav-reformen og at man ikke vil være i mål før i siste halvdel av
dette tiåret. Etter Riksrevisjonens vurdering vil den lange tidshorisonten
for utvikling av nye systemer ytterligere skjerpe kravet til arbeidet
med innføring av nøkkelkontroller og internkontroll i eksisterende saksbehandlersystemer
for å sikre brukerne rett ytelse til rett tid.
Det ble innført et nytt system for saksbehandling og
utbetaling av pensjoner til landets over én million pensjonister
i desember 2008. Systemet skulle legge til rette for en bedre internkontroll på
området, og skape grunnlag for at etaten kan klare å innføre nytt
regelverk og håndtere økningen i antall alderspensjonister.
Riksrevisjonen er kritisk til at det nye pensjonssystemet
og tilhørende rutiner har mange svakheter, og ser alvorlig på at
dette har ført til at mange pensjonister har fått utbetalt feil
pensjon i 2009. Etter Riksrevisjonens vurdering har det tatt lang
tid å følge opp pensjoner hvor etaten selv har identifisert mulige
feil. Mange pensjonister har i tillegg fått mangelfull eller feilaktig
informasjon. Dette gjør det vanskelig å kontrollere om egen pensjon
er fastsatt og utbetalt korrekt, noe som kan bidra til å svekke tilliten
til folketrygdens pensjonssystem.
Riksrevisjonen merker seg departementets vurdering
av at det ved produksjonssetting av alle store og komplekse ikt-systemer
vil være behov for en stabiliseringsfase. Etter Riksrevisjonens oppfatning
overstiger likevel avvikene både i system og rutiner det som bør
forventes i en ny systemløsning, selv om det er systemets første driftsår.
Arbeidsdepartementet peker på at Riksrevisjonen
har påvist feil i om lag 800 konkrete pensjonsforhold, og mener
det er vanskelig å tolke hva dette sier om situasjonen for landets
1,1 millioner pensjonister. Arbeids- og velferdsdirektoratet legger
til grunn at de aller fleste pensjonister mottok korrekt pensjonsutbetaling
i 2009.
Regelverket for beregning av pensjoner er komplisert.
Revisjonen omfattet et utvalg pensjoner og det totale omfanget av
feilutbetalinger vil være betydelig større og berøre flere pensjonister.
Riksrevisjonens vurdering er at omfanget av feil i mer komplekse
saker har vært vesentlig større enn det som kan aksepteres. Riksrevisjonen
er ikke kjent med at Arbeids- og velferdsdirektoratet har etablert
systemer som med rimelig sikkerhet kan identifisere hvilke feil
som skjer, hvor mange de er og hvor de oppstår. Feilutbetalinger
kan dermed fortsette i flere år.
Nye regler for pensjon fra folketrygden vil
få effekt fra 2011, samtidig som antallet pensjonister vil øke betydelig
de nærmeste årene. Riksrevisjonen er bekymret for at de omfattende
manglene og feilene som er påvist øker risikoen for at etaten ikke
klarer å håndtere endringene uten negative konsekvenser for den
enkelte pensjonist. Riksrevisjonen understreker betydningen av at
risikoen håndteres i etats- og virksomhetsstyringen slik at pensjonister
får utbetalt den ytelse de har krav på.
Svakheter i etterlevelsen av internkontrollen
har ført til feil i pensjoner og ytelser. Dette skaper betydelig
usikkerhet ved om underliggende transaksjoner i etatens regnskap
er uten vesentlige feil og mangler, og om regnskapet gir et riktig bilde
av etatens aktiviteter og økonomi. Usikkerheten forsterkes av påviste
feil i innberetning av ytelser, og mangler i avstemminger mellom
systemer og av balansekonti. Departementet uttaler at det har en
tett dialog med etaten om utviklingen på regnskapsområdet. Riksrevisjonen
er kritisk til at det ennå ikke kan avlegges et regnskap uten vesentlige
feil og mangler i arbeids- og velferdsetaten, og understreker betydningen
av at arbeidet med å øke regnskapskvaliteten må gis tydelig prioritet
i departementets styring og oppfølging av etaten.
Riksrevisjonen har pekt på utfordringer i arbeids-
og velferdsetatens ikt-miljø over flere år, og konstaterer at konkrete
svakheter i etatens stormaskinmiljø i stor grad er utbedret. Riksrevisjonen
vil likevel peke på at det fremdeles er svakheter i internkontrollen
på ikt-området som øker risikoen for at informasjonssikkerheten
igjen vil svekkes.
Riksrevisjonen har merket seg at etaten har
et sett med styrende krav og retningslinjer for personvern, informasjonssikkerhet
og beredskap og at det arbeides med en forenkling og tydeliggjøring
av kravene og retningslinjene. Riksrevisjonen understreker viktigheten
av at krav og retningslinjer er kjent og blir anvendt i hele etaten.
Riksrevisjonen konstaterer at inntil nye systemer er
innført, vil etaten ha utfordringer på området, og understreker
viktigheten av at kompenserende tiltak prioriteres snarlig for å
oppnå og opprettholde akseptabel informasjonssikkerhet i moderniseringsperioden.