Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 12. november 2010

Jeg viser til brev fra kontroll- og konstitusjonskomitéen av 3.11.10 med følgende spørsmål:

”Det vises til at kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 104 S (2009-2010) utrykte at saksbehandlingstiden i Norsk pasientskadeerstatning var for lang og at arbeidet med å redusere saksbehandlingstiden måtte intensiveres. Samtidig gjorde komiteen det klart at arbeidet med informasjon og brukerundersøkelser måtte prioriteres. Hva er årsaken til at departementet ikke har fulgt opp komiteens merknad?”

Frem til 2007 var det en sterk vekst i antall nye saker til behandling ved Norsk pasientskadeerstatning (NPE). I 2007 og 2008 opplevde NPE en svært høy utskifting av personell. Etaten mistet mange dyktige medarbeidere. Særlig jurister gikk over til bedre betalte stillinger i privat og offentlig virksomhet. Dette førte til en nedgang i saksavviklingen, oppbygging av restansene og økt saksbehandlingstid.

Det er gjennomført en rekke tiltak for å redusere saksbehandlingstiden:

Etaten er over flere år blitt tilført økte ressurser. I 2010 ble bevilgningen økt med nærmere 11 millioner kroner til behandling av saker fra offentlig sektor, og med 6 millioner kroner til behandling av saker fra privat sektor. Utgifter til behandling av saker fra privat sektor finansieres gjennom tilskudd betalt av aktørene. For 2011 er det foreslått en styrking av arbeidet med saker fra offentlig sektor med 2 millioner kroner, samt 1,9 millioner kroner til saker fra privat sektor.

For å øke saksavviklingen ble det i tildelingsbrevet til NPE for 2009 stilt som krav at antall behandlede saker skulle være minst på samme nivå som i 2006. Frem til 2009 er 2006 det året hvor etaten har behandlet flest saker. I tildelingsbrevet for 2010 er det stilt som krav at antall behandlede saker skal øke med 15 pst. i forhold til 2009. Det er positivt at NPE oppnådde styringskravet for 2009 om økt saksavvikling. For 2010 ligger det foreløpig an til en betydelig vekst i saksavviklingen, i tråd med styringskravet.

NPE har prioritert aktiviteter som bidrar til å redusere saksbehandlingstiden. Det er gjennomført en rekke effektiviseringstiltak, bl.a. gjennom særskilte prosjekter for behandling av utvalgte typer av erstatningssaker.

Videre er det iverksatt organisatoriske endringer. Det kan her trekkes frem at det er etablert en egen enhet for utmåling av erstatningsbeløp. For å intensivere innsatsen vil etaten neste år starte et såkalt Lean-prosjekt. Formålet er å gjennomgå saksbehandlingsløpet fra registrering til ansvarsvedtak for å avdekke tidstyver og andre hindringer for rask fremdrift.

Summen av ovennevnte tiltak gjør at bildet nå har endret seg i positiv retning. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for saker fra offentlig helsetjeneste som oppnår erstatning er i 2010 redusert med ca 1 måned knyttet til ansvarsspørsmålet og 3 måneder ved utbetaling av erstatning. Ved årsskiftet 2009/2010 var det 964 saker som lå i den særskilte køordningen. Saker i kø per november 2010, er 42.

Den sterke veksten i saksavviklingen vil i en overgangsperiode føre til at den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for avviklede saker går opp, da eldre saker som har vært registrert i den særskilte køordningen, nå vil inngå i beregningsgrunnlaget for saksbehandlingstiden.

Det forventes en ytterligere nedgang i den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden i 2011. Det understrekes at den forventede gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for nye saker som meldes til NPE i 2010/2011 vil være vesentlig lavere enn den historiske saksbehandlingstiden for de saker som avsluttes i 2010/2011. For disse sakene håper NPE å komme under ett år i løpet av 2011 på ansvarsvedtakene, og ca ett år på utmåling av erstatning.

Når det gjelder punktene om brukerundersøkelser og informasjon, viser jeg til departementets tildelingsbrev for 2010 hvor følgende er formulert:

”Alle statlige etater skal regelmessig gjennomføre brukerundersøkelser. Resultatene skal være offentlige. NPE skal i årsrapporten rapportere om etaten har gjennomført brukerundersøkelser i 2010 og gjort det offentlig tilgjengelig. Dersom det ikke gjennomføres brukerundersøkelser i 2010, skal NPE rapportere om når slike undersøkelser vil finne sted. I arbeidet med brukerundersøkelser kan FADs veileder være nyttig.”

I etatsstyringsmøtet med Norsk pasientskadeerstatning den 05.11.10 rapporterte etaten at den i disse dager har fullført en pasienttilfredsundersøkelse. Undersøkelsen ble utført av et eksternt konsulentselskap, og hadde pasientene som brukergruppe som målgruppe. Resultatene blir nå systematisert og vurdert med tanke på forbedringer av etatens rutiner. Planen er at resultatene med tiltak vil bli offentliggjort i løpet av de første månedene i 2011. Konklusjonene fra undersøkelsen vil samtidig inngå i en vurdering av innretningen på fremtidige informasjonskampanjer.

Departementet vil også understreke det ansvar helsetjenesten selv har for å informere pasienter og pårørende. Av pasientrettighetsloven fremgår det at dersom pasienten blir påført skade eller alvorlige komplikasjoner, skal pasienten informeres om dette. Pasienten skal samtidig gjøres kjent med adgangen til å søke erstatning hos Norsk Pasientskadeerstatning. Disse bestemmelsene er speilet i helsepersonelloven.

Rask og god saksavvikling har høyeste prioritet i Norsk pasientskadeerstatnings arbeid. Balansen mellom grundighet og tidsbruk skal vurderes kontinuerlig. Helse- og omsorgsdepartementet vil derfor følge situasjonen nøye.