Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

I proposisjonen legger Kommunal- og regionaldepartementet fram forslag til omprioriteringer og tilleggsbevilgninger i statsbudsjettet for 2010.

I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2010 ble 6,219 mill. kroner overført fra Arbeidsdepartementet til Kommunal- og regionaldepartementet som kompensasjon for husleie for avdelinger som tidligere var under Arbeids- og inkluderingsdepartementet. En ny arealberegning fra Statsbygg tilsier at beløpet som ble overført var for høyt, og at 1,444 mill. kroner bør tilbakeføres til Arbeidsdepartementet for inneværende år.

Det foreslås på denne bakgrunn at kap. 500 post 1 reduseres med 1,444 mill. kroner, fra 152,021 mill. kroner til 150,577 mill. kroner, og at bevilgningen under kap. 600 post 1 under Arbeidsdepartementet økes tilsvarende.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 551 post 60 Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling økes i 2010 med 10 mill. kroner, fra 1 488,8 mill. kroner til 1 498,8 mill. kroner, til statlig medfinansiering av opprydningsarbeid og stedsutvikling i Malm sentrum i Verran kommune, etter nedlegging av gruvedrift med statlig eierskap i Malm sentrum. Nord-Trøndelag fylkeskommune får ansvaret for forvaltningen og oppfølgingen av midlene.

Kompetansesenter for distriktsutvikling vil i 2010 ha et mindreforbruk som i hovedsak skyldes lavere lønnsutgifter på grunn av ubesatte stillinger og permisjoner, lavere utbetalinger til utredninger/FoU og et lavere forbruk på avsatte midler til kjøp av konsulenttjenester enn budsjettert.

Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med 3 mill. kroner, fra 26 mill. kroner til 23 mill. kroner.

Stortinget har vedtatt å øke kommunenes finansieringsansvar for den avtalebaserte fysioterapitjenesten. Omleggingen startet 1. juli 2009. I årets takstforhandlinger, hvor staten, KS og Norsk fysiotera-peut-forbund er parter, ble det fastsatt at nye 25 pst. av omleggingen skulle foretas i avtaleåret 2010/2011. Dette utgjør 57 mill. kroner for 2. halvår 2010. Bevilgningen foreslås økt tilsvarende dette beløpet.

Ved Stortingets behandling av Prop. 1 S (2009–2010) ble det bestemt å avvikle folketrygdens bidrag til fysioterapi i utlandet. Utgiftene belastes heretter pasientens bostedskommune. I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2010 ble overføringen av ansvaret utsatt til 2011, og kap. 2790, post 70 ble økt med 8 mill. kroner. Ved en feil ble ikke midlene trukket ut fra rammetilskuddet til kommunene, hvor beløpet først var blitt overført. Det foreslås derfor at rammetilskuddet reduseres med 8 mill. kroner.

Regjeringen foreslår å øke de frie inntektene til kommunene med 1 mrd. kroner i 2010. Regjeringen ønsker å styrke investeringsordningen for sykehjemsplasser og omsorgsboliger ved at den statlige tilskuddssatsen økes fra gjennomsnittlig 25 pst. til 35 pst. Av hensyn til likebehandling av kommuner gis økningen i investeringstilskuddet tilbakevirkende kraft.

Økningen i frie inntekter gis som rammetilskudd og fordeles etter kostnadsnøkkelen i inntektssystemet.

Det foreslås at bevilgningen på posten økes samlet sett med 1 049 mill. kroner, fra 50 608,196 mill. kroner til 51 657,196 mill. kroner.

Regjeringen foreslår å øke kap. 572 post 64 med 25 mill. kroner. Økningen er begrunnet med et helt ekstraordinært vedlikeholdsbehov som oppsto i løpet av 2010. Økningen fordeles med 11 mill. kroner til Nordland, 10 mill. kroner til Troms og 4 mill. kroner til Finnmark.

Helsedirektoratets sammenstilling av refusjonsgrunnlaget for 2010 viser at den faktiske veksten i antallet mottakere og en realvekst i netto lønnsutgifter utover innslagspunktet ble på til sammen fem pst. Dette gir et mindrebehov på om lag 223 mill. kroner. I tillegg ble det i 2010 netto utbetalt om lag 33 mill. kroner knyttet til en korreksjon av utbetalt tilskudd i 2009. Samlet reduserer dette bevilgningsbehovet for 2010 med 190 mill. kroner.

Pr. 31. august 2010 var det utbetalt 2 118 mill. kroner i bostøtte.

Det anslås et mindrebehov til utbetaling av bostøtte på 438,2 mill. kroner i 2010. For det første er antall mottakere færre enn tidligere lagt til grunn. For det andre har utbetaling av bostøtte blitt lavere enn forutsatt, som følge av at husstandenes gjennomsnittlige inntekt har vært noe høyere enn tidligere lagt til grunn.

Tilskuddet ble opprettet i samarbeid med Oslo kommune for å bidra til at leietakere i tidligere regulerte boliger i Oslo som er i en vanskelig økonomisk situasjon, skal kunne beholde boligen etter at husleie-reguleringen ble avviklet 1. januar 2010. Utgiftene til ordningen skal deles likt mellom staten og kommunene. Oslo kommune har nedjustert anslaget på utgiftene i 2010 fra 8,3 mill. kroner til 6,1 mill. kroner. Det foreslås derfor å nedjustere bevilgningen med 1,1 mill. kroner i 2010, fra 4,4 mill. kroner til 3,3 mill. kroner.

Andelen prosjekter som ferdigstilles er lavere enn det som ligger til grunn for tidligere beregninger. Det foreslås derfor å nedjustere bevilgningen i 2010 med 5 mill. kroner, fra 34,1 mill. kroner til 29,1 mill. kroner.

På grunn av lavere søknadsinngang enn tidligere antatt er det behov for å redusere tilsagnsrammen for 2010 med 50 pst., noe som utgjør 674 mill. kroner av rammen. Som en konsekvens av dette er det også behov for å nedjustere bevilgningen med 134,625 mill. kroner i 2010, samt å redusere tilsagnsfullmakten fra 1 544,7 mill. kroner til 1 005,9 mill. kroner.

Regjeringen ønsker å styrke investeringstilskuddet for sykehjemsplasser og omsorgsboliger ved at den statlige tilskuddssatsen økes fra gjennomsnittlig 25 pst. til 35 pst. Av hensyn til likebehandling av kommunene vil økningen i tilskuddsutmålingen gis tilbakevirkende kraft for alle byggeprosjekter som har fått tilsagn etter at ordningen ble innført i 2008. Regjeringen vil legge fram en egen proposisjon for Stortinget om dette i januar 2011.