Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4. Programkategori 21.40 Særskilte transporttiltak

Ved behandlinga av Prop. 1 S/Innst. 13 S (2009–2010) blei det løyvd 20 mill. kroner til ei ny ordning med kompensasjon til distrikta for skilnader i drivstoffprisar. Utforminga av ordninga og avklaringa med ESA er framleis ikkje på plass. På denne bakgrunn foreslår departementet at løyvinga på kap. 1330 post 75 Kompensasjon til distrikta for skilnader i drivstoffprisar, blir redusert med 5 mill. kroner, til kr 0.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag og har ellers ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg Samferdselsdepartementets opplysninger om at det i løpet av et år ikke har vært mulig å få på plass organisering og regelverk knyttet til en ny ordning med kompensasjon til distriktene for ulikheter i drivstoffpriser innført i budsjettet for 2010, og med økonomisk ramme på 20 mill. kroner. Ordningen vil ikke komme i gang i 2010. Disse medlemmer har merket seg svaret, datert 29. november 2010, fra Samferdselsdepartementet på spørsmål om hvorfor dette har tatt så lang tid, og hitsetter dette:

«Iverksetting av ordningen med kompensasjon til distriktene for forskjeller i drivstoffpriser, en såkalt fraktutjevningsordning, har tatt noe mer tid enn man først kunne håpe på. Det er flere årsaker til at det tar tid. Dette er en krevende tilskuddsordning rent administrativt, og denne type tilskudd er utfordrende i forhold til statsstøtteregelverket i EØS-avtalen. Blant annet har det vært arbeidet med et regelverk for ordningen, herunder en modell for hvordan man skal beregne hvilke fraktkostnader det kompenseres for. Arbeidet har vist at det generelt finnes få eller ingen eksisterende systemer å bygge denne type fraktutjamningsordning på. Derfor krever etablering av ordningen oppbygging av sektorkompetanse og forvaltningssystemer. Det var kjent at fraktutjamningsordningen måtte avklares med hensyn til EØS-regelverket da ordningen kom inn i budsjettet for 2010, jf. tekstomtalen av ordningen i Prop. 1 S under Samferdselsdepartementet: «Ordningen vil også kreve avklaring av forholdet til statsstøtteregelverket i EØS før den kan iverksettes»” Slik klarering kan likevel først finne sted når regelverk og rammer for ordningen er nærmere klarlagt.”»

Disse medlemmer peker på at etablering av ordningen er et tydelig eksempel på offentlige støtteordninger som medfører omfattende byråkrati og administrasjonskostnader. Disse medlemmer understreker at Fremskrittspartiet mener det er viktigere og riktigere å redusere statlig avgift på drivstoff for alle brukere slik Fremskrittspartiet har foreslått i sine forslag til alternative statsbudsjetter. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet i sitt alternative forslag til statsbudsjett for 2011 foreslår å redusere drivstoffavgiftene med 1 krone per liter.