Vedlegg
Jeg viser til brev av 12. oktober 2010 fra transport og kommunikasjonskomiteen.
Den norske bompengeordningen omfatter også utenlandske kjøretøy. Det er imidlertid knyttet store utfordringer til å få innbetalt bompengeavgifter fra utenlandske transportører. Samferdselsdepartementet har derfor i brev 14. september 2010 bedt Statens vegvesen umiddelbart sette i gang arbeidet med å innføre obligatorisk brikke med sikte på en raskest mulig implementering av ordningen. Hvor raskt en ordning med obligatorisk brikke kan innføres, vil være avhengig av flere forhold – bl.a. hvilke lover og forskrifter som må endres, hva som må til av ekstrautstyr i bomstasjonene, hvilke kontrollrutiner som må innføres og hvor omfattende informasjonsopplegget må være. I tillegg må det bli enklere å skaffe seg brikke enn hva tilfellet er i dag. Vegdirektoratet har i en tilbakemelding til Samferdselsdepartementet konkludert med at et krav om obligatorisk brikke vil kreve lov- og forskriftsendring. I tillegg vil det være nødvendig med et omfattende informasjonsarbeid.
Etter min vurdering er det viktig å kunne få innført et krav om obligatorisk brikke så raskt som mulig. Jeg vil derfor følge opp denne saken overfor Vegdirektoratet, og be om at det nødvendige arbeidet med bl.a. lovgrunnlag blir satt i gang. Det er et omfattende arbeid som skal gjøres, og jeg vil derfor være forsiktig med å tidsfeste når ordningen vil kunne gjelde fra. Jeg håper imidlertid at et krav om obligatorisk brikke vil kunne være på plass innen sommeren 2012, men dette vil jeg naturlig nok måtte ta et forbehold om.
Departementet vil samtidig peke på at Statens vegvesen arbeider kontinuerlig for å finne fram til løsninger som gir utenlandske transportører bedre incentiver til å betale bompenger. I samarbeid med Sverige og Danmark ble det i 2007 innført en nordisk samordning for betaling av bompenger (EasyGo). Det arbeides nå med å utvide denne ordningen, slik at også kjøretøy med østerrikske brikker skal kunne betale med sin brikke i Norge.
Jeg vil også vise til omtale i Prop. 1 LS (2010–2011) Skatter og avgifter 2011 side 104 og 105. Her går det fram at Sintef og Møreforskning Molde AS har utredet de teknologiske mulighetene for å innføre en treffsikker vegavgift for tunge kjøretøy. Utredningen tar opp mange av de problemstillingene som tas opp i begrunnelsen for representant- forslaget. Utredningen viser at det både er teknisk mulig og at det kan gi samfunns- økonomiske gevinster å innføre veiavgift for tunge kjøretøy. De tekniske og praktiske sidene ved en veiavgift for tunge kjøretøy må imidlertid utredes nærmere før det tas endelig stilling til hvorvidt en slik avgift bør innføres eller ikke. Det samme gjelder hensynet til personvern og hvordan utenlandske transportører skal inkluderes i det nye systemet. Finansdepartementet vil i første omgang be om uttalelser fra de berørte etatene før en går videre med en konkret utredning. Samtidig vil departementet se an utviklingen og framdriften med innføring av veiavgift i andre land.