2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til Prop. 163 L (2009–2010) om endringar i politilova m.m. I proposisjonen fremmes det forslag om å gi kommunene hjemmel til å håndheve bestemmelsene om renhold og vintervedlikehold i politiloven § 14 første ledd nr. 1 og 2. Det fremmes videre forslag om endring i politiloven § 14b som vil klargjøre Politidirektoratets hjemmel til å delegere politifaglige og administrative oppgaver til Kripos, forslag om å endre passlova § 1 tredje ledd slik at retten til pass også vil omfatte reisebevis for flyktninger og forslag om endring i utlendingslova § 92 om at det ikke blir gitt rett til fri rettshjelp uten behovsprøving i saker om utvisning etter utlendingsloven § 122.
Komiteen viser til forslaget om endring av politiloven § 14 første ledd nr. 1 og 2. Generelt renhold og vedlikehold av bygningsmasse og uteområder er viktig for å skape trivelige bomiljøer og lokalsamfunn. Vintervedlikeholdet – med brøyting, fjerning av snø og strøing av fortau – bidrar til å redusere antallet ulykker og gjør byer og tettsteder mer fremkommelige om vinteren. Komiteen vil understreke viktigheten av at bestemmelser om dette kan håndheves, og at reglene om håndheving utformes slik at de er praktiske å bruke for politi og kommuner. Komiteen viser til forsøksordningene med kommunal håndheving av de lokale politivedtektene knyttet til renhold og vintervedlikehold av fortau, som har blitt gjennomført i Oslo, Bergen og Trondheim. Alle disse tre kommunene ønsker at prøveordningen omgjøres til en permanent ordning. For komiteen er det nyttig at kommuner har gjort seg praktiske erfaringer med de foreslått lovendringene.
Komiteen støtter departementets vurdering, basert på høringsinnspillene, om at det gis hjemmel til å fastsette sentrale retningslinjer for gjennomføringen av kontrollordningen i forskrift. Etter komiteens oppfatning vil dette styrke borgernes rettssikkerhet og forenkle kommunenes arbeid med å håndheve reglene.
Komiteen støtter departementets vurdering av at en administrativ ilagt sanksjon fra kommunen for brudd på disse bestemmelsene i politivedtektene stenger for sanksjoner fra politiet, slik at det ikke kan være tvil om at forbudet mot dobbeltstraff er overholdt.
Komiteen støtter videre forslaget om endring i politiloven § 14b. Det er etter komiteens oppfatning fornuftig at saksbehandlingen og oppfølgingen av personer som lever med fiktiv identitet delegeres til Kripos. Det er ulike årsaker til at mennesker havner i en situasjon hvor fiktiv identitet er nødvendig. Personer som lever med fiktiv identitet har i mange tilfeller behov for tett oppfølging fra politiet i en lang tidsperiode. Den foreslåtte delegeringen vil kunne bidra til at de sikres tilstrekkelig kompetent bistand hos tjenestemennene som arbeider med spørsmål knyttet til fiktiv identitet. En reduksjon i antallet personer som kjenner personenes reelle identitet ansees også som et ønsket resultat av delegeringen. Dette vil kunne bidra til å redusere risikoen for at personsensitive opplysninger havner hos uvedkommende, og dermed at muligheten for livsutfoldelse øker for dem som lever med fiktiv identitet.
Komiteen viser til forslaget om endring av passlova § 1. Komiteen viser til at forslaget er av lovteknisk karakter, har ingen merknader og viser til begrunnelsen for forslaget i proposisjonen.
Komiteen viser til forslaget om endring av utlendingslova § 92. Komiteen viser til at forslaget retter opp en henvisningsfeil, har ingen merknader og viser til begrunnelsen for forslaget i proposisjonen.