Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til brev fra Stortingets Justiskomité av 15. september 2010. Slik forslaget er formulert gjelder det ikke politiets søknadsbehandling av oppholds- arbeids- og statsborgersaker, men identitetsarbeidet i forhold til asylsaker.

Jeg er opptatt av at asylsøknader skal avgjøres raskest mulig. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for asylsaker i UDI var i 2009 på 240 dager. Formålet med forslaget om omlegging av oppgavene i forbindelse med registreringen av asylsøkere er å få en mer effektiv håndtering av den innledende asylsaksbehandlingen og en bedre utnyttelse av etatenes kjernekompetanse. Politiet skal konsentrere sitt arbeid om identitetsavklaringer, undersøkelser som krever tvangsmyndighet, uttransporteringer og andre polisiære oppgaver. Siktemålet er at personell skal kunne frigjøres til å styrke innsatsen for identitetsavklaringer og retur av personer uten lovlig opphold i Norge.

Politiet skal fortsatt ha hovedansvaret når det gjelder avklaring av identitet. Nasjonalt identitets- og dokumentasjonssenter (NID) er opprettet og under oppbygging. Senteret skal styrke arbeidet med å avklare identiteten til utlendinger som kommer til eller oppholder seg i Norge, og sikre et bedre grunnlag for målrettet innsats mot kriminalitet. Senteret skal yte bistand og gi råd i kompliserte enkeltsaker, samt bidra til å sikre bedre kompetanse og koordinering på id-feltet. Senteret er administrativt plassert under Politiets utlendingsenhet.

Jeg ser det som svært viktig at det utarbeides rutiner og regelverk som sikrer at politiet på et tidlig tidspunkt får tilgang til nødvendig informasjon som er viktig for politiets arbeid med å forebygge og bekjempe kriminalitet. Frigjorte ressurser i politiet som følge av endringen skal brukes til å styrke arbeidet med å avklare søkerens identitet, forebygge og bekjempe kriminalitet og til å uttransportere personer uten lovlig opphold.

Justisdepartementet har bedt Politidirektoratet og Utlendingsdirektoratet om sammen å utrede hvordan den innledende asylsaksbehandlingen kan organiseres. Det er to premisser som har vært førende for arbeidet. Den ene er at politiets id-samtale skal inn på et så tidlig tidspunkt som mulig etter at søknaden om beskyttelse er fremmet. Den andre er at informasjon i tilknytning til utlendingssaken skal være tilgjengelig for alle involverte etater.

Fagforeningene har deltatt i en referansegruppe opprettet spesielt for denne prosessen, og har fått mulighet til å komme med sine synspunkter underveis. Fagforeningene er positive til det arbeidet som har blitt gjort og har hatt utredningen på høring. Deres synspunkter er tatt inn i rapporten og de er enige i konklusjonene og anbefalingene. Utredningen ble nylig mottatt i Justisdepartementet, og er til behandling her.

I representantenes forslag vises det til forslag om strategi og tiltak for å bekjempe organisert kriminalitet, Dokument 8:137 (2009-2010). Jeg viser til mitt svar til representantene i så henseende.

I representantforslaget vises det til at overføringen av ansvaret for asylregistreringen fra politiet til Migrasjonsverket har ført til flere Id-løse i Sverige.

Statssekretær Pål Lønseth møtte Rikspolitistyrelsen, Migrationsverket og Justitiedepartementet tirsdag 28.09.2010. I møtet ble det diskutert om politiet i Sverige mener at identitetsarbeidet har blitt svekket etter at Migrationsverket overtok ansvaret for asylregistreringen. I Sverige er politiet kun involvert i en asylsak i forbindelse med en eventuell tvangsretur. Først på dette tidspunktet starter politiets identitetsarbeid. Politiet og myndighetene i Sverige mener at verken identitetsarbeidet har blitt svekket, eller at overføringen har medført flere id-løse i Sverige på grunn av overføringen til Migrationsverket. Politiet ga imidlertid uttrykk for at de kunne tenke seg å starte identitetsarbeidet tidligere enn på tidspunktet for når tvangsreturen skal gjennomføres. Av fagforeningene i Norge har det blitt hevdet at det jobbes med å tilbakeføre asylregistreringen til politiet. Dette ble tilbakevist i møtet av representantene for de svenske myndighetene og de opplyste at det ikke på noe tidspunkt har vært reist noen diskusjon om hvorvidt politiet skal ta tilbake disse oppgavene.

Som nevnt ovenfor er det en grunnleggende premiss for den fremtidige organiseringen av den innledende asylsaksbehandlingen i Norge, at politiet starter med sitt id- arbeid på et så tidlig tidspunkt som mulig etter at søknaden om asyl er fremmet.

Kopi av mitt svarbrev til Norsk Tjenestemannslag og Politiets Fellesforbund av 03.03.2010 følger vedlagt.