Vedlegg 2
Jeg viser til brev fra Stortingets transport- og kommunikasjonskomité av 2. oktober 2010. I forbindelse med arbeidet med ovennevnte sak ber Transport- og kommunikasjonskomiteen på vegne av sakens ordfører, Arne Sortevik, om svar på følgende spørsmål:
Hvilke prosjekter for hhv. kryssingsspor og andre prosjekter innenfor programområdet «Kapasitetsøkende tiltak» er planlagt i 2. del av NTP 2010-2019 (altså 2014-2019), men kan gjennomføres i perioden 2011-2013 dersom rammene for denne perioden økes?
Jernbaneverket opplyser at flere prosjekter i prinsippet kan forseres for å øke jernbanens kapasitet for framføring av gods. Jernbaneverkets vurdering er basert på forsering av prosjekter bare innenfor programområdet Kapasitetsøkende tiltak i Nasjonal transportplan 2010-2019. Det er ikke foretatt en vurdering av prioritet mot andre prosjekter og i forhold til vedlikehold og fornyelse. En eventuell forsering avhenger ikke minst av etatens plankapasitet og kapasiteten innen jernbanefag. Samferdselsdepartementet vil bemerke at mangelen på kompetanse innen signal- og sikringsanlegg per i dag er begrensende for Jernbaneverkets kapasitet til å planlegge og gjennomføre nye investeringsprosjekter. For å kunne ta i bruk nye kryssingsspor kreves bl.a. godkjent signal- og sikringsanlegg.
Følgende prosjekter som helt eller delvis er planlagt gjennomført i perioden 2014-19 vil, gitt forutsetningene over, kunne være aktuelle for tidligere oppstart og gjennomføring:
Sørlandsbanen: Bryne kryssingsspor, forsering av fornyelse og ombygging av kontaktledning, ny omformerstasjon
Bergensbanen: Ygre, Vieren og Bolstadøyri kryssingsspor
Hovedbanen: Samtidig innkjør Kløfta
Gjøvikbanen: Movatn kryssingsspor
Nordlandsbanen: Sukkertoppen kryssingsspor (Saltfjellet)
Ofotbanen: Narvik stasjon
I tillegg vil det kunne være mulig å forsere arbeider på godsterminalene Bodø, Fagernes (Narvik), Langemyr (Kristiansand), Brattøra (Trondheim) og Nygårdstangen (Bergen) samt på tømmerterminaler.
Normalt må det påregnes at planlegging, inkludert offentlig planprosess og prosjektering, kan ta inntil to år og at fysisk gjennomføring av prosjekter av denne karakter kan gjennomføres på ca. 2 år. Dette betyr at mulighetene for å forsere tiltak med sikte på gjennomføring allerede i perioden 2011-2013 i praksis er begrenset.