Vedlegg 1
Jeg viser til Representantskapsforslag, dok 8:153 S (2009-2010) fra stortingsrepresentantene Øyvind Halleraker, Ingjerd Schou, Lars Myraune og Svein Harberg oversendt til Samferdselsdepartementet for uttalelse i brev av 17. juni 2010. I dok 8: 153 foreslås at: «Stortinget ber regjeringen raskt, og innen utgangen av vårsesjonen 2011, ha utarbeidet og framlagt en egen handlingsplan for bygging av krysningsspor på 600 meters lengde på egnede strekninger, og andre tiltak som kan bedre godskapasiteten på jernbanen.»
Samferdselsdepartementet vil få gi følgende uttalelse i saken:
I forbindelse med Nasjonal transportplan (NTP) 2010-2019, jf. St.meld. nr. 16 (2008-2009), la regjeringen fram sine planer for satsing på godstransport på jernbane.
Regjeringen ønsker at en størst mulig del av veksten i de lange godstransportene skal skje på bane eller sjø. For jernbanens del er det regjeringens siktemål at det skal tilbys en transportkapasitet for kombitransporter på bane, der jernbanen har sine særlige fortrinn, som dekker markedets etterspørsel på kort og lang sikt. Innen planperiodens utløp legges det opp til en tilnærmet dobling av kapasiteten på hovedstrekningene. Øvrig godstransport på bane vil i betydelig grad nyte godt av den kapasitetsutvidelse som bygges ut for kombitransporten.
På denne bakgrunn la regjeringen fram en godsstrategi med følgende hovedelementer:
Det skal legges til rette for en tilnærmet dobling av godskapasiteten på jernbanen innen planperiodens utløp.
Utvikling av økt kapasitet for containertransport på bane vil ha hovedprioritet.
Det skal legges til rette for framføring av 600 m lange godstog.
Det skal kapasitetsmessig være balanse mellom kapasitet i endepunktsterminalene og på strekningen mellom disse.
Strekningen Oslo – Stavanger prioriteres først, deretter Oslo – Bergen og Oslo – Trondheim.
Disse prioriteringene er fulgt opp i Jernbaneverkets (foreløpige) handlingsprogram for perioden 2010-2019. Grunnlaget for tiltak og prioriteringer er bl.a. å finne i Jernbaneverkets strategidokument «Godstransport på bane» som ble utarbeidet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og lagt fram i november 2007.
For tiden pågår anleggsarbeider for kryssingsspor på Ualand og Nodeland (Sørlandsbanen), Jensrud (Gjøvikbanen), Vålåsjø (Dovrebanen) og Straumsnes (Ofotbanen). Det pågår for øvrig planlegging av nye kryssingsspor på Vigrestad, Ogna, Nærbø og Bryne på Sørlandsbanen, Ygre/Vieren på Bergensbanen, Movatn og Harestua på Gjøvikbanen, Frogner på Hovedbanen, ett kryssingsspor (Sukkertoppen) mellom Dunderland og Lønsdal på Nordlandsbanen samt ett kryssingsspor mellom Sarpsborg og Ingedal på Østfoldbanen. Planlegging og prosjektering av forlengelser av andre kryssingsspor gjennomføres også for andre strekninger i tråd med den strategien som er lagt. Innenfor programområdet «Kapasitetsøkende tiltak» er følgende prosjekter (ut over satsing på kryssingsspor) planlagt ferdigstilt i 2010; Halden driftsbanegård, oppgradering av banestrømforsyningen på Ofotbanen, Langemyr godsterminal i Kristiansand, sportilpasning mv Drammen stasjon, samt fjernstyring av Grong stasjon. I tillegg pågår det arbeider med Stavanger omformerstasjon, planlegging av oppgradering av tømmerterminalene på Formofoss (Nordlandsbanen) Koppang (Rørosbanen) og Norsenga (ved Kongsvinger), samt Bodø godsterminal.
Jernbaneverket arbeider nå med videreutvikling av strategiene og tiltaksplanene som ledd i forarbeidet til Nasjonal transportplan 2014-2023. Grunnlag for NTP utarbeides i form av strekningsvise utviklingsplaner hvor marked og tiltaksbehov, herunder fornyelses- og vedlikeholdsbehov, beskrives for de enkelte strekninger.
I tillegg til strekningskapasitet i form av kryssingsspor og dobbeltspor, er terminalene avgjørende for transportkapasiteten. Alnabru godsterminal er navet i godstransporten og det pågår planarbeid for økt kapasitet her. Det pågår arbeid med konseptvalgutredning for ny godsterminal i Drammens- og Trondheimsområdet. I Bergen utarbeides planer for økt kapasitet på Nygårdstangen, samtidig som det utredes alternative, langsiktige løsninger gjennom bl.a. KVU for Regionpakke Bergen og fylkesdelplan for ny havn i Bergensområdet. For andre mindre terminaler, bl.a. tømmerterminaler, foreligger planer på ulike planstadier.
Ved siden av kryssingsspor og terminaler er også strømforsyning en begrensende faktor for kapasitet. Forsterking av strømforsyningen langs banestrekningene vil skje koordinert med fornyelse av kontaktledningsanleggene. Derfor er det nødvendig å samordne utbygging av kryssingsspor og fornyelse av kontaktledning for å få best mulig nytte av tiltakene.
----
Det foreligger en strategi for å legge til rette for økt kapasitet for godstransport på det norske jernbanenettet, som ble behandlet av Stortinget i forbindelse med St.meld. nr. 16 / Innst. S. nr. 300 (2008-2009) Nasjonal transportplan 2010-2019. Jeg ser derfor ikke behov for å igangsette et arbeid med en egen handlingsplan for kryssingsspor og tiltak for økt gods på jernbane nå – atskilt fra det øvrige planarbeidet knyttet til oppfølging av NTP 2010-2019 og utarbeidelse av NTP 2014-2023. Jernbaneverket legger opp til at arbeidet med videreutvikling av strategier og program for kapasitetsøkende tiltak for godstransport inngår som en del av arbeidet med NTP 2014-2023 med videre detaljering i Jernbaneverkets handlingsprogram.