Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til brev fra arbeids- og sosialkomiteen av 2. juni 2010 der det bes om en vurdering av forslaget fra stortingsrepresentantene Robert Eriksson, Vigdis Giltun og Laila Marie Reiertsen. I forslaget bes det om at arbeidsmiljøloven § 15-13a som regulerer opphør av arbeidsforhold grunnet alder oppheves med øyeblikkelig virkning.

I bakgrunnen for forslaget pekes det på at pensjonsreformen legger opp til en utvidet adgang til opptjening av pensjon frem til 75 år. Det pekes på at det foreligger en motsetning i å beholde aldersparagrafen i arbeidsmiljøloven og innføring av adgang til opptjening utover 70 år i det nye pensjonssystemet. Muligheten til å opptjene tilsvarende "full pensjon" vil ikke være reell.

Representantene påpeker at et bortfall av aldersgrensen videre vil kunne være et tiltak for å sikre de som ønsker en mulighet til å fortsette i arbeid. Samfunnsutviklingen, den medisinske utviklingen og endringer i samfunnsstruktuen har ført til at levealderen generelt har økt og at flere vil ønske å arbeide lengre. Underregulering av løpende pensjoner vil også nødvendiggjøre arbeidsinnsats ut over 70-årsgrensen. Det at arbeidsgiver ensidig skal ha adgang til å avslutte et arbeidsforhold som ikke begrunnes i andre faktorer enn alder er urimelig. For å dekke opp for det tap som kan oppstå i forhold til dagens muligheter for pensjonsopptjening etter fylte 70 år, foreslås bestemmelsen i arbeidsmiljøloven § 15-13a opphevet.

Spørsmålet om aldersgrenser i arbeidslivet berører mange ulike hensyn. Vi lever lengre og mange av oss er arbeidsdyktige og ønsker å jobbe langt utover gjeldende pensjonsalder på 67 år. En del arbeidstakere vil oppleve 70-årsgrensen som diskrimnerende. Dessuten har samfunnet et økende behov for arbeidskraft. Samtidig har en viktig bakgrunn for 70-årsgrensen vært å legge til rette for en verdig avslutning av arbeidsforholdet for eldre arbeidstakere.

I Ot.prp. nr 54 (2008-2009) drøfter departementet hvorvidt det bør gjøres endringer i aldersgrensebestemmelsen på 70 år, og konkluderer på følgende måte: "Det nye pensjonssystemet har blitt anført som en av grunnene til at det bør vurderes endringer i arbeidsmiljølovens 70-årsregel. Departementet tar sikte på å komme tilbake til denne problemstillingen når arbeidet med endringer i aldersgrensene i arbeidslivet ellers er avklart i forbindelse med pensjonsreformen".

Nytt pensjonssystem trer i kraft første januar 2011 med adgang til pensjonsopptjening opp til fylte 75, og det kan være mange gode grunner for å vurdere aldersgrensen på 70 år i arbeidsmiljøloven på nytt. Aldersgrenser er et område det er mange og til dels ulike synspunkter på, noe som kom tydelig frem i høringsrunden i forkant av utarbeidelsen av arbeidsmiljøloven § 15-13a. Etter min oppfatning er aldersgrenser i arbeidslivet et sammensatt tema som bør gjennomgås i samråd med partene i arbeidslivet og andre interesseorganisasjoner før det eventuelt gjøres endringer i gjeldende regelverk.