Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til forslagene i Dokument 8:137 S (2009–2010).

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at å bekjempe organisert kriminalitet er en meget viktig kriminalpolitisk målsetting for regjeringspartiene. Regjeringen vil snarlig legge fram en stortingsmelding om organisert kriminalitet, og denne vil være å betrakte som regjeringens overordnede strategi i kampen mot denne typen kriminalitet.

Flertallet understreker at organisert kriminalitet er mangeartet, sammensatt og grenseoverskridende. Organisert kriminalitet må bekjempes med et bredt spekter av virkemidler; alt fra internasjonalt politi- og justissamarbeid, til innsats mot hvitvasking og økonomisk kriminalitet og til opprettelse av målrettet politiinnsats mot mobile vinningsforbrytere.

Flertallet framhever at det er foretatt en betydelig styrking av politi- og lensmannsetaten, domstolene og kriminalomsorgen i perioden 2005–2010. Regjeringen har satt inn en rekke målrettede tiltak mot den organiserte kriminaliteten. Det er blant annet opprettet en egen innsatsstyrke mot mobil organisert kriminalitet på 45 nye årsverk til Kripos, UP og Oslo og Hedmark politidistrikt. Det er opprettet et nytt samordningsorgan for organisert kriminalitet, og det er igangsatt flere tiltak som gjengprosjektet i Oslo politidistrikt, «Majorstua-prosjektet» og «Operasjon grenseløs» i Vestfold. For å bekjempe menneskehandel er det opprettet et STOP-prosjekt i Oslo politidistrikt og EXIT-prosjekt i Hordaland politidistrikt. I tillegg har regjeringen styrket det internasjonale justissamarbeidet, lagt til rette for økt soningsoverføring og flere uttransporteringer.

Flertallet bemerker at flere av forslagene i representantforslaget allerede er gjennomført, er under utvikling eller har vært vurdert. Flertallet stiller seg imidlertid positivt til flere av vurderingene og innspillene i representantforslaget, og vil komme tilbake til disse problemstillingene og forslagene under behandlingen av den kommende stortingsmeldingen om organisert kriminalitet.

Flertallet går på denne bakgrunn inn for at representantforslaget vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til statsrådens svarbrev til komiteen av 6. oktober 2010 (vedlagt). Utfordringene det norske samfunnet møter i kampen mot den alvorlige og organiserte kriminaliteten er ikke nye. I oktober feiret 1 prosent-klubben Bandidos sitt 15-årsjubileum for tilstedeværelse i Norge. Dette danner et dystert bakteppe for komiteens behandling av representantforslaget fra Høyre. Som det redegjøres for på en grundig måte av forslagsstillerne – den organiserte kriminaliteten øker i omfang. Stadig innfases større midler fra kriminalitet til samfunnet, samtidig blir samhandlingen mellom de kriminelle miljøene og enkelte deler av næringslivet mer omfattende. Disse medlemmer mener at regjeringen har hatt en for passiv tilnærming til disse alvorlige utviklingstrekkene i samfunnet. Disse medlemmer imøteser fremleggelsen av den varslede stortingsmeldingen om organisert kriminalitet, men vil fremheve at denne burde ha vært påbegynt langt tidligere.

Disse medlemmer viser til at statsråden i det nevnte svarbrevet til komiteen blant annet omtaler, som det er gjort gjentatte ganger tidligere, en 10-punktsliste med tiltak for å bekjempe østeuropeiske vinningskriminelle. Disse medlemmer imøteser en redegjørelse fra statsråden, i egnet form, hvor effekten av disse tiltakene gjennomgås. Politidistriktene lokalt har store muligheter til å bekjempe omreisende vinningskriminelle. Disse medlemmer vil særlig fremheve innsatsen som er gjort gjennom Operasjon Grenseløs, et lokalt initiert prosjekt med svært gode resultater. Det er en viktig oppgave for Politidirektoratet og Justisdepartementet å støtte tilsvarende og andre prosjekter som bidrar til å bygge ned de organisatoriske barrierene som kan finnes mellom ulike politidistrikt.

Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens undersøkelse av politiets innsats mot organisert kriminalitet, Dokument 3:10 (2009–2010). Under høringen i kontroll- og konstitusjonskomiteen fremkom det at det er en utfordring for det helhetlige arbeidet mot organisert kriminalitet at de berørte politidistriktene i for liten grad føler et eierskap til å etterforske og påtale den organiserte kriminaliteten som begås i flere politidistrikt. Disse medlemmer ser dette som en alvorlig svakhet i politiet, hvor kombinasjonen av for mange måle- og resultatindikatorer og distriktsdelingen har svekket kampen mot den grenseoverskridende kriminaliteten. Det er en klar forventning fra disse medlemmer om at disse temaene blir utførlig drøftet når statsråden legger frem den varslede resultatreformen i stortingsmeldingen om organisert kriminalitet.

Disse medlemmer viser til at statsråden i sitt svarbrev til komiteen omtaler en felles, nasjonal strategi for forebygging. Strategien har ledet frem til en handlingsplan med en rekke tiltak. Disse medlemmer vil understreke at det gis full støtte til at det har vært utarbeidet en slik strategi, og at det er positivt at den følges opp med en handlingsplan. Det fremkommer imidlertid som noe passivt at to av regjeringens tiltak for å forebygge kriminalitet er mer frukt og grønt i skolen og forbud mot synlig oppstilling av tobakksvarer – slik som presentert i pressemelding nr. 104 fra 2009. Disse medlemmer anser de øvrige forebyggende tiltakene som beskrives av statsråden, som mer målrettede.

Etter disse medlemmers oppfatning må det kontinuerlig vurderes hvilken fag- og profesjonskompetanse politiet må være i besittelse av for å kunne oppklare og påtale kriminalitet. Eksempelvis vil revisorer, ingeniører og samfunnsvitere kunne være nyttige bidragsytere i en rekke tilfeller.

Disse medlemmer vil også vise til at svært mange som tar del i en organisert kriminell gruppe, er utlendinger uten lovlig opphold i Norge. Det er derfor av stor betydning å ha effektivitet i arbeidet med soningsoverføringer etter domfellelse. Videre er det av betydning at norske soningsforhold ikke i seg selv gjør kriminalitet i Norge attraktivt. Disse medlemmer stiller seg derfor positive til forslaget om opprettelse av egne avdelinger for utenlandske kriminelle som ikke skal tilbakeføres til det norske samfunnet.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«I

Stortinget ber regjeringen utarbeide en helhetlig strategi for bekjempelse av organisert kriminalitet som involverer relevante departementer i et forpliktende samarbeid.

II

Stortinget ber regjeringen opprette en fast faggruppe i Justis- og politidepartementet som har som én av sine arbeidsoppgaver å tilrettelegge for bedre justissamarbeid med EU. Soningsoverføring, informasjonsutveksling, problemstillinger knyttet til felles utfordringer med organisert kriminalitet og omreisende kriminelle er områder faggruppen skal ivareta.

III

Stortinget ber regjeringen om at det foretas en gjennomgang av om lovverket er tilpasset å møte de brede og tunge utfordringene som organisert kriminalitet stiller Norge overfor. Herunder hvordan håndhevelsen av utvisningsvedtak skal bli mer effektivt iverksatt, og regelverket for bedre informasjonsbeskyttelse og vern av politiets informanter.

IV

Stortinget ber regjeringen etablere egne avdelinger for utenlandske statsborgere som er knyttet til organisert kriminalitet og som sitter i varetekt eller som soner en dom i norske fengsler.

V

Stortinget ber regjeringen utarbeide en strategi for å forebygge rekruttering av unge inn i kriminelle miljøer og gjenger.

VI

Stortinget ber regjeringen utarbeide en veiledende handlingsplan med konkrete tiltak for kommuner som har utfordringer med organisert kriminalitet. Handlingsplanen bør omhandle hele spekteret av lokalpolitiske virkemidler i kampen mot den organiserte kriminaliteten.

VII

Stortinget ber regjeringen følge opp de kritikkverdige funn som fremgår av Riksrevisjonens Dokument 3:10 (2009–2010).»