Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Tage Pettersen, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, viser til at regjeringa med denne proposisjonen foreslår en finansieringsløsning som gjør øya Hidra i Flekkefjord i Vest-Agder landfast.

Komiteen er kjent med at det har vært jobbet med dette prosjektet svært lenge, og er tilfreds med det arbeidet lokale og regionale myndigheter har lagt ned for å realisere denne forbindelsen. Komiteen mener at dette vil bidra til en positiv utvikling for lokalsamfunnet og innbyggerne.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, har ingen flere merknader, og slutter seg til regjeringens forslag til vedtak om utbygging og finansiering av fv 469 Hidra fastlandssamband i Flekkefjord kommune i Vest-Agder.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg at finansieringsplanen på i alt 345 mill. kroner omfatter 99 mill. kroner i bompenger. Disse medlemmer har videre merket seg at bilistene i tillegg til bidraget på 99 mill. kroner også skal betale 81 mill. kroner for å dekke finansieringskostnader og 39 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet i 15 år. Samlet bompengeregning blir altså 219 mill. kroner, der 120 kroner gjelder finansierings- og innkrevingskostnader knyttet til et finansieringsbidrag fra bompengebetaling på 99 mill. kroner. Disse medlemmer avviser en slik finansiering.

Disse medlemmer viser til at dette prosjektet er et ferjeavløsningsprosjekt. I NTP 2010–2019 tilrår regjeringen (side 89) «maksimal lengde for utbetaling av alternativ bruk av ferjetilskudd blir økt til 30 år». Disse medlemmer viser til svar til transport- og kommunikasjonskomiteen på spørsmål stilt fra medlemmene fra Fremskrittspartiet, gitt i brev fra Samferdselsdepartementet datert 13. oktober 2010 (vedlegges), og som illustrerer hvordan staten gjennom forvaltningsreformen flytter økonomisk ansvar fra staten til fylkene.

Disse medlemmer viser til at ferjeavløsningsprosjekt erstatter ferje med veg/tunnel, og at ferjen derved fjernes for alltid og ikke bare i de kommende 15 årene.

I tråd med Fremskrittspartiets syn på forvaltningsreformen og tidligere forslag om en avregningsperiode for ferjeavløsningsprosjekt på inntil 50 år, mener disse medlemmer at staten bør dekke forskotteringskostnader og netto bompengebidrag. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget godkjenner prosjekt fv 469 Hidra fastlandssamband i Flekkefjord kommune i Vest-Agder slik det er redegjort for i Prop. 158 S (2009–2010). I forslag til finansieringsplan erstattes bompenger og forskutteringskostnader, som var ment betalt av bilistene gjennom bompenger, med statlig tilskudd. Stortinget ber regjeringen sørge for nødvendig forskuttering dersom det er nødvendig for å holde fremdrift i saken og legge inn statlig finansiering i sluttsalderingen av statsbudsjettet for 2010.»