Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

4.15 Kap. 640 og kap. 3640 Arbeidstilsynet

Det foreslås bevilget 431,69 mill. kroner for 2011, mot 419,8 mill. kroner i saldert budsjett for 2010. Likeledes foreslås det 26,55 mill. kroner under kap. 3640 for 2011, mot 25,76 mill. kroner i saldert budsjett for 2010.

Komiteen viser til regjeringens forslag til bevilgning under dette kapitlet og slutter seg til forslaget. Komiteen viser til at det legges opp til at Arbeidstilsynets høye aktivitetsnivå med å forbygge arbeidsrelaterte helseskader og fremme et inkluderende arbeidsliv, kan videreføres.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre, viser til beskrivelsen av strategier og utfordringer for 2011 for Arbeidstilsynet og slutter seg til denne.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det må være et betydelig potensial til forenkling i lovverket som Arbeidstilsynet er satt til å forvalte.

Disse medlemmer mener at det må skje gjennom en forenklet behandling i Arbeidstilsynet og gjennom lovendringer i Stortinget.

Disse medlemmer mener at Arbeidstilsynet har en viktig oppgave når det gjelder kontroll av sosial dumping og tiltak for å minske sykefraværet.

Med bakgrunn i tilsynskampanjen «rett belastning» mener disse medlemmer det er viktig å ha et fokus på at arbeidsrelaterte muskel- og skjelettplager står for det meste av sykefraværet.

Disse medlemmer påpeker at både Petroleumstilsynet og Arbeidstilsynet har likhetstrekk i sine arbeidsoppgaver, selv om de har ulike områder å forvalte.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener Norge har tjent på arbeidsinnvandring og vil peke på at bruken av utenlandsk arbeidskraft også bidrar til velstandsøkning i arbeidstakernes opphavsland. Det er allikevel verdt å være oppmerksom på utfordringene knyttet til arbeidsinnvandring, blant annet faren for sosial dumping og arbeidstakernes fremtidige sosiale rettigheter i Norge.

Disse medlemmer mener likevel at man må sørge for effektfulle virkemidler for å motvirke sosial dumping i arbeidslivet. Utgangspunktet for dette skal likevel være å sikre utenlandske arbeidstakere gode lønns- og arbeidsvilkår, ikke motvirke konkurranseelementet i lønnsdannelsen.

Den viktigste faktoren i arbeidet mot sosial dumping er tilsynsvirksomheten. Det er gjennom en styrking av Arbeidstilsynet at en vil ha mulighet til å avsløre de useriøse aktørene i arbeidslivet, og bidra til at utenlandske arbeidstakere får de arbeidsforhold de skal ha.

Disse medlemmer viser til at Høyre i alle sine alternative statsbudsjett i perioden 2005–2010, har foreslått å styrke Arbeidstilsynet. Dette videreføres i Høyres alternative statsbudsjett for 2011, hvor bevilgningen økes med 5 mill. kroner utover regjeringens ramme. Disse medlemmer vil også bemerke at dersom en styrking av Arbeidstilsynets arbeid mot sosial dumping bidrar til at flere useriøse aktører blir avslørt, er dette like mye et symptom på et mer effektivt tilsyn, som det er på et økende problem med sosial dumping.