Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Sammendrag

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet legger i proposisjonen fram forslag til vedtak om lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet.

Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet viser i proposisjonen til at Riksmeklingsmannen har lagt fram et forslag til ny hovedtariffavtale i staten med virkning fra 1. mai 2010. Representantene fra hovedsammenslutningene LO Stat, YS Stat og Unio anbefalte forslaget og vil sende resultatet til uravstemming. Akademikerne aksepterte forslaget. Svarfrist til Riksmeklingsmannen er satt til 21. juni 2010 kl.12.00.

Hovedtrekkene knyttet til lønnsregulering er som følger:

Lønnsoppgjøret for første avtaleår gir en årslønnsvekst fra 2009 til 2010 på om lag 3,3 pst.

Fra lønnstrinn 1 til og med lønnstrinn 30 er det gitt et tillegg på 7 100 kroner som stiger til 9 700 kroner på lønnstrinn 30. Fra lønnstrinn 31 til og med lønnstrinn 59 er det gitt et tillegg på 9 700 kroner. Fra lønnstrinn 60 til lønnstrinn 95 er det gitt et prosenttillegg på 2,1 pst. A-tabellen ble utvidet med 3 lønnstrinn til lønnstrinn 98.

I første avtaleår føres sentrale forhandlinger pr. 1. juli 2010 innenfor en økonomisk ramme på 1,0 pst. pr. dato.

Av dette avsettes 300 mill. kroner, hvorav kvinner skal ha mer enn 66 pst. til særskilte likelønnstiltak som i hovedsak tilgodeser stillingskoder med mer enn 60 pst. kvinner og hvor flertallet har 3-årig utdanning eller mer.

Resten av potten til sentrale justeringer gis en føring slik at kvinner får minst 60 pst.

Ved enighet kan det avsettes særskilte lokale potter.

Med virkning fra 1. september skal det føres lokale forhandlinger innenfor en økonomisk ramme på 0,8 pst. pr. dato av lønnsmassen som dekkes av midler som tildeles fra kap. 2315.

I tillegg kommer 0,1 pst. som er midler virksomheten selv må dekke innenfor allerede gitte bevilgninger. I de lokale forhandlingene er partene enige om at kvinner skal få en større andel enn fordelingen av antall årsverk mellom kvinner og menn tilsier.

Maksimalrammen for boliglån for statsansatte økes fra 1,5 mill. kroner til 1,7 mill. kroner.

Det avsettes 25 mill. kroner for å stimulere til nyskapende utviklingstiltak, som skal gi virksomhetene ny kompetanse. Videre er det avsatt 5 mill. kroner til videreføring av felles opplærings- og utviklingstiltak for ledelsen og de tillitsvalgte i samarbeidskompetanse og medbestemmelse.

Ulempesatsene for pålagt arbeid på lørdag og søndag er økt fra 35 kroner til 36 kroner pr. time, for delt dagsverk fra 100 kroner til 110 kroner pr. arbeidsdag. For reservetjeneste/hvilende vakt er satsene økt fra 2,50 kroner til 4,00 kroner pr. time i tidsrommet kl. 06.00–20.00, for perioden kl. 20.00–06.00 er satsene økt fra 5,00 kroner til 8,00 kroner pr. time.

Med hjemmel i hovedtariffavtalen avgjør staten etter drøftinger med hovedsammenslutningene hvor lokale forhandlinger i departementsområdene skal føres. Forhandlingsstedene for tariffperioden 2010–2012 ble drøftet og fastsatt med virkning fra 1. mai 2010.

I forbindelse med innføring av ny folketrygd fra 1. januar 2011 har staten og hovedsammenslutningene avtalt nødvendige tilpasninger i regelverket for avtalefestet pensjon (AFP) med virkning fra samme dato. Fram til 1. januar 2011 gjelder samme regler som i tariffavtalen for forrige periode.

Det er en forutsetning for Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet at lønnsreguleringen fra 1. mai 2010 mv. gjøres gjeldende for samtlige embets- og tjenestemenn, også de som ikke omfattes av hovedtariffavtalene. Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet ber derfor om fullmakt til å gjøre avtalene gjeldende for arbeidstakere som ikke er medlemmer av forhandlingsberettigede organisasjoner – og som derfor ikke direkte omfattes av de inngåtte avtaler.

Den samlede lønnskostnaden ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet pr. 1. mai 2010, er for tidsrommet 1. mai–31. desember 2010 beregnet til 1,8 mrd. kroner. Helårsvirkningen av oppgjøret for lønnskostnadene vil være om lag 3,4 mrd. kroner.

Bevilgningsbehovet ifm. budsjettkompensasjon anslås til 1,4 mrd. kroner. Etter vanlig praksis foreslår derfor regjeringen at kap. 2315 Lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet bevilges med 1,4 mrd. kroner, samt at Finansdepartementet får fullmakt til å fordele bevilgningen på de relevante budsjettposter, jf. forslag til romertallsvedtak.

Merutgifter i forbindelse med lønnsreguleringene for forvaltningsorgan med særskilte fullmakter og forvaltningsbedrifter, dekkes som hovedregel innenfor virksomhetenes egne budsjetter.

Under kap. 1502 Tilskudd til kompetanseutvikling, post 70 Tilskudd, settes det av 30 mill. kroner i tråd med forhandlingene mellom staten og tjenestemennenes hovedsammenslutninger. Midlene skal benyttes i tariffperioden 1. mai 2010–30. april 2012. Det foreslås bevilget 15 mill. kroner i 2010 og 15 mill. kroner i 2011.

Under kap. 1503 Midler til opplæring og utvikling av tillitsvalgte, post 70 Tilskudd, foreslås det en økning på 9,755 mill. kroner. Forslagene er utregnet på grunnlag av årsverk og lønnsmasse i staten pr. 1. oktober 2009.

Det er avsatt midler til dekning av merutgiftene ved lønnsregulering for arbeidstakere i det statlige tariffområdet mv. under kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post 1 Driftsutgifter. Bevilgningen under kap. 2309 Tilfeldige utgifter vil bli redusert i forbindelse med proposisjon om ny saldering av statsbudsjettet 2010 til høsten.