15. Delkostnadsnøklene i kostnadsnøkkelen for kommunene
Kommunal- og regionaldepartementet har gjennomgått og oppdatert alle delkostnadsnøklene i inntektssystemet for kommunene. Departementet har tatt utgangspunkt i Borgeutvalgets arbeid i NOU 2005:18 Fordeling, forenkling, forbedring, og har utført nye analyser av de ulike sektorene med et oppdatert datagrunnlag. I tillegg er det gjennomført eksterne forskningsprosjekter innen flere sektorer, som er lagt til grunn for utarbeidelsen av kostnadsnøklene. I proposisjonen presenterer departementets forslag til nye delkostnadsnøkler på de sektorene som i dag inngår i kostnadsnøkkelen for kommunene.
For å fastsette kriterier og vektingen av disse er det benyttet statistiske analyser av variasjoner i kommunenes utgifter til de ulike sektorene. Vektingen er i hovedsak bestemt ut fra hvor mye av variasjonen i utgifter de ulike kriteriene forklarer i analysene. Gjennom analysene er det ikke mulig å forklare hele variasjonen, og den resterende vekten (restvekten) må da fordeles på en annen måte. På noen tjenesteområder er det spesielle målgrupper, for eksempel på grunnskole er målgruppen barn 6–15 år, og i disse tilfellene er restvekten fordelt på disse innbyggergruppene. I andre tilfeller legges den resterende vekten på antall innbyggere, det vil si at deler av nøkkelen fordeles med et likt beløp per innbygger.
Kriteriene i kostnadsnøkkelen kan i grove trekk deles opp i tre grupper; alderskriterier, sosiale kriterier og strukturelle kriterier. Alderskriterier og sosiale kriterier er nærmere omtalt foran i kapittel 12. Strukturelle kriterier er kriterier som sier noe om forhold ved kommunen som kan forklare deler av variasjonen i kommunenes utgifter, som kommunestørrelse og bosettingsmønster. Smådriftsulemper knyttet til kommunestørrelse fanges i dag opp av basiskriteriet. Basiskriteriet er lik for alle kommuner, og gjennom dette kriteriet får alle kommuner et likt beløp per kommune gjennom utgiftsutjevningen. I inntektssystemet for kommunene i dag, ivaretas variasjoner i bosettingsmønster gjennom kriteriene sone, nabo og reisetid. Disse tre kriteriene sier noe om avstandsforhold innad i kommunen, og fanger opp at for enkelte tjenesteområder er det merkostnader knyttet til en spredt bosettingsstruktur.
I proposisjonen er det nærmere redegjort for valg av kriterier og vektingen innen den enkelte delkostnadsnøkkel.
Tabell 15.1 Forslag til ny kostnadsnøkkel for grunnskolesektoren
Kriterium | Vekt |
Innbyggere 6–15 år | 0,8988 |
Sone | 0,0254 |
Nabo | 0,0254 |
Basis | 0,0184 |
Innvandrere 6–15 år, ekskl. Skandinavia | 0,0288 |
Norskfødte med innvandrerforeldre 6–15 år, ekskl. Skandinavia | 0,0032 |
Sum | 1,0000 |
Tabell 15.2 Forslag til ny kostnadsnøkkel for pleie og omsorg
Kriterium | Kriterievekt |
Innbyggere 0–66 år | 0,1146 |
Innbyggere 67–79 år | 0,1102 |
Innbyggere 80–89 år | 0,1971 |
Innbyggere 90 år og over | 0,1383 |
Psykisk utviklingshemmede 16 år og over | 0,1400 |
Ikke-gifte 67 år og over | 0,1323 |
Dødelighetskriteriet | 0,1323 |
Sone | 0,0116 |
Nabo | 0,0116 |
Basiskriteriet | 0,0120 |
Sum | 1,0000 |
Tabell 15.3 Forslag til ny kostnadsnøkkel for helsetjenesten
Kriterium | Kriterievekt |
Innbyggere 0–22 år | 0,3449 |
Innbyggere over 22 år | 0,4481 |
Dødelighetskriteriet | 0,0546 |
Sone | 0,0478 |
Nabo | 0,0478 |
Basiskriteriet | 0,0568 |
Sum | 1,0000 |
Tabell 15.4 Forslag til ny kostnadsnøkkel for barnevern
Kriterium | Kriterievekt |
Barn 0–15 år med enslig forsørger | 0,3590 |
Fattige | 0,1926 |
Innbyggere 0–22 år | 0,4485 |
Sum | 1,0000 |
Tabell 15.1.5 Forslag til ny kostnadsnøkkel for sosialhjelp
Kriterium | Vekt |
Uføre 18–49 år | 0,0924 |
Flyktninger uten integreringstilskudd | 0,0948 |
Opphopningsindeks | 0,2793 |
Urbanitetskriteriet | 0,3575 |
Innbyggere 16–66 år | 0,1759 |
Sum | 1,0000 |
Tabell 15.6 Forslag til ny kostnadsnøkkel for administrasjon, landbruk og miljøvern
Kriterium | Vekt |
Basiskriteriet | 0,1172 |
Innbyggere i alt | 0,8518 |
Landbrukskriteriet | 0,0310 |
Sum | 1,0000 |
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at Kommunal- og regionaldepartementet har gjennomgått og oppdatert alle delkostnadsnøklene i inntektssystemet for kommunene. Flertallet viser til at departementet har tatt utgangspunkt i Borge-utvalgets arbeid (NOU 2005:18 Fordeling, forenkling, forbedring) og at de har utført nye analyser av de ulike sektorene med et oppdatert datagrunnlag. Flertallet vil også peke på at det i tillegg er gjennomført eksterne forskningsprosjekter innen flere sektorer, som er lagt til grunn for utarbeidelsen av kostnadsnøklene.
Flertallet støtter regjeringens forslag til delkostnadsnøkler for kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går imot regjeringens forslag til kostnadsnøkler. Disse medlemmer anser at kommunale oppgaver i større grad bør finansieres gjennom en behovsstyrt statlig finansiering som bedre fanger opp faktisk aktivitet enn det kriteriene til de foreslåtte kostnadsnøkler innebærer.
Disse medlemmer merker seg at regjeringen viderefører sin praksis med å innarbeide smådriftsulemper knyttet til kommunestørrelse i basiskriteriet. Disse medlemmer anser at økonomiske virkemidler, som kan føre til frivillige kommunesammenslåinger, vil være et egnet middel for å redusere slike smådriftsulemper på lengre sikt.