Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg 2

Ved Riksrevisjonens rapportering til Stortinget i juni 2009 om en utvidet revisjon av Norsk Tipping AS, jr. Dokument nr. 3:14 (2008-2009), lå ytterligere to saksforhold i ØKOKRIM til vurdering. Disse sakene ble derfor ikke omtalt i dokumentet til Stortinget. Forholdene ble først oversendt Kulturdepartementet til uttalelse ved Riksrevisjonens brev av 16. desember 2009, noe Kontroll- og konstitusjonskomiteen ble informert om.

Kulturdepartementet har i brev til Riksrevisjonen av 1. februar 2010 opplyst at det vil bli iverksatt en uavhengig granskning med sikte på en nærmere klargjøring av de to ovennevnte forhold som er tatt opp av Riksrevisjonen. Norsk Tipping AS har opplyst at rapporten forvente å foreligge senest juni 2010. Kulturdepartementet skriver at først "når resultatet av ovennevnte faktainnsamling er gjennomgått vil departementet på forsvarlig vis kunne gjennomgå og vurdere nærmere oppfølging av forholdene samt vurdere spørsmål om eventuell anmeldelse. Kulturdepartementet vil komme tilbake med et svar til Riksrevisjonen så snart denne prosessen er gjennomført". På bakgrunn av at departementet ikke har svart på de spørsmål som Riksrevisjonen har reist i brev av 16. desember 2009, kan Riksrevisjonen ikke avlevere en endelig rapport til Stortinget på nåværende tidspunkt. Dette er meddelt Kontroll- og konstitusjonskomiteen i brev av 3. februar 2010.

Av hensyn til Stortingets videre behandling av Dokument nr. 3:14 (2008-2009) har Riksrevisjonen kommet til at det er ønskelig og hensiktsmessig at Riksrevisjonen avslutter saken i forhold til Stortinget. Riksrevisjonen vil derfor kort redegjøre for de to saksforholdene som er til vurdering i departementet, og forutsetter at Kulturdepartementet selv informerer Stortinget på dertil egnet måte når resultatet av granskingen foreligger. Riksrevisjonen vil imidlertid fortsette et pågående samarbeid med Skattedirektoratet for å avklare eventuelle skattemessige konsekvenser av forholdene, jfr. riksrevisjonsloven § 15.

Nedenfor gis en kort beskrivelse av de to forholdene:

Riksrevisjonen har sett på Norsk Tipping AS' anskaffelser av kommisjonærterminaler og spillterminaler. Revisjonen viser at det foreligger bånd mellom leverandøren, administrerende direktør og enkelte ansatte i Norsk Tipping AS. Det er foretatt pengeoverføringer mellom personer og deres tilknyttede selskaper. Riksrevisjonen har stilt spørsmål ved grunnlaget for flere transaksjoner, og finner det kritikkverdig at kontrakter er inngått uten at konkurransemessige prinsipper som åpenhet og likebehandling har vært fulgt. Etter Riksrevisjonens vurdering har dette medført at Norsk Tipping AS i flere tilfeller har gjennomført disposisjoner i strid med formålet om rasjonell drift, og det kan stilles spørsmål om noen har beriket seg urettmessig på de transaksjonene som er foretatt.

Riksrevisjonen har i den utvidede revisjon også sett på Norsk Tipping AS' støtte til selskaper innen rådgivning og såkalt intellektuell kapital/humankapital. Undersøkelsen viser at Norsk Tipping AS har betalt om lag 17 mill kroner til Future Center Norway Intellectual Capital AS, senere kalt Innovation Studios Norway AS, og tilknyttede selskaper. Det fremstår for Riksrevisjonen uklart hva Norsk Tipping AS har fått igjen for pengene. Kostnadene synes i stor grad å ikke være styrebehandlet. Det foreligger bånd mellom sentrale personer i de private selskapene og enkelte ansatte i Norsk Tipping AS. Etter Riksrevisjonens vurdering er Norsk Tipping AS' engasjement i de to private selskapene i strid med gode forretningsmessige prinsipper og således i strid med formålet om rasjonell drift, og det kan stilles spørsmål om noen har beriket seg urettmessig på de transaksjonene som er foretatt.