Sammenlignet med andre land har Norge en spesiell
energisituasjon. Norges elektrisitetsproduksjon er basert på fornybar
energi, og det er fremdeles god tilgang på fornybare energiressurser
på land som kan tas i bruk og som er rimeligere enn havbasert fornybar
energi. Med dagens kostnadsnivå for utbygging av havenergi utenfor
kysten av Norge, ikke minst flytende produksjon, er det ikke realistisk
å se for seg en storstilt utbygging av havenergi i Norge med det
første. Det er likevel viktig at Norge bidrar til å utvikle konkurranseevnen
innen havbasert energi og at norske selskaper får anledning til
å bygge opp kompetanse gjennom prosjekter ute.
Siden det ikke finnes et norsk hjemmemarked for
denne industrien, er det, etter forslagsstillernes mening, nødvendig
å etablere et nasjonalt test- og demonstrasjonsprogram for å gi
industrien nødvendige referanser slik at man kan bli kvalifisert
for å levere til de europeiske markedene. Samtidig vil et slikt
program være nødvendig for å kommersialisere og industrialisere
FoU-resultatene fra forskningssentrene.
Et slikt program bør, etter forslagsstillernes mening,
iverksettes senest i løpet av 2011.
Norske myndigheter har bevilget midler til to forskningssentre
på havvindenergi (Nowitech i Trondheim og Norcowe i Bergen). I tillegg
støtter Innovasjon Norges Arenaprogram to prosjekter for å utvikle
slagkraftige industriklynger av leverandørindustri til havvindteknologi
– den ene med base i Midt-Norge og den andre på Vestlandet.
Disse fire har innledet et unikt samarbeid,
og vil etter hvert utvikle en nasjonal industri- og forskningsklynge
som foreløpig strekker seg fra Verdal til Kristiansand, og inkluderer
mer enn 100 bedrifter, fem universiteter og fire forskningsinstitutter.
Dette «firkløveret» samarbeider om å utvikle og kvalifisere norsk
industri slik at internasjonale markedsposisjoner innen havvindteknologi
kan videreutvikles. Dette ønsker de å realisere gjennom Demo 2020,
som skal være en arena for test- og demonstrasjonsprosjekter.
Et helhetlig og integrert demonstrasjonsprogram vil
gi et tett samarbeid mellom leverandørindustrien, forsknings- og
utdanningsinstitusjoner og utviklere av vindparker. Demo 2020 bør
sikte seg inn på å kvalifisere norsk teknologi og tjenester til
de store markedene i Tyskland og Storbritannia, hvor leverandørkvalifisering
og anskaffelser kommer for fullt i 2013 og utover.
Følgende forslag fremsettes i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen bidra til at et
statlig støttet test- og demonstrasjonsprogram, 'Demo 2020', for
havvindteknologi i Norge, der også næringslivet deltar i finansieringen
slik at det kan settes en øvre grense for det statlige bidraget,
etableres i løpet av 2011 for å bidra til at norske kompetansemiljøer
og norsk industri i større grad kvalifiseres til å kunne delta i
leveranser i forbindelse med utbyggingen av havenergi i Europa.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til representantforslag
Dokument 8:107 S. (2009–2010) fra stortingsrepresentantene Ketil
Solvik-Olsen, Siri A. Meling, Line Henriette Hjemdal og Borghild Tenden
om etablering av et test- og demonstrasjonsprogram «Demo 2020» for
havvindteknologi i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det har vært stor aktivitet innen havvindområdet i
Norge de siste årene. Ot.prp. nr. 107 (2008–2009) Om lov om fornybar
energiproduksjon inneholder en strategi for produksjon av havenergi.
Som ledd i oppfølgingen av Klimaforliket viser flertallet til
at regjeringen har økt forskningsbevilgningen til fornybar energi
og karbonfangst og -lagring med 600 mill. kroner i perioden 2008–2009. Flertallet har
merket seg at regjeringen også har opprettet to forskningssentre
for miljøvennlig energi på havvind.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at det
i klimaforliket var enighet om at det opprettes et demonstrasjonsprogram
for utvikling og introduksjon av nye fornybare energiteknologier
offshore med en ramme på 150 mill. kroner i statsbudsjettet for
2009. Det var videre enighet om at det skal lages en nasjonal strategi
for kraftproduksjon fra havmøller og andre marine fornybare energikilder.
Strategien som ble presentert i Ot.prp. nr. 107 (2008–2009) var
en oppfølging av dette.
Komiteen viser også
til at Enova har opprettet et eget demonstrasjonsprogram for ny
teknologi med en ramme på 250 mill. kroner i 2010. Ordningen har
bl.a. støttet Statoils Hywind-demonstrasjonsprosjekt utenfor Karmøy
og Sways planlagte 10 MW-turbin.
Komiteen har merket seg at havbasert
vindkraft er et marked som vil kunne vokse betydelig i årene framover,
og som kan åpne nye muligheter for norsk næringsliv. Norge har en
unik kompetanse innenfor blant annet offshore og maritim sektor
som, etter komiteen sitt syn, kan ha en betydelig
overføringsverdi til utbygging av havbasert vindkraft.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser i denne forbindelse til at den maritime næringen har et antatt konkurransefortrinn
som bør utnyttes, da verdikjeden i all hovedsak er etablert som
en viktig industriell klynge. Et sterkt fokus på effekten av klyngeverdien
vil kunne medføre at flere i den maritime næringen vil kunne gå
inn i vindkraft offshore.
Komiteen har med tilfredshet
registrert at General Electric (GE) vil gjøre Norge til et sentralt land
i selskapets satsing på havvind, når det etablerer et forsknings-
og teknologisenter for havvind i Oslo, i tillegg til å produsere
og vedlikeholde testturbiner i Verdal i Nord-Trøndelag.
Komiteen er videre kjent med
at et konsortium bestående av bl.a. Statkraft og Statoil er tildelt rettigheter
for å bygge havvindparker på Doggerbank utenfor Storbritannia, noe
som åpner muligheter for blant annet norske verft og teknologiselskaper. Komiteen ser
tildelingen som en bekreftelse på at norsk kompetanse innenfor offshore
og fornybar energi er etterspurt når havvind skal utbygges.
Komiteen er opptatt av at GIEK
(Garanti-instituttet for eksportkreditt) aktivt skal kunne følge opp
norske verft og teknologiselskaper som går inn i prosjekter innen
fornybar energi, også prosjekter til havs, med et godt og tilpasset
garantitilbud.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
har merket seg at regjeringen har lagt til rette for dette.
Komiteen vil legge
vekt på at norske kompetansemiljøer gis best mulig forutsetninger
for å innta en ledende posisjon i utviklingen av framtidige havvindsprosjekter
internasjonalt. Komiteen er derfor opptatt av at
regjeringen følger situasjonen nøye og legger til rette for at gode
resultater kan oppnås på dette området.
Komiteen peker på at det i Europa,
særlig i Tyskland og Storbritannia, foreligger store planer for
utbygging av vindkraft til havs. Dette er fulgt opp med økonomiske
tilskuddordninger som gjør det attraktivt for bedrifter å investere
i slik produksjon. Det er anslått et marked på mellom 700 og 900
mrd. kroner som skal investeres i energiproduksjon fra havvindmøller
i Europa. Dette er et marked også norske bedrifter og kompetansemiljøer
posisjonerer seg for.
Komiteen peker videre på at sammenlignet med
andre land har Norge en spesiell energisituasjon. Norges elektrisitetsproduksjon
er basert på fornybar energi, og det er fremdeles god tilgang på
fornybare energiressurser på land som kan tas i bruk og som er rimeligere
enn havbasert fornybar energi. Med dagens kostnadsnivå for utbygging
av havenergi utenfor kysten av Norge, ikke minst flytende produksjon,
er det ikke realistisk å se for seg en storstilt utbygging av havenergi
i Norge med det første. Det er imidlertid etter komiteens mening
likevel viktig at Norge bidrar til å utvikle konkurranseevnen innen
havbasert energi og at norske selskaper får anledning til å bygge
opp kompetanse gjennom prosjekter ute.
Siden vi ikke har et norsk hjemmemarked
for denne industrien, er det etter komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkepartis mening
nødvendig å etablere et nasjonalt test- og demonstrasjonsprogram
for å gi industrien nødvendige referanser slik at man kan bli kvalifisert
for å levere til de europeiske markedene. Samtidig vil et slikt program
være nødvendig for å kommersialisere og industrialisere FoU-resultatene
fra forskningssentrene.
Et slikt program bør etter disse medlemmers mening
iverksettes senest i løpet av 2011.
Komiteen viser til
at norsk næringsliv og norske forskningsmiljøer er verdensledende
innen en rekke disipliner som er relevante for den storstilte utbyggingen
av vindkraft på britisk og tysk sektor av Nordsjøen– for eksempel
innen marine operasjoner, marine strukturer, marin logistikk, marine
kraftsystemer, og drift og veldikehold offshore.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti peker på at det imidlertid
ikke er fullkommen konkurranse. Selv om norsk næringsliv har et godt
utgangspunkt, er det ikke sannsynlig at man vil komme i posisjon
til å levere uten et samordnet test- og demoprogram, med unntak
for enkelte store aktører som har erfaring med å operere på eksportmarkedet.
Disse medlemmer vil peke på følgende
faktorer som hindrer en inntreden i markedet:
Referanser på havvindprosjekter
er sentralt for å bli kvalifisert tilbyder. Mens selskaper i andre land
har etablert referanser gjennom nasjonale demoprogram og kommersielle
prosjekter de siste 20 årene, har man ikke hatt liknende prosjekter
i Norge. Dette er spesielt problematisk ettersom hvert enkelt prosjekt
nå er veldig stort. Det setter enda større krav til referanser.
Havvind er fortsatt en ung bransje, der
de teknologiske løsningene ikke fullt ut er industrielt modne. Det
er vanskelig å tenke seg at markedet kan håndtere den store risikoen
med å kvalifisere ny teknologi uten at myndighetene bidrar.
Det mangler i de fleste sammenhenger etablerte relasjoner
mellom kunder og leverandører.
Bransjen er umoden i forhold til kontraktsstandarder,
sertifisering og lignende. Dette er et betydelig handicap for norsk
leverandørindustri som ikke har fått anledning til å trene seg opp
på mindre prosjekter.
Erfaring viser at myndigheter prøver å
tilrettelegge sine rammebetingelser slik at utstyrsleveranser kommer
fra egen industri. Skal norsk industri være konkurransedyktige i
andres hjemmemarkedet, stiller dette ekstra store krav til gode
referanseprosjekt i Norge.
Disse medlemmer vil derfor understreke
at for norsk industri og norske kompetansemiljøer haster det med
å kunne komme i posisjon i forhold til utbyggingene i Europa. For
disse hjelper det ikke å sitte og vente på et hjemmemarked. Derfor
haster det også med å få på plass et norsk test- og demonstrasjonsprogram,
Demo 2020, som gjør at norske miljøer har mulighet til å prøve ut
nye teknologiske løsninger samt skaffe seg referanseprosjekt i kampen
om oppdrag i utlandet.
Disse medlemmer peker på at Demo
2020, som en arena for test- og demonstrasjonsprosjekter, skal sikre
følgende:
Være et utstillingsvindu
for relevant norsk teknologi og tjenester, og samtidig sikre relevante
referanser for å komme inn i internasjonale markeder.
Sikre en helhetlig tilnærming til utstyrs-,
komponent- og tjenesteutvikling slik at disse lett kan integreres
i større vindkraftprosjekt.
Skape grunnlag for utbyggingsprosjekter
nasjonalt og internasjonalt gjennom utvikling og kvalifisering av
mer konkurransedyktig og kostnadseffektiv teknologi og tjenester.
Skape nye produkter og tjenester for et
globalt marked, og dermed konsolidere og etablere arbeidsplasser
i Norge.
Sikre forskningsmiljøene muligheter for
uttesting av komponenter og utstyr under reelle betingelser, samt
tilgang på data for å verifisere modeller og teorier.
Overføre forskningsresultater til industriell
realisering.
Utvikle havvindspesifikk utbyggings- og
driftserfaring hos norske energiselskap.
Sikre Norges ledende posisjon innen flytende havvindenergi.
Disse medlemmer peker på at et
helhetlig og integrert demonstrasjonsprogram vil gi et tett samarbeid
mellom leverandørindustrien, forsknings- og utdanningsinstitusjoner
og utviklere av vindparker. Demo 2020 bør sikte seg inn på å kvalifisere
norsk teknologi og tjenester til de store markedene i Tyskland og
Storbritannia, hvor leverandørkvalifisering og anskaffelser kommer
for fullt i 2013 og utover.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen bidra til at et
statlig støttet test- og demonstrasjonsprogram, 'Demo 2020', for
havvindteknologi i Norge, der også næringslivet deltar i finansieringen
slik at det kan sette en øvre grense for det statlige bidraget, etableres
i løpet av 2011 for å bidra til at norske kompetansemiljøer og norsk
industri i større grad kvalifiseres til å kunne delta i leveranser
i forbindelse med utbyggingen av havenergi i Europa.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Stortinget ber regjeringen bidra til at et statlig støttet
test- og demonstrasjonsprogram, «Demo 2020», for havvindteknologi
i Norge, der også næringslivet deltar i finansieringen slik at det kan
settes en øvre grense for det statlige bidraget, etableres i løpet
av 2011 for å bidra til at norske kompetansemiljøer og norsk industri
i større grad kvalifiseres til å kunne delta i leveranser i forbindelse
med utbyggingen av havenergi i Europa.
Komiteens utkast til innstilling ble 3. juni
2010 oversendt energi- og miljøkomiteen til uttalelse. Energi- og
miljøkomiteen viser i sitt brev til næringskomiteen av 4. juni 2010
til de respektive partiers merknader i innstillingen, og har ikke
merknader til innstillingen utover dette.
Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:107 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Siri A. Meling,
Line Henriette Hjemdal og Borghild Tenden om etablering av et test-
og demonstrasjonsprogram «Demo 2020», for havvindteknologi i Norge
– vedlegges protokollen.
Jeg viser til Næringskomiteens oversendelse
av Representantforslag nr. 8:107 S (2009-2010) av 6.mai 2010, fra
stortingsrepresentantene Ketil Solvik-Olsen, Siri A. Meling, Line
Henriette Hjemdal og Borghild Tenden om etablering av et test– og
demonstrasjonsprogram ”Demo 2020”, for havvindteknologi i Norge.
Forslaget ble oversendt departementet 6. mai med frist for vurderinger
innen 21. mai. I brev av 11. mai bes departementet om å gi vurderinger
i løpet av 12. mai.
Forslaget lyder som følger:
”Stortinget ber regjeringen bidra til at et statlig støttet
test- og demonstrasjonsprogram, «Demo 2020», for havvindteknologi
i Norge, der også næringslivet deltar i finansieringen slik at det kan
sette en øvre grense for det statlige bidraget, etableres i løpet
av 2011 for å bidra til at norske kompetansemiljøer og norsk industri
i større grad kvalifiseres til å kunne delta i leveranser i forbindelse
med utbyggingen av havenergi i Europa.”
Regjeringen er opptatt av å få frem fornybar
energi. I regjeringsplattformen for stortingsperioden 2009-2013
har vi lagt store ambisjoner for en miljøvennlig energi- og næringspolitikk.
Det er betydelig interesse for forskning, utvikling
og utbygging av vindkraft i Norge. Det samme gjelder deltakelse
i, og leveranser til, utbyggingsprosjekter i andre land. Norge har
energiressurser og flere store selskaper med en bred aktivitet på
området. Regjeringen ønsker å bygge oppunder denne utviklingen.
Satsing på forskning, utvikling og fullskala demonstrasjon, og en
egen lov om havenergi er sentrale elementer i arbeidet.
Havenergi er et område der potensialet kan være stort
for både eksport av teknologi og fremtidig kraftproduksjon fra fornybare
energikilder i Norge. Dette er bakgrunn for at vi la frem en nasjonal
strategi og en lov om fornybar energiproduksjon til havs (havenergiloven)
i fjor sommer som i mars d.å. ble vedtatt av Stortinget gjennom
Prop. 8 L (2009-2010). Gjennom vedtak av havenergiloven er det etablert
et regime med åpning av arealer for konsesjonssøknader om vindkraft
til havs. Som en oppfølging av dette er det satt ned en direktoratsgruppe
ledet av NVE som blant annet skal se på hvilke områder innenfor
Norges havområder som kan være egnet for vindkraft til havs. Gruppen
skal legge fram resultatet av dette arbeidet andre halvår 2010 og
dette vil danne grunnlag for etterfølgende strategiske konsekvensutredninger.
Gruppen skal også gjennomgå teknologistatus og kostnadsutvikling
for vindkraft til havs samt status for FoU aktivitet i Norge og
i Nordsjølandene.
Ved fremleggelse av strategien for fornybar
energiproduksjon til havs har vi også gitt signal om at mindre vindkraftparker,
som er ledd i utvikling og utprøving av teknologi, vil bli prioritert
høyt av konsesjonsmyndighetene. Disse søknadene trenger ikke avvente
det pågående arbeidet med å identifisere arealer, men kan behandles
fortløpende. Vi har derfor lagt til rette for at miljøer som har
til hensikt å prøve ut løsninger raskt kan få satt i gang sitt arbeid.
Kostnadene knyttet til havvind må reduseres
og nye løsninger utvikles. Forskning, utvikling og demonstrasjon
vil derfor fremdeles være viktigst for å fremme havbasert kraftproduksjon.
Norges forskningsråd og Enova er regjeringens viktigste redskap
i denne sammenhengen. Norges forskningsråd gir støtte til aktivitet
som ligger tidlig i utviklingskjeden, og Enova gir støtte til fullskala demonstrasjon
og kvalifisering av teknologi under reelle driftsbetingelser. Innovasjon
Norge har også virkemidler som utfyller Enova og Forskningsrådet.
Regjeringen har hevet forskningsbudsjettene
til fornybar energi og karbonfangst og -lagring med over 600 millioner
kroner siden 2007. Vindkraft er høyt prioritert. Vi har opprettet
et nytt instrument, forskningssentre for miljøvennlig energi (FME).
To av de åtte sentrene forsker på nye løsninger og bedre teknologi
for havvind. Et tredje senter ser blant annet på konsekvensene ved
økt integrasjon av vindkraft i kraftsystemet.
Med økte bevilgninger kan Norges forskningsråd
i større grad også kunne støtte teknologier i prototypfasen slik
at ny teknologi kan testes ut i mindre skala. Interessen for å få
utviklet og prøvd ut løsninger som nærmer seg markedsintroduksjon
er stor og Forskningsrådet har nå en stor portefølje av vindkraftprosjekter.
Blant annet hadde RENERGI-programmet nylig en utlysning etter prosjekter
som var rettet mot ”markedsnære brukerstyrte prosjekter i pilot-/testfase
som videreutvikler forskningsbasert teknologi med sikte på at teknologien
skal tas i bruk”. Det ble levert inn 50 søknader, hvorav 13 var
rettet mot havvind. Samtidig innvilget Forskningsrådet nylig en
søknad fra FME-ene på havvind om testinfrastruktur for havvind tilsvarende
45 mill. kr. Midlene vil blant annet gjøre det mulig å få bygget
en mindre flytende testturbin.
Representantene viser til behovet for å etablere et
nasjonalt test- og demonstrasjonsprogram for å gi industrien nødvendige
referanser slik at man kan bli kvalifisert for å levere til de europeiske markedene.
Vi styrker nå særlig satsingen på havenergi. En del av denne er
Enovas tematiske satsing for Fornybar marin kraftproduksjon som ble
etablert i 2009. Regjeringen har tildelt Enova en særskilt rolle
for fullskala demonstrasjon av nye teknologier. I regjeringsplattformen
sier vi at ”ved opprettelsen av et felles sertifikatmarked skal
Enovas innsats særlig rettes mot energieffektivisering, varme og
utprøving av umodne teknologier”. Departementet vil i den forbindelse
utarbeide nye resultatmål for Enova.
Departementet har også lagt opp til at fornybar marin
kraftproduksjon skal være et prioritert område innenfor Enovas satsing
på ny teknologi i 2010. Som en oppfølging av havenergistrategien
bidrar Enova i arbeidet med å videreutvikle satsingen på demonstrasjon
og teknologiutvikling fremover.
Prosjekttilfanget for fullskala demonstrasjon
av anlegg har foreløpig vært begrenset. Siden 2007 har Enova, gjennom
satsingen på demonstrasjon av umodne teknologier, tildelt over 237
millioner kroner til 7 havenergiprosjekter. Dette er prosjekter
innen tidevann, bølge saltkraft og havvind. Fire av prosjektene
er i drift, to forventes i driftsatt i løpet av sommeren 2010. I
februar i år tildelte Enova 137 millioner kroner i støtte til Sway
AS som skal demonstrere verdens største vindturbin fullskala. Enova
har kunnet håndtere de aktuelle prosjektene innenfor budsjettet.
Det er grunn til å tro at den store økningen i forskningsmidler
og etablering av FME’ene, vil utløse nye prosjekter som krever et
styrket støtteregime for fullskala demonstrasjon. Regjeringen legger
opp til å trappe opp innsatsen gjennom Enova på dette området når
elsertifikatmarkedet trer i kraft fra 2012.
Det er mange initiativ for utprøving av nye
marine energiteknologier. Det er viktig at initiativene i størst
mulig grad er koordinerte og at aktørene i bransjen samarbeider.
Jeg er derfor positiv til de etablerte samarbeidstrukturene under
FME-ene og Arenaprosjektene for havvind.
Jeg vil legge til at Olje- og energidepartementet i
samarbeid med Nærings- og handelsdepartementet i 2009 etablerte
INTPOW - Norwegian Renewable Energy Partners. Gjennom INTPOW ønsker
departementet å bidra til at energinæringen skal bli enda bedre
i stand til å utnytte internasjonale markedsmuligheter. Vindkraft
til havs faller naturlig inn under dette arbeidsområdet.
Det er ikke bare regjeringen som har gått foran. Energibransjen,
leverandørindustrien og forskningsmiljøene har tatt tydelige grep
selv for at de skal ta del i utviklingen i markedene, særlig i Sørlige
Nordsjø. Noen eksempler på dette er:
General Electrics
vedtak om å styrke sin aktivitet i Norge innen havvind. Dette er
et bevis på at Norge har kompetanse og virkemidler som er attraktive
for store industriaktører som ønsker å videreutvikle løsninger og
teknologi for havvind.
Norske selskaper som Statoil, Statkraft
og Fred. Olsen er tungt inne i britiske vindkraftprosjekter. Sheringham
Shoal, et prosjekt på 315 MW er nå under bygging utenfor kysten
av Sørøst-England i regi av Statoil og Statkraft. Disse selskapene
er også del av konsortiet Forewind, som ble plukket ut av britiske
myndigheter til å videreutvikle Doggerbank. Fullt utbygget vil Doggerbank,
ifølge Statoil, være verdens 4. største kraftprosjekt.
Norsk leverandørbedrifter har allerede
markert seg gjennom leveranser til prosjekter som Beatrice utenfor
kysten av Skottland, Alpha Ventus i Tyskland, og Sheringham Shoal.
Det er liten tvil om at havvind vil være et
stort vekstområde fremover, noe som åpner for store industrielle
og energimessige muligheter.
Oslo, i næringskomiteen, den 8. juni 2010
Terje Aasland |
Else-May Botten |
leder |
ordfører |