Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, viser til representantforslag
Dokument 8:88 S (2009–2010) og til vedlagte uttalelse, datert 16. april 2010,
fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.
Komiteen vil understreke at alle
mennesker har grunnleggende behov for frihet, livskvalitet og en
sikker og trygg hverdag. Bedriftene ønsker best mulige forutsetninger
for å selge sine produkter og tjenester. Disse grunnleggende behovene
gjør det nødvendig å tilrettelegge for rask, effektiv og sikker
transport av personer og gods.
Komiteen vil på det sterkeste
uttrykke at alle ulykker knyttet til tog og togoverganger er en tragedie
for alle involverte, og sterkt uheldig. Komiteen vil
understreke at prioritet nummer én innenfor jernbanedrift alltid
må være sikkerhet.
Komiteen vil understreke at St.meld.
nr. 16 (2008–2009) Nasjonal transportplan 2010–2019 gir en solid
oversikt over planlagte infrastrukturprosjekter i kommende 10-årsperiode.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, påpeker
at det er en vesentlig svakhet ved transportplanen at denne ikke
er forpliktende, og finner det uheldig at regjeringen allerede i
første år av planperioden ligger etter ambisjonene med 2,3 mrd.
kroner.
Flertallet mener at problemene
og manglene innenfor norsk jernbanesektor over mange år har blitt
så alvorlige og omfattende at betydelig nytenking og nye løsninger
nå er helt nødvendig for å sikre at vi har en jernbane med livets
rett, også i fremtiden.
Flertallet viser til at punktligheten
innenfor norsk jernbanesektor har vært jevnt synkende de siste fem
årene, og at norsk jernbane nå er inne i en kritisk fase. Innenfor
jernbanen trengs det en kraftig forbedring av kapasitet, kvalitet,
regularitet og punktlighet.
Flertallet viser til at ulike
aktører innenfor jernbanesektoren peker på et stort behov for økte bevilgninger,
mer forutsigbarhet i finansieringen, og at utbygging av jernbanespor
og -traseer kan bygges med betydelig raskere investeringstakt enn
i dag. Flertallet mener at dagens kritiske jernbanetilstand
tydelig viser nødvendigheten av å revurdere dagens finansieringsordninger
for utbygging av jernbane, både med tanke på nytte-kost-analyser,
nedskrivningsregler og lønnsomhetskrav.
Flertallet vil understreke at
det viktigste er å få orden på norsk jernbane gjennom vedlikehold
og utbygging, uavhengig av hvem som gjennomfører jobben og uavhengig
av hvem som finansierer utbygging eller vedlikehold. Flertallet ser
det som viktig at det gjøres en vurdering i alle nye større prosjekter,
av hva som er den mest hensiktsmessige organiserings- og finansieringsløsning
for prosjektet.
Flertallet foreslår at representantforslaget vedlegges
protokollen, og fremmer følgende forslag:
«Dokument 8:88 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen
og Arne Sortevik om en utvidet og bindende investeringsplan for norsk
jernbane – vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet er opptatt av
at det sikres stabile og forutsigbare bevilgninger til jernbanen
og minner om at Stortinget for under ett år siden vedtok en nasjonal
transportplan med en historisk høy ramme på 100 mrd. kroner mer
enn forrige nasjonale transportplan. Denne vinteren har avdekket
at behovet for både investerings-, drifts- og vedlikeholdsmidler
til jernbanen er akutt, og er glad for at regjeringen har foreslått
260 nye mill. kroner til vedlikehold på jernbanen i revidert budsjett
for 2010. Disse medlemmer viser til at vi er 5 måneder
inne i nasjonal transportplan der det de neste ti årene skal brukes
over 50 mrd. kroner på jernbaneinvesteringer. Det vil bety at mer
skinnegang vil bli bygd i årene som kommer enn situasjonen har
vært foregående år. Disse medlemmer vil for øvrig
vise til at samferdselsministeren har varslet at det frem mot rulleringen
av neste nasjonale transportplan er grunn til å se nærmere på finansieringen
av samferdselsprosjekter.
Disse medlemmer anser at representantforslaget
er en omkamp på Nasjonal transportplan, der forslaget som ligger
i saken, kun fikk Fremskrittspartiets støtte.
Disse medlemmer har ingen flere
merknader og fremmer følgende forslag:
«Dokument 8:88 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen
og Arne Sortevik om en utvidet og bindende investeringsplan for norsk
jernbane – bifalles ikke.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet påpeker
at strategi og tiltak for sjøtransport er nesten fullstendig utelatt
i gjeldende Nasjonal transportplan, og at dette også gjelder utfordringer
knyttet til prioritering og finansiering av infrastruktur innenfor
luftfart. Disse medlemmer ønsker derfor at kystformål
og luftfartsformål skal behandles i separate stortingsmeldinger
istedenfor i Nasjonal transportplan, jf. Dokument nr. 8:48 (2008–2009)
om en egen stortingsmelding om strategi og tiltak knyttet til effektiv
sjøtransport og havnestruktur, og Dokument nr. 8:16 (2008–2009)
om stortingsmelding om modernisering av norsk luftfartspolitikk.
Disse medlemmer viser til at
Dokument 8:88 S (2009–2010) tar til orde for en utvidet og bindende
nasjonal investeringsplan for jernbanenettet for perioden 2011–2019
senest innen høsten 2010, med en ekstra investeringsramme på 60
mrd. kroner der det legges til grunn bruk av nye finansieringsverktøy
for å gi avklart, langsiktig og forutsigbar finansiering.
Disse medlemmer viser til at
situasjonen i norsk jernbane er kritisk. Kapasiteten er sprengt, og
regulariteten er så dårlig at Posten Norge og Schenker må velge
trailer fremfor tog, selv på lange strekninger. Disse medlemmer ønsker en
raskere progresjon på jernbanen enn det Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet la opp til i Nasjonal transportplan,
ikke minst når det gjelder problematikken i Oslo-tunnelen som i
dag er kilde til mange forsinkelser og mye frustrasjon. Disse
medlemmer ønsker også fortgang i nye dobbeltspor på strekninger som
Oslo–Halden, Oslo–Skien og Oslo–Lillehammer, og påpeker at det også
er nødvendig å bygge flere kryssingsspor på 800 meter for lange godstog
på det øvrige jernbanenettet.
Disse medlemmer påpeker at Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet allerede ligger på etterskudd
i forhold til sin egen Nasjonal transportplan 2010–2019. I Prop.
1 S (2009–2010) kom det frem at regjeringens egne tall viste at
Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet allerede
den gang var 1,5 mrd. kroner på etterskudd når det gjelder riksveier. Disse
medlemmer viser til at det samme gjelder Jernbaneverket,
der oppfyllingsprosenten var på 22,7 for perioden 2010–2013, dvs.
850 mill. kroner på etterskudd. Disse medlemmer minner
om at det har vært et gjennomgående problem i norsk politikk at
samferdselsplaner ikke har blitt fulgt opp, noe som blant annet
gjelder daværende samferdselsminister Trygve Brattelis ambisiøse
motorveiplan fra 1962 om 785 km firefelts motorvei i Sør-Norge innen
1980, der mange av strekningene fortsatt ikke har motorvei. Disse
medlemmer viser til at Norges første offentlige jernbane
gikk fra Oslo til Eidsvoll, og åpnet 1. september 1854. 29 år senere
igangsatte man byggingen av Norges største jernbaneprosjekt – nemlig
Bergensbanen. Norge var den gang ikke blant de rikeste landene i
Europa, men man satset på infrastruktur nettopp fordi dette var
en viktig del av nasjonsbyggingen i Norge. Disse medlemmer viser
til at Norge siden den gang har blitt et rikt land, men at vekslende
regjeringer likevel har nedprioritert infrastruktur.
Disse medlemmer mener det er
uheldig at Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
prioriterer luftige lyntogutredninger fremfor å oppgradere jernbanen
der behovet er størst. Disse medlemmer ser samtidig
at det fra regjeringens ståsted er like billig å bruke midler på
lyntograpporter som å utarbeide annet valgkampmateriell, mens en
oppgradering av for eksempel Oslotunnelen vil være langt dyrere. Disse
medlemmer viser til at samferdselsminister Magnhild Meltveit
Kleppa i en redegjørelse overfor Stortinget har slått fast at Jernbaneverket
jobber med innspill til Nasjonal transportplan 2014–2023 om å øke
jernbanekapasiteten gjennom Oslo, og at det dermed kommer minst
4 år til uten handling hvis denne regjeringen får fortsette. Disse
medlemmer viser til at prislappen for lyntognett i Norge
er på rundt 350 mrd. kroner. Rentekostnaden alene for et slikt lyntognett
kan fort ende på 18 mrd. kroner i året. Dette er et interessant
tall, for i 2009 hadde Gardermoen 18 millioner passasjerer. Bare
rentekostnaden for lyntognettet tilsvarer altså 1000 kroner i avgift
for hver eneste gang en passasjer var innom Gardermoen i 2009. Disse
medlemmer vil i den forbindelse vise til at TØI har kommet
frem til at billettprisen på lyntog Oslo–Trondheim kan bli 6000
kroner.
Disse medlemmer viser til at
samferdselsministeren skriver i sitt svar på Dokument 8:88 S (2009–2010)
at representantforslaget vil innebære vesentlige politiske og konstitusjonelle utfordringer
når man med bindende investeringsplan mener at det skal være «mindre
handlingsrom for å justere kursen underveis i planperioden», og
at dette ikke er drøftet i representantforslaget. Disse medlemmer viser
til at de politiske og konstitusjonelle forholdene statsråden etterlyser,
ble tatt opp i et forslag i Innst. 2 S (2009–2010) om synliggjøring
av investeringer på statsbudsjettet:
«Stortinget ber Regjeringen legge frem sak om endring
i budsjettsystemet slik at bygging av infrastruktur innenfor samferdselsområdet
behandles som investering og ikke som årlig utgift, for å sikre
at vedtatt Nasjonal transportplan også omfatter flerårige finansieringsvedtak.»
Disse medlemmer viser til at
det i Innst. 2 S (2009–2010) også ble fremmet forslag om infrastrukturfond
på 300 mrd. kroner, samt organisering av Vegdirektoratet, Jernbaneverket
og Kystverket til statlige selskap eller statsaksjeselskap.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener Nasjonal transportplan må
bli av betydelig mer overordnet karakter, at alle transportformene
må ses i sammenheng og at planen bør inneholde ulike samferdselsscenarier.
Disse medlemmer understreker
videre behovet for forpliktende handlingsplaner for norsk jernbane,
og viser til tidligere foreslått handlingsplan for utbygging av
kryssingsspor, Dokument nr. 8:92 (2006–2007) og Innst. S. nr. 7
(2007–2008).
Disse medlemmer mener et godt
og pålitelig jernbanetilbud med tillit blant de reisende er avgjørende
for å få mer trafikk over fra vei til bane. Forsinkelser og innstillinger
i togtrafikken bidrar til å svekke jernbanen i konkurranse med bil
og fly. Økende antall feil og mangler på infrastruktur og materiell
har svekket togets punktlighet, attraktivitet og omdømme de senere årene. Disse
medlemmer er bekymret for en utvikling der toget taper konkurransekraft
mot andre transportformer.
Disse medlemmer vil peke på at
jernbanen er en rasjonell og miljøvennlig transportform, og at jernbanen
gjennom å avlaste godstransporten på vegnettet bidrar til å øke
sikkerheten og tryggheten til trafikantene på vegene. Disse
medlemmer mener det må være et mål at jernbanen til enhver
tid har den nødvendige kapasitet og er i en slik beskaffenhet at
etterspørselen etter både person- og godstransport kan dekkes inn
med høy regularitet og punktlighet. Mange bedrifter er avhengige
av et pålitelig jernbanesystem for å få fraktet gods og personer
på en effektiv og miljøvennlig måte.
Disse medlemmer viser til at
befolkningsveksten i og rundt de store byene vil øke sterkt i årene
som kommer. I kombinasjon med generell økonomisk vekst, økt bilhold
og økt arbeidspendling vil presset på transportsystemet øke. Ikke minst
vil befolkningsveksten på det sentrale Østlandet gi betydelige utfordringer
knyttet til framkommelighet og klimagassutslipp fra vegtrafikken.
En utbygging av jernbanen, herunder realisering av omfattende dobbeltsporprosjekt, er
nødvendig for å møte disse utfordringene. I arbeidet med å realisere
større jernbaneprosjekt mener disse medlemmer det
er viktig at planperioden kortes ned, enten ved statlig regulering eller
ved å få på plass forpliktende tidsplaner i dialog med kommunene.
Disse medlemmer vil peke på at
samferdselssektoren må ta sin del av ansvaret for å redusere de
nasjonale klimagassutslippene. Utbygging av en konkurransedyktig
infrastruktur for miljøvennlig og ressurssparende gods- og persontrafikk
må være en viktig nasjonal oppgave i de kommende årene. Disse
medlemmer vil understreke at jernbanen må ha en sentral
rolle i klimasatsingen. Disse medlemmer viser til
klimaforliket der partene er enige om å fortsette styrkingen av
jernbanen, spesielt i befolkningstette områder og på strekninger
med mye godstransport.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er nødvendig å ta i bruk forbedrede samfunnsøkonomiske
beregningsmodeller i samferdselsplanleggingen, bl.a. slik at nytte-kost-analyser
baseres på et bredere grunnlag av faktorer som omfatter langsiktig
effekt av verdiskaping og regionutvikling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sitt representantforslag, jf. Dokument 8:149 S (2009–2010),
med konkrete forslag til endringer i beregningsmodellene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at både prosjektfinansiering, fond, offentlig-privat
samarbeid og fullfinansiering over statsbudsjettet kan være hensiktsmessig,
alt etter premissene i de enkelte prosjektene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
understreke at poenget med offentlig-privat samarbeid (OPS) i Norge
er å få på plass insentiver overfor utbygger både når det gjelder
parsellengde, sikkerhet, kostnader, fremdrift og avveining mellom
drift og vedlikehold. Disse medlemmer er derfor skuffet
over at statsråden i sitt svar på Dokument 8:88 (2009–2010) utelukkende
ser på OPS som et finansieringsverktøy. Disse medlemmer vil
særlig understreke at OPS kan gi enda bedre sikkerhet på jernbanen
enn i dag, da det er mulig å innføre betydelige bøter for sikkerhetsbrudd
som utbygger vil ta hensyn til i sine avveininger.
Disse medlemmer viser til Dokument
8:88 S (2009–2010), og vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en utvidet og
bindende nasjonal investeringsplan for jernbanenettet for perioden
2011–2019 senest innen høsten 2010, med en ekstra investeringsramme på
60 mrd. kroner. Det legges til grunn at nye finansieringsverktøy
benyttes for å gi avklart, langsiktig og forutsigbar finansiering.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det er viktig å ta i bruk
offentlig-privat samarbeid (OPS) på egnede strekninger, da det har
vist seg å kunne gi mer jernbane, raskere, til minst like god kvalitet og
til en billigere penge. Disse medlemmer viser til
at undersøkelser av OPS-prosjekter både i Norge, Finland og England
har påvist minimum 10 pst. besparelser, vesentlig kortere byggetid,
mer hensiktsmessig fordeling av risiko, kostnadskontroll, økt innovasjon,
fornøyde lokalpolitikere og lokalsamfunn og at anskaffelsen bedre
utnytter private utbyggeres kompetanse, kreativitet og fleksibilitet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, mener
at det er nødvendig å modernisere Jernbaneverket.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er enig med forslagsstillerne i at Jernbaneverket
bør omdannes til to selskaper. Ett selskap bør ha ansvar for administrasjon
av utvikling og drift av jernbanens infrastruktur, det andre selskapet
bør ha som oppgave å utføre utbygging og vedlikehold av infrastruktur
for bane.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti vil sette Jernbaneverket i best mulig stand til
å møte dagens og fremtidens krav til et godt jernbanetilbud. Som
et ledd i dette mener dette medlem at den beste løsningen
er å modernisere Jernbaneverket gjennom en omdanning til statlig
foretak. En omorganisering der Jernbaneverket får en friere og mer
selvstendig rolle, vil etter dette medlems mening
være et riktig grep for mer effektiv og rasjonell satsing på jernbanen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
understreke at norsk jernbanesektor vil bli sterkere om togmonopolet
avvikles. Flere aktører bør slippe til og få konkurrere om jernbanestrekninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
minne om sitt forslag i forbindelse med statsbudsjettet for 2010
i Innst. 13 S (2009–2010) om å avvikle togmonopolet og åpne for konkurranseutsetting
av alle jernbanestrekninger i Norge.