Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen, lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Borghild Tenden, viser til at finansministeren har avgitt uttalelse om forslaget til finanskomiteen i brev av 30. april 2010. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at det i dag finnes sterke insentiver til å velge elbil. Gjennom avgiftssystemet er elbil fritatt for engangsavgift, merverdiavgift og veibruksavgift. I tillegg ilegges elbil den laveste årsavgiftssatsen. Det finnes også en rekke andre gunstige ordninger for elbileiere, som for eksempel rett til å kjøre i kollektivfelt, gratis parkering og fri passering i bomringer. Til sammen utgjør dette en vesentlig støtte til kjøp og bruk av elbiler.

Flertallet viser til finansministerens vedlagte brev til komiteen der forslagene fra representantene Tenden og Skei Grande kommenteres. Det framkommer her blant annet at fritaket fra engangsavgiften alene utgjør mellom 20 000 og 50 000 kroner per elbil, og at den årlige besparelsen av redusert årsavgift er om lag 2 400 kroner. Flertallet viser videre til at statsrådens svar på forslaget om å utvide gjeldende merverdiavgiftsfritak ved omsetning av elbiler til også å omfatte leasing av biler, ble gjennomgått i Ot.prp. nr. 1 (2004–2005) Skatte og avgiftsopplegget 2005 – lovendringer. Konklusjonen fra denne er at fritak fra den generelle avgiftsplikten som ikke er begrunnet ut fra avgiftsmessige hensyn, bør unngås, og at direkte støtteordninger er mer hensiktsmessig for å gjennomføre slike tiltak.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, ønsker fortsatt å legge til rette for at flere går over til ikke-fossilt drivstoff. Det er viktig med ordninger som sikrer at det er lønnsomt å velge miljøvennlige transportløsninger, av hensyn til klima og lokalt miljø. Det er også viktig at det offentlige går foran og velger elbil der hvor det er praktisk mulig. Dette flertallet viser i den sammenheng til at det kan være praktiske årsaker – knyttet til rekkevidde, lastekapasitet og begrensninger i antall passasjerer – som er grunnen til at andre biler enn elbiler velges. Dette flertallet viser ellers til at skatter og avgifter behandles i statsbudsjettet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre støtter del II i representantforslaget. Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen fjerne moms på leasing av elbiler i forbindelse med revidert statsbudsjett for 2010.»

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til et politisk ønske om å få flere til å kjøpe og benytte elbiler. Flere elbiler vil bidra til reduserte drivstoffutslipp og bidra til renere luft særlig i byene. Stortinget har vedtatt en økt satsing på bygging av nye ladestasjoner og strømuttak, og da må Stortinget bidra til en forsterket satsing på bruk av elbiler. Elbilene er for øvrig allerede fritatt for engangsavgift og årsavgift, og har nullsats for merverdiavgift. Til tross for dette synes disse medlemmer at antall elbiler på norske veier er for lavt. Disse medlemmer ønsker derfor å stimulere arbeidsgivere og arbeidstakere til å velge elbiler som firmabil ved å frita elbiler for fordelsbeskatning.

Disse medlemmer viser til gjeldende rammebetingelser for elbiler, Høyres forslag i denne sak og forslagsstillernes punkt to, som er likt Høyres forslag i forbindelse med statsbudsjettet for 2010. Disse medlemmer mener dermed at summen av disse tiltakene er en tilskuddsordning som både private og offentlige kan og bør benytte seg av og mener derfor at forslaget ikke er nødvendig.

Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:

«Det innføres momsfritak for leasing av batteri i elbiler i forbindelse med revidert statsbudsjett for 2010.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det er mange ulike behov som melder seg når en skal velge bil og biltype. Elbiler har gjennom mange forskjellige ordninger store fordeler fremfor biler som bruker fossilt brennstoff. For disse medlemmer er det viktig å kunne bygge opp et avgiftssystem og et avgiftsnivå som er tilpasset brukerne, noe som ikke er tilfellet i dag. Forslagsstillerne skriver i dokumentet at de ønsker å innføre en tilskuddsordning for elbiler etter modell fra Enova, og at denne skal finansieres ved en avgift på avgiftspliktig drivstoff.

Store deler av den offentlige bilflåten brukes i dag av kommunene, og en stor andel av dette er i bruk innenfor hjemmebasert omsorg. På grunn av behovet for fremkommelighet på vinteren brukes en stor andel firehjulsdrevne biler til dette formålet. Denne type bil kommer dårlig ut i dagens avgiftssystem, og dette fører til store kostnader for kommunene. Dette vil gjelde for store deler av den offentlige bilbruken. En ordning slik som skissert av forslagsstillerne med økning i drivstoffavgiftene for å finansiere den, vil føre til store kostnadsøkninger for både kommuner og privatpersoner. Disse medlemmer støtter derfor ikke et slikt forslag.

Disse medlemmer mener derimot at det er viktig at det gjøres en bred analyse over avgiftsnivået, og de forskjellige ordninger som er for bil og bilbruk, med sikte på å senke avgiftene.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2011 gjennomgå det totale avgiftsnivået på bil og bilbruk med sikte på å redusere disse.»

Disse medlemmer viser videre til at det i dag er fritak for merverdiavgift ved kjøp av elbil, men hvis kunden velger å lease bilen, blir det beregnet merverdiavgift. Disse medlemmer mener at kjøp og leasing av elbiler bør likebehandles, og støtter derfor representantforslagets del II (ovenfor i innstillingen).

Komiteens medlem fra Venstre er skuffet, men ikke overrasket, over at regjeringen og regjeringspartiene nok en gang – og uten særlig politisk substans – velger å gå mot forslag fra Venstre og øvrige opposisjonspartier som vil bidra til miljøvennlige løsninger og dermed mindre klimautslipp.

Dette medlem viser til at flertallet i sine merknader i realiteten skriver rett ut at elbiler har nok gunstige støtteordninger som det er, og at det derfor ikke er behov for nye og utvidede tiltak.

Dette medlem viser til at representantforslaget har to hovedelementer. Det ene, og viktigste, er at det opprettes en tilskuddsordning for å stimulere til økt bruk av elbiler i offentlig flåtedrift. Det offentlige disponerer i dag et sted mellom 8 000 og 10 000 personbiler til utøvelse av daglige tjenesteyting. En minimal andel av disse bilene er elbiler. Begrunnelsen for dette er i all hovedsak økonomisk. Merkostnaden ved innkjøp av ladbare biler er i dag en vesentlig barriere for kommuner og andre offentlige virksomheter som ønsker å ta i bruk slike biler. En tilskuddsordning vil derfor kunne være akkurat det avgjørende elementet som gjør at man velger en miljøvennlig elbil i stedet for en vanlig «fossil-bil».

Dette medlem er også av den oppfatning at en slik tilskuddsordning er en direkte oppfølging av klimaforlikets punkt 6.9, hvor avtalepartene er enige om at offentlige virksomheter må ligge i front innen bruk av lavutslippskjøretøy i egen virksomhet.

Dette medlem kan ikke tolke finansministerens brev og flertallets merknader annerledes enn at regjeringen og regjeringspartiene også på dette punktet nå bryter inngåtte avtaler og miljøpolitiske løfter, når finansministeren skriver at «jeg mener at den enkelte virksomhet er best egnet til å vurdere slike forhold, siden de kjenner virksomhetenes behov best», og at denne argumentasjonen gjentas av flertallet. Dette medlem mener at dette er utrolig passivt fra en regjering og fra regjeringspartiene som nå har abdisert helt i klima- og miljøpolitikken.

Det andre og komplimenterende forslaget i representantforslaget er å fjerne moms på leasing av elbiler, et tiltak som har minimal provenyeffekt jf. svar på spørsmål 129 fra Venstres gruppe i forbindelse med statsbudsjettet for 2010.

Dette medlem stiller seg uforstående til at flertallet avviser forslaget under henvisning til at skatter og avgifter behandles i statsbudsjettet. For det første har komiteen nå en parallell sak til behandling, Prop. 119 LS (2009–2010) hvor det foreslås endringer i mva-reglene på kultur- og idrettsområdet med et provenyanslag på 335 mill. kroner årlig og om lag 110 mill. kroner i bokført effekt i 2010. Til sammenligning vil provenyeffekten av mva-endringene i dette representantforslaget være på 1–2 mill. kroner. For det andre er forslagene som er fremmet i representantforslaget, direkte knyttet til henholdsvis statsbudsjettet for 2011 og revidert nasjonalbudsjett for 2010, og er således nettopp i tråd med det flertallet selv peker på. Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2011, opprette en tilskuddsordning for å stimulere til økt bruk av elbiler i offentlig flåtedrift.»